Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-01, 22:05
Medlem
BAB7s avatar
En intressant nykomling har precis lanserats på utvalda europeiska marknader, bla Tyskland och Frankrike.
En Sverigelansering kan ev. ske nästa år.

Leapmotor T03:https://uk.motor1.com/news/714632/le...-where-to-buy/

Motor: 95 hk
0-100 km/h: 12 sekunder
Toppfart 130 km/h
AC-laddning: 6,6 kW
CCS-laddning: 48 kW
Räckvidd wltp: 26,5 mil

Pris: 18.900 euro.

Ett Sverigepris kan vi ju i dagsläget bara spekulera i, men ett visst prispåslag i och med vagnskadegaranti etc får vi räkna med.
18.900 euro är 215.000 kronor, så någonstans runt 259.000 kronor kan nog vara en rimlig uppskattning.

Även om priset vid första ögonkastet verkar attraktivt, så undar jag nog ändå om inte Citroen e-C3 trots allt är ett bättre köp.
E-C3 kostar 299.900 kronor här i Sverige och kan redan beställas.
E-C3 har också bättre räckvidd, 32 mil, och laddar dubblat så snabbt, 100 kW CCS.
Det är också en större bil, och verkar mer påkostad.
Den enda nackdelen jag kan komma på är att E-C3 är sämre utrustad, den saknar navigation, elektriska fönsterhissar bak, lättmetallfälgar och lite annat.
Men å andra sidan har E-C3 LED-strålkastare medan Leapmotor T03 endast har halogenlampor.

Hur resonerar ni?
Blir det hit eller shit för T03?
Är Leapmotor T03 ett vettigt val, eller hade ni hellre lagt till 30-40.000 kronor för en E-C3 istället?
Senast redigerad av BAB7 2024-10-01 kl. 22:07.
Citera
2024-10-01, 22:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det där såg ut som en mopedbil och gissar att säkerheten bara ligger straxt över.
För 259000kr som TS gissar på ska kunna bli det svenska priset så får man jävligt mycket mer om man väljer en fossilbil istället.
Citera
2024-10-01, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En intressant nykomling har precis lanserats på utvalda europeiska marknader, bla Tyskland och Frankrike.
En Sverigelansering kan ev. ske nästa år.

Leapmotor T03:https://uk.motor1.com/news/714632/le...-where-to-buy/

Motor: 95 hk
0-100 km/h: 12 sekunder
Toppfart 130 km/h
AC-laddning: 6,6 kW
CCS-laddning: 48 kW
Räckvidd wltp: 26,5 mil

Pris: 18.900 euro.

Ett Sverigepris kan vi ju i dagsläget bara spekulera i, men ett visst prispåslag i och med vagnskadegaranti etc får vi räkna med.
18.900 euro är 215.000 kronor, så någonstans runt 259.000 kronor kan nog vara en rimlig uppskattning.

Även om priset vid första ögonkastet verkar attraktivt, så undar jag nog ändå om inte Citroen e-C3 trots allt är ett bättre köp.
E-C3 kostar 299.900 kronor här i Sverige och kan redan beställas.
E-C3 har också bättre räckvidd, 32 mil, och laddar dubblat så snabbt, 100 kW CCS.
Det är också en större bil, och verkar mer påkostad.
Den enda nackdelen jag kan komma på är att E-C3 är sämre utrustad, den saknar navigation, elektriska fönsterhissar bak, lättmetallfälgar och lite annat.
Men å andra sidan har E-C3 LED-strålkastare medan Leapmotor T03 endast har halogenlampor.

Hur resonerar ni?
Är Leapmotor T03 ett vettigt val, eller hade ni hellre lagt till 30-40.000 kronor för en E-C3 istället?

Dina inlägg i forumet handlar ju mest om att snacka skit om elbilar och dra fram negativa saker kring elbilar. Och du snackar också skit om kinesiska elbilar.
Har du gjort en U-Sväng helt plötsligt?
Citera
2024-10-01, 23:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det där såg ut som en mopedbil och gissar att säkerheten bara ligger straxt över.
För 259000kr som TS gissar på ska kunna bli det svenska priset så får man jävligt mycket mer om man väljer en fossilbil istället.

Sveriges idag billigaste nya elbil kostar 299.900 kronor.
Så visst borde den kunna hitta sina köpare.

Att jämföra med en bensindriven bilmodell bli ju lite skevt, vill man ha en elbil, så kvittar det ju om bensinbilen är billigare.
Citera
2024-10-01, 23:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Dina inlägg i forumet handlar ju mest om att snacka skit om elbilar och dra fram negativa saker kring elbilar. Och du snackar också skit om kinesiska elbilar.
Har du gjort en U-Sväng helt plötsligt?

Jag kritiserar elbilar när elbilar bör kritiseras, och det finns gott punkter där elbilen har långt kvar på olika plan, punkt.

Jag har för övrigt två elbilar själv..
En som jag kört 29.000 mil med, och en kinesisk..
Det är nog mer än de flesta "experter" här på forumet kan titulera sig med..
Citera
2024-10-01, 23:17
Medlem
Det är shit. Om det ska vara intressant så får den kosta maximalt 160000 kronor med den räckvidden och laddningsmöjligheterna. Man kan få en riktigt bra bensin eller dieselbil för den pengen, elbil är än så länge en lyxbil inte en dussinbil fortfarande.
Citera
2024-10-01, 23:28
Medlem
Citat:
Jag kritiserar elbilar när elbilar bör kritiseras, och det finns gott punkter där elbilen har långt kvar på olika plan, punkt.

Jag har för övrigt två elbilar själv..
En som jag kört 29.000 mil med, och en kinesisk..
Det är nog mer än de flesta "experter" här på forumet kan titulera sig med..

Du drar en artikel från april.
Du orkade inte hitta en från igår? (30/9)?

Men då får du en av mig.

https://www.electrive.com/2024/09/30...der-in-europe/

och de utvalda marknaderna är:

"The two models can be ordered with immediate effect from “designated Stellantis brand vehicle dealers throughout Europe.” The joint venture called Leapmotor International is making its debut in Europe with the two vehicles, which were already priced a few days ago: The T03 compact car costs from 18,900 euros, the C10 SUV from just under 35,000 euros.

In addition to Germany, the first markets for Leapmotor vehicles in Europe are Belgium, France, Greece, Italy, Luxembourg, Malta, the Netherlands, Portugal, Romania, Spain, Switzerland and the UK. From the fourth quarter of this year, Leapmotor International also plans to launch sales in the Middle East and Africa (Israel and French overseas territories), the Asia-Pacific region (Australia, New Zealand, Thailand, Malaysia and Nepal) and South America (Brazil and Chile)."

Man kan tänka sig att när vår kära regering plockade bort elbilsbonusen så blev Sverige helt enkelt mindre intressant.

För övrigt så är det inte särskilt klimatsmart att äga TVÅ bilar som man kör SJÄLV oavsett drivmedel.

Själv så bryr kör jag en Monark, det är klimatsmart. Att du tror att du blir expert genom att glo genom en vindruta är mest ett talande tecken för.... *sväljer kommentaren*.
Citera
2024-10-01, 23:40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Du drar en artikel från april.
Du orkade inte hitta en från igår? (30/9)?

Men då får du en av mig.

https://www.electrive.com/2024/09/30...der-in-europe/

och de utvalda marknaderna är:

"The two models can be ordered with immediate effect from “designated Stellantis brand vehicle dealers throughout Europe.” The joint venture called Leapmotor International is making its debut in Europe with the two vehicles, which were already priced a few days ago: The T03 compact car costs from 18,900 euros, the C10 SUV from just under 35,000 euros.

In addition to Germany, the first markets for Leapmotor vehicles in Europe are Belgium, France, Greece, Italy, Luxembourg, Malta, the Netherlands, Portugal, Romania, Spain, Switzerland and the UK. From the fourth quarter of this year, Leapmotor International also plans to launch sales in the Middle East and Africa (Israel and French overseas territories), the Asia-Pacific region (Australia, New Zealand, Thailand, Malaysia and Nepal) and South America (Brazil and Chile)."

Man kan tänka sig att när vår kära regering plockade bort elbilsbonusen så blev Sverige helt enkelt mindre intressant.

För övrigt så är det inte särskilt klimatsmart att äga TVÅ bilar som man kör SJÄLV oavsett drivmedel.

Själv så bryr kör jag en Monark, det är klimatsmart. Att du tror att du blir expert genom att glo genom en vindruta är mest ett talande tecken för.... *sväljer kommentaren*.
Med ett nytt bilmärke behöver man känna av marknaden först, då är det naturligt att först fokusera på de marknader som man anser ha bäst förutsättningar, det kan i detta fallet handla om hur stor elbilsmarknaden i landet är, vilka subventioner elbilkunderna får av staten, återförsäljarnät, serviceverkstäder, etc,,

Sen har jag för övrigt tre bilar..
Citera
2024-10-02, 06:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Tror det kan ha att göra med att den svenska marknaden är rätt liten och samtidigt så har vi också rätt hårda krav på säkerhet och andra funktioner. Jag vet inte exakt hur mycket enklare det är att få in en bil i ex. Tyskland men marknaden där är så mycket större.
Citera
2024-10-02, 08:01
Medlem
Studsbolls avatar
Ett typiskt exempel på en bil som aldrig haft skuggan av en chans utan att bli framlyft av Stellantis. Rent kinesiskt skrot. Förmodligen börjar de västerländska biljättarna känna flåset från kineserna i nacken och tänker att det är bättre att hoppa på tredjeklassvagnen längst bak än bli lämnad kvar när tåget gått. Ska dylika fordon gå att sälja alls krävs det att myndigheterna i princip förbjuder de riktiga bilarna helt.
Citera
2024-10-02, 08:22
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Hur resonerar ni?

Runt 60 tusen skulle jag väl kanske kunna tänka mig att betala för en sådan.
Nä det blir en solklar Shit. I alla fall i Sverige.
Citera
2024-10-02, 14:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tror det kan ha att göra med att den svenska marknaden är rätt liten och samtidigt så har vi också rätt hårda krav på säkerhet och andra funktioner. Jag vet inte exakt hur mycket enklare det är att få in en bil i ex. Tyskland men marknaden där är så mycket större.
Vilken planet bor du på?
Förstår du verkligen inte att säkerhetskraven på nya bilar är samma i hela EU.
Hur kan man inte veta detta..

Helt ofattbart hur usel kunskapen är här på flashback.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in