Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 18:27
  #1
Medlem
Nu låter Aftonbladet ännu en bidragstagare att gråta ut i tidningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share
Har frun och dottern varit i Libanon i 11 månader? För så länge har Sverige avrått folk att åka dit. Nu tycker pappan att Sverige ska hjälpa till med hemresan.
Kolla upp när alla på sverigelistan lämnade Sverige och dra in deras bidrag retroaktivt.
Man behöver inte ens bostad i Sverige om man vistas i ett annat land så förverka alla lägenhetskontrakt också!
Citera
Igår, 18:33
  #2
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Nu låter Aftonbladet ännu en bidragstagare att gråta ut i tidningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share
Har frun och dottern varit i Libanon i 11 månader? För så länge har Sverige avrått folk att åka dit. Nu tycker pappan att Sverige ska hjälpa till med hemresan.
Kolla upp när alla på sverigelistan lämnade Sverige och dra in deras bidrag retroaktivt.
Man behöver inte ens bostad i Sverige om man vistas i ett annat land så förverka alla lägenhetskontrakt också!
Den här artikeln är en dålig fars. Dom har under lång tid blivit uppmanade att lämna landet, så har inte skett.

Sedan får man kanske ta i beaktning att Sverige och alla andra västländer i många konfliktzoner valt att evakuera medborgare, men det här är bra dumt och retsamt när dom haft chansen under lååååång tid.
Citera
Igår, 18:35
  #3
Medlem
Jag ser inte vad det är för fel att låta personer beskriva sin situation. Det sker väl var dag i svensk så väl som utländsk media.
Citera
Igår, 18:50
  #4
Medlem
Förra gången det var krig där så fick dom hjälp ut med ett fraktfartyg och vilket rabalder det blev då dessa hade nog väntat sig en lyxkryssning till Sverige.
Citera
Igår, 18:54
  #5
Medlem
Brunoranges avatar
Jag förstår inte artikeln. Varför skulle mannen åka dit och rädda dem? Alltså, varför kunde inte frun och barnet ta sig själva därifrån?
Citera
Igår, 18:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Jag förstår inte artikeln. Varför skulle mannen åka dit och rädda dem? Alltså, varför kunde inte frun och barnet ta sig själva därifrån?
Han kanske blev "inkallad" till strid på hemmaplan?
Citera
Igår, 19:14
  #7
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Om jag kör ner min hand i en mixer och sätter igång den, är det statsministerns ansvar att hjälpa mig då?

Än så länge så sköter regeringen sig och vägrar låta vuxna människor idiotförklara sig själva genom att låtsas att de inte förstod precis vad de gjorde.

Men skickar de dit någon slags skattesubventionerad hjälp till de ärke-mongon som befunnit sig där trots avrådan, då röstar jag mot regeringen i nästa val.
Citera
Igår, 19:18
  #8
Medlem
HBTKuks avatar
Det är som kvinnan som tog med sitt barn och semestrade i Gazaremsan. Man liksom baxnar av hur jävla efterblivna vissa människor är.

(O)Naturliga utvalet tar hand om dem.
Citera
Igår, 19:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Jag ser inte vad det är för fel att låta personer beskriva sin situation. Det sker väl var dag i svensk så väl som utländsk media.

Det är helt okej att beskriva sin situation. Den här 53-årige mannen från Borås framför samtidigt krav eller en slags önskan om att svenska staten ska hämta honom, frun och dottern med flyg från Beirut och så skjutsa de tre hem till Sverige. Han har själv tittat efter passande flyg och flygbiljetter, men inte hittat något till bra pris. Någon bekant har tagit en båtresa och farit till Cypern.

Aftonbladet kunde beskrivit mer kringuppgifter, som när frun och dottern reste till Libanon? Varför saknar frun svenskt pass? När reste Fabi, 53 år själv till Libanon? Kunde han inte ordnat med flygbiljett hem till Borås för frun och dottern hemifrån Borås? Jag förstår att det är väldigt dyrt och besvärligt idag men med Fabis resa till Beirut så har det blivit tre personer som han förväntar sig att svenska skattebetalare ska finansiera deras biljetter. Han hade kunnat hjälpa dottern hem först, då hon hade pass. Sen hade han kunnat hjälpa frun. Kanske har de vänner hemma i Borås som kan ställa upp och låna honom pengar till resorna?

Den 18-årige killen på gymnasiet i Libanon kunde på samma vis söka kontakt med sina anhöriga i Sverige och be om hjälp. Hem till Sverige? Eller är Libanon hemma?
Citera
Igår, 19:26
  #10
Medlem
KlasLunds avatar
Problemet är att Sverige var bland de första länderna att stänga ner sina konsulat i Libanon. Billström förlitade sig på att bland annat Norge och Storbritannien skulle hjälpa svenska medborgare vilket inte skedde. Det har mer eller mindre varit omöjligt att som svensk lämna Libanon sedan 2:a augusti ens med utomståendes hjälp.
Citera
Igår, 20:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Problemet är att Sverige var bland de första länderna att stänga ner sina konsulat i Libanon. Billström förlitade sig på att bland annat Norge och Storbritannien skulle hjälpa svenska medborgare vilket inte skedde. Det har mer eller mindre varit omöjligt att som svensk lämna Libanon sedan 2:a augusti ens med utomståendes hjälp.
UD har haft en sk reseavrådan sedan 19 oktober 2023: ”Utrikesdepartementet avråder från alla resor till Libanon och uppmanar svenskar som befinner sig i Libanon att lämna landet.”
Så de har haft gott om tid på sig att lämna Libanon. 19 oktober 2023, inte 2024, mer än ett år.
Varför skulle det vara svenska skattebetalares uppgift att anordna hemresor för människor som uppenbart struntar i att följa UD:s uppmaning och som i detta fall inte ens är svenska medborgare?
Citera
Igår, 20:20
  #12
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
UD har haft en sk reseavrådan sedan 19 oktober 2023: ”Utrikesdepartementet avråder från alla resor till Libanon och uppmanar svenskar som befinner sig i Libanon att lämna landet.”
Så de har haft gott om tid på sig att lämna Libanon. 19 oktober 2023, inte 2024, mer än ett år.
Varför skulle det vara svenska skattebetalares uppgift att anordna hemresor för människor som uppenbart struntar i att följa UD:s uppmaning och som i detta fall inte ens är svenska medborgare?

Jag förklarar bara problematiken som så många inte tycks förstå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in