2024-10-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Vi har för mycket renar i Sverige. För hundra år sedan hade en hel sameby 400-600 renar. Idag har enskilda tiotusentals och helikoptrar. Renarna saboterar fjällsidorna. Det kan ta 50 år för lavar att växa upp. I tex Norge är det mycket reglerat att samer inte får ha hur jävla många renar som helst i en industrialized uppfödning som de bedriver idag i Sverige. Det har absolut INGENTING med "samisk kultur" att göra.

Ja du, det verkar till och med som att du får stöd av samer i detta påstående. Samen Ronny Svarto, som alltså inte är renägare, skräder inte orden när det gäller den s.k. "rennäringen" och samebyarnas nästintill maiffialiknande upplägg. Artikeln är bakom betalvägg men är nog det intressantaste jag läst i samefrågan på mycket länge. Inte minst statistiken. Inte minst eftersom Ronny verkligen vet vad han pratar om. Jag kan ju inte citera hela (skaffa Kvartal vet ja) men lite kommer här:
Tamrenen infördes av människan till Skandinavien cirka 500 e.Kr. och härstammar från nenetsernas tamren i Sibirien – troligen inte som köttdjur utan som transportmedel. Vi samer var ju vid denna tidpunkt skickliga vildrensjägare. Skandinaviens inhemska fjällvildren utrotades runt sekelskiftet 1800-1900 och finns nu som vild bara i Norge.

I slutet av 1800-talet var fjällens lavbete slut och många renskötare slogs ut på grund renbetesbrist och tvingades ta upp nybyggen för att överleva i fjällvärlden, men räknades då inte längre som ”lapp” av staten.

Nybyggena/småjordbruken är nu borta, bara någon enstaka gård eller fäbod finns kvar, men sköts då som ett kulturobjekt. Borde inte något liknande införas för rennäringen? Den ger 120 gram kött/år per svensk medborgare, men behöver cirka 50 procent av landets yta och kräver orimliga hänsynstaganden av omgivningen. Den traditionella renskötseln – en herdekultur – är borta och har ersatts av en form av ranchdrift.
Idag är 9 226 personer registrerade på sameröstlängden. Av dessa är 4 598 renägare – då ingår 639 barn. Kvar blir 3 959 myndiga renägare/samebymedlemmar. Minst 500 renar i vinterhjord brukar anges som ett minimum för att ha större delen av sin inkomst av rennäring, vilket 94 personer hade 2020. Detta framgår av Sametingets egen statistik.1 Avrundat är alltså en procent av samebefolkningen verkligt ekonomiskt beroende av rennäringen.

En samebymedlem har kvar alla sina samiska mark- och vattenrättigheter oavsett vad han eller hon lever av eller bor. Det är samebyarna som bestämmer om fjällfolket har jakt- och fiskerättigheter, exempelvis där jag bor på gården Vardofjäll i Västerbotten. Tack vare att jag driver en statlig fjällgård har jag ett särskilt arrendeavtal med garanterade fiskerättigheter som samebyn inte kan ta ifrån mig. Men min tilldelning av älg har de skurit ner från tre till en. Det är därför det är tyst från fjällfolket. Många är beroende av jakt och fiske och vågar inte protestera.
Slutsatsen av ovanstående innebär att cirka 100 renägare har ett särskilt inflytande på över 50 procent av Sveriges yta. Något orättvisare eller mer odemokratiskt system än dagens samebysystem kan knappast tänkas!
https://kvartal.se/artiklar/fa-av-os...s-privilegier/

Detta är ju verkligen helt sjukt. Det är värre än jag trodde.
Gråtande samer för att detta kritiseras... Varför?
Nu har jag inte läst DN-reportaget men om de missade dessa detaljer så är de ju inget annat än pajaser till journalister.
Citera
2024-10-11, 21:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja du, det verkar till och med som att du får stöd av samer i detta påstående. Samen Ronny Svarto, som alltså inte är renägare, skräder inte orden när det gäller den s.k. "rennäringen" och samebyarnas nästintill maiffialiknande upplägg. Artikeln är bakom betalvägg men är nog det intressantaste jag läst i samefrågan på mycket länge. Inte minst statistiken. Inte minst eftersom Ronny verkligen vet vad han pratar om. Jag kan ju inte citera hela (skaffa Kvartal vet ja) men lite kommer här:
Tamrenen infördes av människan till Skandinavien cirka 500 e.Kr. och härstammar från nenetsernas tamren i Sibirien – troligen inte som köttdjur utan som transportmedel. Vi samer var ju vid denna tidpunkt skickliga vildrensjägare. Skandinaviens inhemska fjällvildren utrotades runt sekelskiftet 1800-1900 och finns nu som vild bara i Norge.

I slutet av 1800-talet var fjällens lavbete slut och många renskötare slogs ut på grund renbetesbrist och tvingades ta upp nybyggen för att överleva i fjällvärlden, men räknades då inte längre som ”lapp” av staten.

Nybyggena/småjordbruken är nu borta, bara någon enstaka gård eller fäbod finns kvar, men sköts då som ett kulturobjekt. Borde inte något liknande införas för rennäringen? Den ger 120 gram kött/år per svensk medborgare, men behöver cirka 50 procent av landets yta och kräver orimliga hänsynstaganden av omgivningen. Den traditionella renskötseln – en herdekultur – är borta och har ersatts av en form av ranchdrift.
Idag är 9 226 personer registrerade på sameröstlängden. Av dessa är 4 598 renägare – då ingår 639 barn. Kvar blir 3 959 myndiga renägare/samebymedlemmar. Minst 500 renar i vinterhjord brukar anges som ett minimum för att ha större delen av sin inkomst av rennäring, vilket 94 personer hade 2020. Detta framgår av Sametingets egen statistik.1 Avrundat är alltså en procent av samebefolkningen verkligt ekonomiskt beroende av rennäringen.

En samebymedlem har kvar alla sina samiska mark- och vattenrättigheter oavsett vad han eller hon lever av eller bor. Det är samebyarna som bestämmer om fjällfolket har jakt- och fiskerättigheter, exempelvis där jag bor på gården Vardofjäll i Västerbotten. Tack vare att jag driver en statlig fjällgård har jag ett särskilt arrendeavtal med garanterade fiskerättigheter som samebyn inte kan ta ifrån mig. Men min tilldelning av älg har de skurit ner från tre till en. Det är därför det är tyst från fjällfolket. Många är beroende av jakt och fiske och vågar inte protestera.
Slutsatsen av ovanstående innebär att cirka 100 renägare har ett särskilt inflytande på över 50 procent av Sveriges yta. Något orättvisare eller mer odemokratiskt system än dagens samebysystem kan knappast tänkas!
https://kvartal.se/artiklar/fa-av-os...s-privilegier/

Detta är ju verkligen helt sjukt. Det är värre än jag trodde.
Gråtande samer för att detta kritiseras... Varför?
Nu har jag inte läst DN-reportaget men om de missade dessa detaljer så är de ju inget annat än pajaser till journalister.

DN har nog inte satt sig in i den här frågan. Lapparna som trots industriell drift, omsätter ynka 100 millar per år sett till slaktvärdet. Som en liten ICA-butik. Dessutom motsätter sig lappbyarna all form av grön omställning på de områden som de själva hävdar är helt nödvändigt för renarnas beten. Således kräver lapparna att 3/4 av Sveriges yta ska undantas från den gröna omställningen.

Staten måste ta ifrån lappklanerna den orimliga makt som HD gett dem i Girjas-domen.
Citera
2024-10-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
DN har nog inte satt sig in i den här frågan. Lapparna som trots industriell drift, omsätter ynka 100 millar per år sett till slaktvärdet. Som en liten ICA-butik. Dessutom motsätter sig lappbyarna all form av grön omställning på de områden som de själva hävdar är helt nödvändigt för renarnas beten. Således kräver lapparna att 3/4 av Sveriges yta ska undantas från den gröna omställningen.

Staten måste ta ifrån lappklanerna den orimliga makt som HD gett dem i Girjas-domen.

Jag tyckte det var oerhört intressant att vildrenen alltså utrotades relativt nyligen. Precis som många andra större däggdjur borde naturligtvis detta åtgärdas och vildren återinsättas genom att de "kommersiella" renhjordarna avvecklas i naturreservat och nationalparker. Hur fasen kan denna meningslösa rovdrift få fortsätta i denna skala?
Citera
2024-10-26, 09:44
Medlem
Hanne Kjöller (SvD) skriver välformulerat i en uppföljning av händelsen lite om samebyarnas (inte samernas) privilegier och om att det är dags att diskutera dessa:
Den miljö och det boende som medlemmar i samebyar har att erbjuda sina fiskande eller jagande gäster är också något alldeles extra, eftersom ”renvaktarstugor” inte kräver bygglov och kan förläggas alldeles intill strandkanten i bländande vackert naturreservat.

Rennäringslagen ger även rätt att bygga även på annans mark. Markägarens enda rättighet, om anläggningen avsedd för ”stadigvarande bruk” (15§), är att anvisa en plats för bygget. Jordbruksverket erbjuder 250 000 kronor i stöd för nybyggen. Som sedan kan läggas ut på nätet för uthyrning.

Vi som påpekar orättvisorna, den grova kapitaliseringen av jakt- och fiskerättigheter, de juridiska kraven på ensamrätt som började med Girjas sameby och som nu följts av att fem ytterligare samebyar (Talma, Ran, Sirges, Unna Tjerusj och Baste) processar mot staten, brukar få sätta på oss störtkrukan och bereda oss på en storm av personangrepp.
...
Girjas sameby [har] ... skrota[t] möjligheten att köpa ett fiskekort för en knapp hundralapp om dagen i Tjuonajokk, för att i stället kränga veckopaket till utsocknes till priser som börjar på 41 500 kronor per person. Om man fiskat där sedan barnsben är det föga troligt att man tycker att det var toppen att Högsta domstolen gav samebyn ensamrätt att bestämma vem som får fiska var och till vilket pris.
Att Girjas sameby i år dessutom drämde till och stängde de populäraste områdena för pimpelfiske och ripjakt för hela säsongen har inte precis stärkt banden till ortsbefolkningen.
...
Rennäringen är i allra högsta grad politik. Verksamheten åtnjuter massiva skattesubventioner – och precis som all annan skattefinansierad verksamhet får rennäringen finna sig att bli granskad. Att STF stänger fjällstationer och därmed tillgängligheten till fjällvandrare är också politik. Liksom frågor om mineralbrytning, rovdjursförvaltning, vindkraft, fiske och jakt.

Någon gång tänker jag att samebylobbyn måste börja argumentera i sak och bjuda på någonting mer konkret än tårar eller svepande anklagelser om samehat och okunnighet.
https://www.svd.se/a/73BBK9/ann-hele...nna-kritiseras
Citera
2024-10-29, 06:19
Medlem
Fy fan, hur,varför🤣😭
Citera
2024-10-30, 08:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Hanne Kjöller (SvD) skriver välformulerat i en uppföljning av händelsen lite om samebyarnas (inte samernas) privilegier och om att det är dags att diskutera dessa:
Den miljö och det boende som medlemmar i samebyar har att erbjuda sina fiskande eller jagande gäster är också något alldeles extra, eftersom ”renvaktarstugor” inte kräver bygglov och kan förläggas alldeles intill strandkanten i bländande vackert naturreservat.

Rennäringslagen ger även rätt att bygga även på annans mark. Markägarens enda rättighet, om anläggningen avsedd för ”stadigvarande bruk” (15§), är att anvisa en plats för bygget. Jordbruksverket erbjuder 250 000 kronor i stöd för nybyggen. Som sedan kan läggas ut på nätet för uthyrning.

Vi som påpekar orättvisorna, den grova kapitaliseringen av jakt- och fiskerättigheter, de juridiska kraven på ensamrätt som började med Girjas sameby och som nu följts av att fem ytterligare samebyar (Talma, Ran, Sirges, Unna Tjerusj och Baste) processar mot staten, brukar få sätta på oss störtkrukan och bereda oss på en storm av personangrepp.
...
Girjas sameby [har] ... skrota[t] möjligheten att köpa ett fiskekort för en knapp hundralapp om dagen i Tjuonajokk, för att i stället kränga veckopaket till utsocknes till priser som börjar på 41 500 kronor per person. Om man fiskat där sedan barnsben är det föga troligt att man tycker att det var toppen att Högsta domstolen gav samebyn ensamrätt att bestämma vem som får fiska var och till vilket pris.
Att Girjas sameby i år dessutom drämde till och stängde de populäraste områdena för pimpelfiske och ripjakt för hela säsongen har inte precis stärkt banden till ortsbefolkningen.
...
Rennäringen är i allra högsta grad politik. Verksamheten åtnjuter massiva skattesubventioner – och precis som all annan skattefinansierad verksamhet får rennäringen finna sig att bli granskad. Att STF stänger fjällstationer och därmed tillgängligheten till fjällvandrare är också politik. Liksom frågor om mineralbrytning, rovdjursförvaltning, vindkraft, fiske och jakt.

Någon gång tänker jag att samebylobbyn måste börja argumentera i sak och bjuda på någonting mer konkret än tårar eller svepande anklagelser om samehat och okunnighet.
https://www.svd.se/a/73BBK9/ann-hele...nna-kritiseras

Herrejösses, det här borde vi väl ta på största allvar och kräva att de folkvalda gör om gör rätt?
Citera
2024-11-23, 10:25
Medlem
Hanne Kjöller i lång krönika i SvD om en tidigare debattartikel i Aftonbladet (”Samernas rätt görs om till ‘Vi mot dom’” ). Inte minst tar hon sikte på den ytterst vaga användningen av ordet "samer" när det egentligen handlar om exklusiva rättigheter för ett fåtal:
Stora ord om grundlagar och samernas rättigheter, men inte ett ord om att 90-95 procent av Sveriges samer inte har några andra rättigheter till fiske eller jakt än icke-samer. Eller att alla dessa specialrättigheter är reserverade för de fem–tio procent av samerna som haft turen att födas (eller gifta sig) in i föreningarna.

Artikelförfattarna hänvisar, liksom Högsta domstolen i Girjasdomen, till rättigheter som grundas på urminnes hävd. Men den som läser exempelvis historikern Lennart Lundmarks bok ”Stulet land” (Ordfront, 2008) inser raskt att det inte finns något historiskt rakt led. Rättigheter till land och mark har kommit och gått, både före och efter nationalstatens bildande för 500 år sedan.
https://www.svd.se/a/zAVbPK/det-ar-a...ihop-begreppen

Hon kritiserar också tidigare JK:
Bland de tio undertecknarna hittas tre tidigare justitieråd. En av dem är Anna Skarhed, mer känd som justitiekansler, JK, mellan 2009 och 2018. Hon tillträdde alltså ämbetet samma år som samebyn Girjas stämde staten.

I målet prövades rätten att upplåta småviltsjakt och fiske. Samebyn vann, staten förlorade. Och nu skriver Skarhed debattartiklar till stöd för den vinnande parten. Det får mig att fundera över hur hon skötte rollen som statens företrädare i den rättsliga processen.
Nya JK har en helt annan inställning och vill reda ut förhållandena på ett mindre fördomsfullt vis:
Anna Skarhed gick i pension 2019. Ny JK blev Mari Heidenborg. Och efter Girjasdomens avgörande 2020 trillade det in nya stämningar mot staten. Först ut var Talma sameby.

Heidenborg intog en annan hållning än sin företrädare. Hon beställde ett forskningsunderlag om den historiska markanvändningen från en välrenommerad forskargrupp. Och hon beslöt att JK skulle driva processen själv. I Girjasmålet hade JK anlitat två externa advokater som ombud. Och det var advokaterna själva som satte ihop det historiska underlaget.

Nu finns den 191 sidor långa genomgången ”Historievetenskaplig rapport om området som i dag utgörs av Talma samebys bosättnings- och markanvändningshistoria” diarieförd hos JK.
Utifrån resonemang från denna utredning kan hon ställa intressanta frågor:

Forskargruppen riktar en känga mot såväl HD som mot mycket av samisk forskning. HD bygger sitt domslut delvis på ”tidigare tolkningar av historiska källor som utgår från föreställningar om bland annat etnicitet, bosättning och markanvändning, utan stark empirisk grund, och som stundtals har tendentiösa drag”.
...
[Om] alla samebyar har samma rättigheter som HD nu givit Girjas. Låt säga att hela eller delar av Sapmí, som utgör 49 procent av Sveriges yta, skulle bedömas som samiskt – vad säger då att marken ska tillhöra just de fåtal familjer som fötts in i de administrativa enheter som konstruerades av Sveriges riksdag i 1886 års renbeteslag? Varför inte alla samer?

Och vem är förresten en same i ett land där den etniska blandningen har förekommit lika länge som de olika grupperna? Där dagens stereotyper om den ena eller andra gruppen har ringa bäring på hur omväxlande, för att inte säga omlott, individerna faktiskt har levt.
Skulle ju vara rätt kul om alla samer fick rätten till exempelvis Girjas sameby. Då skulle de nog inte vara så intresserade av att kalla sig samer i de rättsliga smmanhangen längre. Då skulle de nog driva nya processer som förening istället.
Citera
2024-11-25, 11:17
Medlem
Botkyrka-babes avatar
Samer…
Patetiska figurer
Citera
2025-02-06, 08:35
Medlem
Huntsmans avatar
Samer är t.o.m. snabbare än babbeluringar på att dra rasistkortet, & blir kränkta för allt & inget.

Sanningen är att samekulturen är undermålig den civiliserade västvärldens kultur & därför talar vi inte samiska i hela Sverige eller bor i något som heter Sameland.
Samer är likt andra primitivare kulturer icke kapabla att bygga ett samhälle.

Hade inte svensken funnits hade de fortfarande varit hedningar, med trolltrummor & andra primitiva vanföreställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in