Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 15:38
  #1
Medlem
Idag finns ca 5 st hotell i Södertälje, varav ett i det nedlagda millitärområdet Almnäs som ser ut som en ödestad. Det byggs just nu ytterligare ett hotell med ca 200 gästrum.

Utöver att Södertälje inte är en turistmagnet, troligen en kombination av dess rykte och storlek, så undrar jag om antalet affärsresor från Astra Zeneca och Scania verkligen fyller rummen? De har inga huvudkontor i området. De ska möjligtvis någon konferens då och då, men 6 hotell för det? Undrar hur hotellbranschen får det att gå runt i den staden.

Länk till nya hotellet:
https://www.sodertalje.se/bo-och-byg...y-kajpromenad/
__________________
Senast redigerad av wygesa Igår kl. 15:42.
Citera
Igår, 16:12
  #2
Medlem
Många väljer Södertälje framför Sthlm City, då det kan skilja upp till en tusenlapp i prisskillnad per natt under peak
Citera
Igår, 16:27
  #3
Medlem
Finns inget att göra i Södertälje, har svårt att tro att det går runt för hotellen om dom inte erbjuder kanske spa etc
Citera
Igår, 16:27
  #4
Medlem
Har för mig att flera hotell stängts genom åren
Citera
Igår, 16:41
  #5
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Har ni alla missat att flera stor industrier finns där? Scania? Det är nog ex antal gäster varje dag som bor där enbart för att besöka Scania i vissa syften.

Att många väljer att boka hotell i Södertälje istället för city pga prisbilden har jag svårt att se, kanske sossar iofs.
Citera
Igår, 17:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Har ni alla missat att flera stor industrier finns där? Scania? Det är nog ex antal gäster varje dag som bor där enbart för att besöka Scania i vissa syften.

Att många väljer att boka hotell i Södertälje istället för city pga prisbilden har jag svårt att se, kanske sossar iofs.

This

Det går att fynda nätter på helgerna då hotellen har mycket lägre beläggning då. Medans man mån-fre är fullbelagda av de som ska till industrierna på tjänsteresa/utbildningar med mera.

Har förstått att Södertälje är delat av en skiljelinje av alla som jobbar i de industrier som finns och de andra som har serviceyrken och talar dålig svenska.
Massiv segregation som kan förklara en hel del av bitterheten som finns.
Citera
Igår, 17:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Har ni alla missat att flera stor industrier finns där? Scania? Det är nog ex antal gäster varje dag som bor där enbart för att besöka Scania i vissa syften.

Att många väljer att boka hotell i Södertälje istället för city pga prisbilden har jag svårt att se, kanske sossar iofs.

Jag nämnde industrierna i min trådstart. Det är inget som jag har missat. Dock är jag osäker på hur många som är där för att besöka Astra eller Scania. Då de inte har huvudkontor där. Dock en del affärsresor kanske och konferenser. Men svårt att se hur dagens 5 hotell skulle vara "mättade" och att det därför behövs ännu ett hotell med ca 200 rum till.
Citera
Igår, 18:15
  #8
Medlem
Pitschkas avatar
Jag tror att Södertälje kommun satsar rätt hårt på att med (viss) turism sakta försöker ändra bilden av stan.
Typ att folk kan göra en avstickare från stan över dagen.
Nu bygger Strawberry ett nytt stort hotell centralt med fokus på dess innehållande krogar och andra upplevelser.
Vi får väl se hur det går.
Citera
Igår, 18:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Jag tror att Södertälje kommun satsar rätt hårt på att med (viss) turism sakta försöker ändra bilden av stan.
Typ att folk kan göra en avstickare från stan över dagen.
Nu bygger Strawberry ett nytt stort hotell centralt med fokus på dess innehållande krogar och andra upplevelser.
Vi får väl se hur det går.

Jag är tveksam till att tillräckligt stort kundunderlag finns, men de kan lyckas. Jag tror dock att något av de andra hotellen i Södertälje isåfall går i konkurs pga nya konkurrensen.
Citera
Igår, 18:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Jag tror att Södertälje kommun satsar rätt hårt på att med (viss) turism sakta försöker ändra bilden av stan.
Typ att folk kan göra en avstickare från stan över dagen.
Nu bygger Strawberry ett nytt stort hotell centralt med fokus på dess innehållande krogar och andra upplevelser.
Vi får väl se hur det går.

Jag är i Södertälje ibland. Just i de centrala delarna framstår det egentligen inte som ett problemområde. Det är i ytterkantsområdena i Södertälje, där man får vibbarna av ett problemområde. Typ Ronna.
Citera
Igår, 18:51
  #11
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag vet att jag diskuterat ett nyuppfört lyxhotell i Södertälje där jag var tveksam.

Det kan handla om att det är (var) lätt att få låna kapital till hotell.

För några år sedan var det lätt att låna till en shoppingmall så då bygdes de lite varstans utan efterfrågan (malmö hade väl 7).
Citera
Igår, 19:06
  #12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Jag tror att Södertälje kommun satsar rätt hårt på att med (viss) turism sakta försöker ändra bilden av stan.
Typ att folk kan göra en avstickare från stan över dagen.
Nu bygger Strawberry ett nytt stort hotell centralt med fokus på dess innehållande krogar och andra upplevelser.
Vi får väl se hur det går.
Har de gjort några reklamkampanjer eller?

Jag har svårt att se att de skulle lyckas locka folk från Stockholm. Skulle inte direkt komma på tanken att turista i Södertälje. Vad har staden att erbjuda som är speciellt mer än kringlor, liksom?

Som du säger, vi får se hur det går. Jag förväntar mig dock ingen större succé.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in