2024-10-02, 21:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Behandlingen gällde smärta.
Ah sorry.

Men rullstol då?
Du har ju ont i lederna för att du super. Supa vill du.
2024-10-02, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag går i behandling just nu, för mig som helhet kan man säga. För att gå kvar så måste jag kunna visa upp en klar förbättring av mina värden om två veckor.

Ett PEth-värde över 0,30 µmol/l är en stark indikator för överkonsumtion av alkohol.

Så jag låg tydligen på 1,35 när de tog blodprov för några veckor sedan.

Kommer att börja ta Naltrexon igen, har skippat det ett tag eftersom jag inte känt att det har hjälpt riktigt, men nu ska jag ta varje dag i två veckor till att börja med.

Jag vill väl egentligen inte sluta helt, men jag behöver ändå dra ner rejält på min konsumtion. Dricker inte varje dag, men de flesta.

Några konstruktiva tips på hur jag kan åtminstone halvera PEth-värdet till om två veckor? Jag förstår att det bästa är att sluta helt, men än så länge nöjer jag mig med att gå ned rejält i konsumtion.

Tacksam för svar.

Mycket Citron så är det Löst
2024-10-02, 22:11
Medlem
Livsmedel med svavel, som olika lök och kål, broccoli, selleri hjälper leverns rening. Gröna bladväxter också bra. Hade satsat på en kur med mycket sånt i kosten fram till testet. Och MYCKET olika grönsaker och rotfrukter. Blir delikat med lite olja, stekt eller i ugn. Annat bra för levern är citronvatten, och motion, den man kan utföra. (Viktnedgång också bra, men är väl mer ett långtidsmål isf). Hoppas det går bra.
2024-10-02, 22:13
Medlem
Det går inte. Du får sluta dricka om du vill ha 0 på B-peth. Överdrivet känsligt prov är det också.
2024-10-02, 22:26
Medlem
TS: Om möjligt kör på två vita veckor? För många som tar Antabus så försvinner ju möjligheten att dricka och det för det lättare att hålla sig borta från att supa.

När det kommer till Naltrexon så finns ju Sinclair-metoden som ett alternativ mot att käka det varje dag.
2024-10-02, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Samtidigt handlar det ju inte om att bara klara det här provet utan om att helt lägga om livsstil, vilket TS uttrycker att han inte vill göra.

Det finns egentligen inte så många alternativ, TS. Vill du att livet ska vara längre men tråkigare så slutar du upp med ditt missbruk. Är du okej med att livet blir kortare men roligare så struntar du i behandlingen och kör på sålänge det varar. Det är ditt beslut och bara du vet vilket som är rätt för just dig. Det är ditt liv och därför din rätt att välja.
Jag tror inte att livet med ett långvarigt missbruk i bagaget, blir särskilt roligt med fortsatt supande. Vänner och familj tar avstånd, missbrukaren blir deppig/får ångest/blir personlighetsförändrad ju längre missbruket pågår, ensamhet och isolering blir ett faktum, sjukdomar smyger sig på och hjärncellerna dör och man blir allmänt korkad och obstinat. Hur rolig är en sådan tillvaro på en skala? Efter många års drickande, kan den nedåtgående spiralen inträda rätt kraftfullt och plötsligt.
2024-10-03, 01:21
Bannlyst
Kan man göra liknande tester för att se hur det ligger till med fettet i levern? Själv äter jag mycket snabbmat. Kan man se sånt? Vad är det för typ av test jag skulle behöva be om?
2024-10-03, 03:56
Medlem
Citat:
Jag är fullt medveten om att jag har problem med alkohol, det har jag haft i cirka 15 år. Mitt mål är inte likadant som att gå ner i vikt inför sommaren och sedan går jag upp igen. Jag vill stanna på 20 av 100 och kanske kunna sänka det än mer därifrån, eller sluta helt.

Men varför gick hon då med på att ta nästa blodprov om två veckor, om inte PEth-värdet kan gå ner tills dess? Låter lite som att de vill sätta dit mig då, jag har inte lovat två vita veckor, men två veckor med rejält sänkt konsumtion.
Ja, ibland skulle jag vilja prova cannabis i stället, för jag har smärtor i kroppen som jag verkar få leva med och behöver ibland koppla bort dem.

Tack, jag ska försöka äta mer frukt och grönt och lite oftare mellis. Har inte konditionen till att köra 30 minuter än, men jobbar på att höja konditionen med gång och cykling för tillfället. Kan lägga till skuggboxning kanske. Har problem med fötterna, artros och gikt, så varje steg gör lite ont.

Testa sluta även med socker. Ät kött och fisk och grönsaker och ägg!

Undvik öl!

Motionscykel framför TVn!
2024-10-03, 04:50
Medlem
Finnes bara ett sätt, dra ner på drickandet så får du ner långtidsvärdet
2024-10-03, 10:42
Moderator
Morfar-52s avatar
OT/tjafsande raderat./mod
2024-10-03, 10:56
Medlem
Shine_s avatar
Citat:

Men varför gick hon då med på att ta nästa blodprov om två veckor, om inte PEth-värdet kan gå ner tills dess? Låter lite som att de vill sätta dit mig då, jag har inte lovat två vita veckor, men två veckor med rejält sänkt konsumtion.

Skribenten blandar ihop CDT och peth, två helt olika värden. Peth-värden sjunker mycket snabbt vid nykterhet.

Säger som alla andra, lika bra att sluta helt direkt alt. som mest nedtrappning under tre dagar. Bra tankar om att fylla upp med fysisk aktivitet, lägg gärna till andra nyktra aktiviteter också
2024-10-03, 11:55
Medlem
Symptms avatar
Det finns bara EN lösning med sånthär och det är att sluta helt. Resten är bara boryförklaringar o oansvar om man nu behöver/vill/måste/är tvingad att nå ett mål.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in