Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 22:42
  #1
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
En undring om lagens långa arm. Sett både ute i verkligheten (nere på torget) samt på tevefilm, både dokumentärt och drama, att uniformerade poliser brukar vråla kollega till varann hela tiden, oftast till synes utan sammanhang. Alltså inte:
–Kollegan är här nu
eller
–Kollegan är i fara och behöver lite förstärkning tack
eller
–Kollegan är i huset.

Aldrig att poliserna använder de synonymer som jobbarkompis. Alltid säger de kollega.

Ofta sägs kollega med en häftighet som närmast påminner om fotbollsplanens uppmaningar passa och ledig/fri. Som om de alltid är upptrissade när de behöver vråla kollega.

Mina frågor:
Är det bara jag som lite smått stört mig på det här?
Varför håller de ändå på så här och säger kollega utan sammanhang i en mening?

Är det kod för något?

Uniformen indikerar ju att poliserna är kollegor. Används det när civilt klädda poliskonstaplar patrullerar som en kod så att de känner varann? En falsk polis borde kunna lära sig säga kollega också och grundlura sina falska kollegor. Poliserna har koder. RAKEL är en akronym också. Och som när de lobbar mig, eller något annan, snackar de om en lag som förkortas LOB, men det var ett tag sen nu. Är kollega kort för poliskollega eller något? Sett på teve när de vrålar PDV också. Om jag vore med om PDV och polisen hade vrålat PDV hade jag inte kunnat hålla mig från att skoja om de inte menar PTV eller PTH. Men det hör inte hit egentligen.
Citera
Igår, 23:01
  #2
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
En undring om lagens långa arm. Sett både ute i verkligheten (nere på torget) samt på tevefilm, både dokumentärt och drama, att uniformerade poliser brukar vråla kollega till varann hela tiden, oftast till synes utan sammanhang. Alltså inte:
–Kollegan är här nu
eller
–Kollegan är i fara och behöver lite förstärkning tack
eller
–Kollegan är i huset.

Aldrig att poliserna använder de synonymer som jobbarkompis. Alltid säger de kollega.

Ofta sägs kollega med en häftighet som närmast påminner om fotbollsplanens uppmaningar passa och ledig/fri. Som om de alltid är upptrissade när de behöver vråla kollega.

Mina frågor:
Är det bara jag som lite smått stört mig på det här?
Varför håller de ändå på så här och säger kollega utan sammanhang i en mening?

Är det kod för något?

Uniformen indikerar ju att poliserna är kollegor. Används det när civilt klädda poliskonstaplar patrullerar som en kod så att de känner varann? En falsk polis borde kunna lära sig säga kollega också och grundlura sina falska kollegor. Poliserna har koder. RAKEL är en akronym också. Och som när de lobbar mig, eller något annan, snackar de om en lag som förkortas LOB, men det var ett tag sen nu. Är kollega kort för poliskollega eller något? Sett på teve när de vrålar PDV också. Om jag vore med om PDV och polisen hade vrålat PDV hade jag inte kunnat hålla mig från att skoja om de inte menar PTV eller PTH. Men det hör inte hit egentligen.

Det är en avhumaniserande tjänsteroll på samma sätt som inom det militära. Syftet är att det inte ska bli för personligt vid svåra händelser vilket såklart är önsketänkande. Kvarleva från förr kan också sägas då polisyrket inte är särskilt farligt nu för tiden.
Citera
Igår, 23:17
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Ofta sägs kollega med en häftighet som närmast påminner om fotbollsplanens uppmaningar passa och ledig/fri. Som om de alltid är upptrissade när de behöver vråla kollega.

Många poliser vill troligen verka viktiga och upptrissade, vad vet jag. Jag har hört ordet kollega under lång tid, det har använts av polisen sedan urminnes tider. Jag vet faktiskt inte varför poliser använder ordet kollegor, jag har hört det ofta därifrån. På andra arbetsplatser inte alls nästan. Inom militärens värnplikt har jag hört det om jag inte missminner.
__________________
Senast redigerad av Hegamon Igår kl. 23:34.
Citera
Idag, 00:08
  #4
Medlem
varfors avatar
Ptja… man kanske valt det ord som är minst sannolikt att feltolkas och är någorlunda fåstavigt någon gång när personradio utöver radiobilar började dyka upp. Sedan hänger kanske deras radiolingo med när de väl kommunicerar i övrigt.

Ren gissning.
Citera
Idag, 00:22
  #5
Medlem
pn222jws avatar
En hierarkisk organisation.
Citera
Idag, 00:23
  #6
Medlem
f30malmos avatar
De säger det för att inte använda namnet och kunna bli igenkända.
Citera
Idag, 04:15
  #7
Medlem
Dom har väl problem att lära sig namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in