Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-02, 16:09
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag går i behandling just nu, för mig som helhet kan man säga. För att gå kvar så måste jag kunna visa upp en klar förbättring av mina värden om två veckor.

Ett PEth-värde över 0,30 µmol/l är en stark indikator för överkonsumtion av alkohol.

Citat:
https://lakartidningen.se/klinik-och...estresultatet/

Så jag låg tydligen på 1,35 när de tog blodprov för några veckor sedan.

Kommer att börja ta Naltrexon igen, har skippat det ett tag eftersom jag inte känt att det har hjälpt riktigt, men nu ska jag ta varje dag i två veckor till att börja med.

Jag vill väl egentligen inte sluta helt, men jag behöver ändå dra ner rejält på min konsumtion. Dricker inte varje dag, men de flesta.

Några konstruktiva tips på hur jag kan åtminstone halvera PEth-värdet till om två veckor? Jag förstår att det bästa är att sluta helt, men än så länge nöjer jag mig med att gå ned rejält i konsumtion.

Tacksam för svar.
2024-10-02, 16:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du svarar själv på hur du ska göra, lägg ner supandet.
Två veckor är ju inte jätteallvarligt utan alkohol och om det nu är det så bör du söka för dina dryckesproblem.
2024-10-02, 16:30
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Två veckor är ju inte jätteallvarligt utan alkohol och om det nu är det så bör du söka för dina dryckesproblem.

Tyvärr har jag redan gjort det, med måttligt lyckade resultat. Jag har gått hos stans bästa behandlare som landstinget kan rekommendera, provade en kort tid med AA men det var inte rätt för mig.

För min del så måste jag inte bara ta bort något, tänka "att jag ska inte dricka", räkna glas etc, jag behöver även fylla ut med positiva aktiviteter och val, något jag har kommit på.

Så nu ska jag försöka skära ned alkoholintaget, säg från 100 av något till 20, till att börja med och samtidigt börja röra på mig mer, göra nyttiga mentala övningar och lättare fysisk träning.
2024-10-02, 16:30
Medlem
Du vet att du behöver sluta helt, men väljer än så länge att bara minska din konsumtion. Då kommer det ju fortfarande att ge utslag på PEth, så några andra konstruktiva förslag än att sluta helt, finns helt enkelt inte.

Att du dessutom har Naltrexon ger indikationer på att du har problem med din alkoholkonsumtion.

Den som har problem med alkohol kan ytterst sällan skära ner från 100 till 20, det dröjer inte länge innan man är uppe på 100 igen.
2024-10-02, 16:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Tyvärr har jag redan gjort det, med måttligt lyckade resultat. Jag har gått hos stans bästa behandlare som landstinget kan rekommendera, provade en kort tid med AA men det var inte rätt för mig.

För min del så måste jag inte bara ta bort något, tänka "att jag ska inte dricka", räkna glas etc, jag behöver även fylla ut med positiva aktiviteter och val, något jag har kommit på.

Så nu ska jag försöka skära ned alkoholintaget, säg från 100 av något till 20, till att börja med och samtidigt börja röra på mig mer, göra nyttiga mentala övningar och lättare fysisk träning.

Nu är jag inte kunnig inom dessa levervärden men gissar att du bör gå till 0 för att ens ha en chans att fixa det.

Här kan du läsa mer om vad som gäller.
https://www.namndemansgarden.se/lasv...er-med-kroppen

Det tar ungefär 3-6 månader för levern att helt återgå till sin normala funktion.

Andra tips på att bättre på levervärden.
Hälsosamma matvanor: Minska intaget av mättade fetter och transfetter och öka intaget av frukt, grönsaker och fullkorn. Fysisk aktivitet: Sträva efter att få minst 30 minuter pulshöjande aktivitet varje dag, exempelvis rask promenad, dans, cykling eller tennis.
2024-10-02, 16:46
Med peth så får du inte dricka något alls om du vill sänka ditt värde. Du kommer endast dröja ut på halveringstiden om du ”dricker litegrann”.

2 veckor kommer ditt värde precis börja sjunka, givet att du verkligen inte har druckit något. Du behöver minst 3-4 veckor av absolut 0 alkohol.

I ditt fall låter det dock som du behöver något rus? Kör på weed eller kratom istället.
Till och med benzo är bättre i ditt fall just nu (om dom nu inte testar för droger).
Senast redigerad av Doktor.D 2024-10-02 kl. 16:49.
2024-10-02, 17:00
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag går i behandling just nu, för mig som helhet kan man säga. För att gå kvar så måste jag kunna visa upp en klar förbättring av mina värden om två veckor.

Ett PEth-värde över 0,30 µmol/l är en stark indikator för överkonsumtion av alkohol.

Så jag låg tydligen på 1,35 när de tog blodprov för några veckor sedan.

Kommer att börja ta Naltrexon igen, har skippat det ett tag eftersom jag inte känt att det har hjälpt riktigt, men nu ska jag ta varje dag i två veckor till att börja med.

Jag vill väl egentligen inte sluta helt, men jag behöver ändå dra ner rejält på min konsumtion. Dricker inte varje dag, men de flesta.

Några konstruktiva tips på hur jag kan åtminstone halvera PEth-värdet till om två veckor? Jag förstår att det bästa är att sluta helt, men än så länge nöjer jag mig med att gå ned rejält i konsumtion.

Tacksam för svar.

Varför vill du gå kvar i behandlingen om du inte vill bli nykter? Det är väl bara kröka loss bäst du vill?
2024-10-02, 17:01
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du vet att du behöver sluta helt, men väljer än så länge att bara minska din konsumtion. Då kommer det ju fortfarande att ge utslag på PEth, så några andra konstruktiva förslag än att sluta helt, finns helt enkelt inte.

Att du dessutom har Naltrexon ger indikationer på att du har problem med din alkoholkonsumtion.

Den som har problem med alkohol kan ytterst sällan skära ner från 100 till 20, det dröjer inte länge innan man är uppe på 100 igen.

Jag är fullt medveten om att jag har problem med alkohol, det har jag haft i cirka 15 år. Mitt mål är inte likadant som att gå ner i vikt inför sommaren och sedan går jag upp igen. Jag vill stanna på 20 av 100 och kanske kunna sänka det än mer därifrån, eller sluta helt.

Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Med peth så får du inte dricka något alls om du vill sänka ditt värde. Du kommer endast dröja ut på halveringstiden om du ”dricker litegrann”.

2 veckor kommer ditt värde precis börja sjunka, givet att du verkligen inte har druckit något. Du behöver minst 3-4 veckor av absolut 0 alkohol.

I ditt fall låter det dock som du behöver något rus? Kör på weed eller kratom istället.
Till och med benzo är bättre i ditt fall just nu (om dom nu inte testar för droger).
Men varför gick hon då med på att ta nästa blodprov om två veckor, om inte PEth-värdet kan gå ner tills dess? Låter lite som att de vill sätta dit mig då, jag har inte lovat två vita veckor, men två veckor med rejält sänkt konsumtion.
Ja, ibland skulle jag vilja prova cannabis i stället, för jag har smärtor i kroppen som jag verkar få leva med och behöver ibland koppla bort dem.
Citat:
Nu är jag inte kunnig inom dessa levervärden men gissar att du bör gå till 0 för att ens ha en chans att fixa det.
Jo, fast under 0,3 är "godkänt" hos dem jag går hos.

Här kan du läsa mer om vad som gäller.
https://www.namndemansgarden.se/lasv...er-med-kroppen

Det tar ungefär 3-6 månader för levern att helt återgå till sin normala funktion.

Andra tips på att bättre på levervärden.
Hälsosamma matvanor: Minska intaget av mättade fetter och transfetter och öka intaget av frukt, grönsaker och fullkorn. Fysisk aktivitet: Sträva efter att få minst 30 minuter pulshöjande aktivitet varje dag, exempelvis rask promenad, dans, cykling eller tennis.
Tack, jag ska försöka äta mer frukt och grönt och lite oftare mellis. Har inte konditionen till att köra 30 minuter än, men jobbar på att höja konditionen med gång och cykling för tillfället. Kan lägga till skuggboxning kanske. Har problem med fötterna, artros och gikt, så varje steg gör lite ont.
2024-10-02, 17:03
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Varför vill du gå kvar i behandlingen om du inte vill bli nykter? Det är väl bara kröka loss bäst du vill?

Behandlingen är inte inriktad på alkoholbruket, utan på att lära sig leva med kronisk smärta.

Jag har krökat loss då och då, men det är ju ingen hållbar lösning för mitt framtida liv.
2024-10-02, 17:08
Medlem
Som jag skrev, och som du inte vill ta till dig, du kan inte stanna på 20 glas. Om du inte har kommit till insikt kring de alternativ som finns - fortsätta kröka obehärskat, eller sluta helt, så har du en lång väg kvar.

När ska du erkänna att du har ett stort problem med alkohol? Räcker inte 15 år?

"Jag är fullt medveten om att jag har problem med alkohol, det har jag haft i cirka 15 år. Mitt mål är inte likadant som att gå ner i vikt inför sommaren och sedan går jag upp igen. Jag vill stanna på 20 av 100 och kanske kunna sänka det än mer därifrån, eller sluta helt."
2024-10-02, 17:12
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Samtidigt handlar det ju inte om att bara klara det här provet utan om att helt lägga om livsstil, vilket TS uttrycker att han inte vill göra.

Det finns egentligen inte så många alternativ, TS. Vill du att livet ska vara längre men tråkigare så slutar du upp med ditt missbruk. Är du okej med att livet blir kortare men roligare så struntar du i behandlingen och kör på sålänge det varar. Det är ditt beslut och bara du vet vilket som är rätt för just dig. Det är ditt liv och därför din rätt att välja.
2024-10-02, 17:16
Medlem
pn222jws avatar
Silymarin - ett hälsokost-preparat kan vara värt att testa - Googla Mariatistel eller Silymarin..att dricka tre extra glas vanligt vatten hjälper också till.

Lycka till med att minska ner alkoholen!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in