Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-03, 20:52
  #1
Medlem
Blir snart uppsagd för arbetsbrist.
Lång histora. Chef som hatade en från första början. Fråntagen arbetsuppgifter. oskäliga reprimander/varningar. Mobbning av chefer/hr samt flera kollegor och andra toxiska människor som chefen gaddade ihop sig med. Utköpserbjudande på 6 mån som jag gav dom fingret till och blev satt i isolering att göra skitgöra. Facket har vart inblandat som stöttat bra samt huvudskyddsombud process för kränkande särbehandlng.

Nu har de omorganiserat. Blev erbjuden en skittjänst i helt annat område som jag tackade nej till och blir nu uppsagd pga av arbetsbrist trots hög las.
12 mån uppsägningstid samt kommer omfattas av omställningsavtal.

Nu ska vi ha möte. Hur ska man lägga upp mötet för uppsägning?

Hörde från facket att Hr sagt om de kan tänka arbetsbefria mig. Tänkte även ta upp rätt till återanställnng som förhandlingsvapen. Diskutera arbetsbefrielse på ett snyggt sätt. Avräkningsfritt så man kan ta dubbelt jobb. Ingen konkurrensklasusal och att får detta på skriftlig bilaga.
Semester betalas ut klumpsumma vid sista lönen. Behålla alla förmåner så som friskvårdsbidrag samt dator/telefon under uppsägningstiden pga av man behöver tillgång till ett system för ansöka om förmåner/friskvårdsbidrag.
Be om goda referenser samt se till de inte kryssar i att jag tackat nej tll nytt erbjudet jobb på arbetsgivarintyget och får 45 dagar karens på akassan.

Vad mer bör man tänka på att ta upp eller förhandla om?

Denna omplacering till skittjänst samt uppsägning pga av arbetsbrist är ju ganska solklart att det beror på personliga orsaker och inte är saklig. Facket sa de inte går att göra nåt och lade sig platt i slutet. Går det att vinna skadestånd genom att anlita en egen jurist? Är kapitalstark.
__________________
Senast redigerad av enuck 2024-10-03 kl. 21:08.
Citera
2024-10-03, 21:09
  #2
Medlem
Hmm... låter som många är emot dig. Vill du vara snäll att visa lite självinsikt, vad har du själv gjort för att bidra till situationen eller är "allt någon annans fel"?

Mitt tips f.ö. är att börja söka nytt jobb. Var förberedd på att kunna förklara varför det gick snett på ditt senaste uppdrag utan att skylla ifrån dig.
Citera
2024-10-03, 21:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enuck
Blir snart uppsagd för arbetsbrist.
Lång histora. Chef som hatade en från första början. Fråntagen arbetsuppgifter. oskäliga reprimander/varningar. Mobbning av chefer/hr samt flera kollegor och andra toxiska människor som chefen gaddade ihop sig med. Utköpserbjudande på 6 mån som jag gav dom fingret till och blev satt i isolering att göra skitgöra. Facket har vart inblandat som stöttat bra samt huvudskyddsombud process för kränkande särbehandlng.

Nu har de omorganiserat. Blev erbjuden en skittjänst i helt annat område som jag tackade nej till och blir nu uppsagd pga av arbetsbrist trots hög las.
12 mån uppsägningstid samt kommer omfattas av omställningsavtal.

Nu ska vi ha möte. Hur ska man lägga upp mötet för uppsägning?

Hörde från facket att Hr sagt om de kan tänka arbetsbefria mig. Tänkte även ta upp rätt till återanställnng som förhandlingsvapen. Diskutera arbetsbefrielse på ett snyggt sätt. Avräkningsfritt så man kan ta dubbelt jobb. Ingen konkurrensklasusal och att får detta på skriftlig bilaga.
Semester betalas ut klumpsumma vid sista lönen. Behålla alla förmåner så som friskvårdsbidrag samt dator/telefon under uppsägningstiden pga av man behöver tillgång till ett system för ansöka om förmåner/friskvårdsbidrag.
Be om goda referenser samt se till de inte kryssar i att jag tackat nej tll nytt erbjudet jobb på arbetsgivarintyget och får 45 dagar karens på akassan.

Vad mer bör man tänka på att ta upp eller förhandla om?

Denna omplacering till skittjänst samt uppsägning pga av arbetsbrist är ju ganska solklart att det beror på personliga orsaker och inte är saklig. Facket sa de inte går att göra nåt och lade sig platt i slutet. Går det att vinna skadestånd genom att anlita en egen jurist? Är kapitalstark.
Känner igen det där med att facket aldrig kan göra något. Så jävla värdelöst. Man betalar en jävla massa men får noll när man behöver hjälp.
Citera
2024-10-03, 22:04
  #4
Medlem
IRMEs avatar
Varför vill du jobba på ett företag som inte vill ha dig där?
Citera
2024-10-03, 22:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enuck
Blir snart uppsagd för arbetsbrist.
Lång histora. Chef som hatade en från första början. Fråntagen arbetsuppgifter. oskäliga reprimander/varningar. Mobbning av chefer/hr samt flera kollegor och andra toxiska människor som chefen gaddade ihop sig med. Utköpserbjudande på 6 mån som jag gav dom fingret till och blev satt i isolering att göra skitgöra. Facket har vart inblandat som stöttat bra samt huvudskyddsombud process för kränkande särbehandlng.

Nu har de omorganiserat. Blev erbjuden en skittjänst i helt annat område som jag tackade nej till och blir nu uppsagd pga av arbetsbrist trots hög las.
12 mån uppsägningstid samt kommer omfattas av omställningsavtal.

Nu ska vi ha möte. Hur ska man lägga upp mötet för uppsägning?

Hörde från facket att Hr sagt om de kan tänka arbetsbefria mig. Tänkte även ta upp rätt till återanställnng som förhandlingsvapen. Diskutera arbetsbefrielse på ett snyggt sätt. Avräkningsfritt så man kan ta dubbelt jobb. Ingen konkurrensklasusal och att får detta på skriftlig bilaga.
Semester betalas ut klumpsumma vid sista lönen. Behålla alla förmåner så som friskvårdsbidrag samt dator/telefon under uppsägningstiden pga av man behöver tillgång till ett system för ansöka om förmåner/friskvårdsbidrag.
Be om goda referenser samt se till de inte kryssar i att jag tackat nej tll nytt erbjudet jobb på arbetsgivarintyget och får 45 dagar karens på akassan.

Vad mer bör man tänka på att ta upp eller förhandla om?

Denna omplacering till skittjänst samt uppsägning pga av arbetsbrist är ju ganska solklart att det beror på personliga orsaker och inte är saklig. Facket sa de inte går att göra nåt och lade sig platt i slutet. Går det att vinna skadestånd genom att anlita en egen jurist? Är kapitalstark.

De har rätten att leda arbetet. Om de vill omplacera dig kan du eller facket inte göra något åt det. Om du sägs upp pga arbetsbrist.. Vad ska du få vidare med?
Citera
2024-10-03, 22:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Känner igen det där med att facket aldrig kan göra något. Så jävla värdelöst. Man betalar en jävla massa men får noll när man behöver hjälp.

Arbetsgivaren är duktig på att få runt lagen. Min erfarenhet är att om arbetsgivaren vill bli av med någon, så börjar de att trixa
Citera
2024-10-03, 22:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enuck
Blir snart uppsagd för arbetsbrist.
Lång histora. Chef som hatade en från första början. Fråntagen arbetsuppgifter. oskäliga reprimander/varningar. Mobbning av chefer/hr samt flera kollegor och andra toxiska människor som chefen gaddade ihop sig med. Utköpserbjudande på 6 mån som jag gav dom fingret till och blev satt i isolering att göra skitgöra. Facket har vart inblandat som stöttat bra samt huvudskyddsombud process för kränkande särbehandlng.

Nu har de omorganiserat. Blev erbjuden en skittjänst i helt annat område som jag tackade nej till och blir nu uppsagd pga av arbetsbrist trots hög las.
12 mån uppsägningstid samt kommer omfattas av omställningsavtal.

Nu ska vi ha möte. Hur ska man lägga upp mötet för uppsägning?

Hörde från facket att Hr sagt om de kan tänka arbetsbefria mig. Tänkte även ta upp rätt till återanställnng som förhandlingsvapen. Diskutera arbetsbefrielse på ett snyggt sätt. Avräkningsfritt så man kan ta dubbelt jobb. Ingen konkurrensklasusal och att får detta på skriftlig bilaga.
Semester betalas ut klumpsumma vid sista lönen. Behålla alla förmåner så som friskvårdsbidrag samt dator/telefon under uppsägningstiden pga av man behöver tillgång till ett system för ansöka om förmåner/friskvårdsbidrag.
Be om goda referenser samt se till de inte kryssar i att jag tackat nej tll nytt erbjudet jobb på arbetsgivarintyget och får 45 dagar karens på akassan.

Vad mer bör man tänka på att ta upp eller förhandla om?

Denna omplacering till skittjänst samt uppsägning pga av arbetsbrist är ju ganska solklart att det beror på personliga orsaker och inte är saklig. Facket sa de inte går att göra nåt och lade sig platt i slutet. Går det att vinna skadestånd genom att anlita en egen jurist? Är kapitalstark.

Du tackade nej till 6 månadslöner för ett utköp och så blir du upprörd över att facket inser att dom inte kan hjälpa dig. Okej. Du ska nog be på dina bara knän på det där mötet att erbjudandet om utköp kan komma tillbaks.
Citera
2024-10-03, 22:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Arbetsgivaren är duktig på att få runt lagen. Min erfarenhet är att om arbetsgivaren vill bli av med någon, så börjar de att trixa
Facken är för dåliga helt enkelt.
Citera
2024-10-03, 22:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Du tackade nej till 6 månadslöner för ett utköp och så blir du upprörd över att facket inser att dom inte kan hjälpa dig. Okej. Du ska nog be på dina bara knän på det där mötet att erbjudandet om utköp kan komma tillbaks.

Får ju 12 månadslöner nu med arbetsbefrielse ser de ut som samt omfattas av omställnngsavtal med högre akassa bara 7 dagar karens och massa andra förmåner, En bättre deal än utköpet på 6 mån med 45 dagar karens på akassan. Om de går komma åt dom via egen anlitad jurist och få skadestånd också för skenuppsägnng pga av arbetsbrist utöver den arbetsbefriade lönen så gärna för mig efter hur dom behandlat mig.
Citera
2024-10-03, 22:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Facken är för dåliga helt enkelt.

De kan inte göra mycket. Du sägs upp pga arbetsbrist. Hur tror du att du kommer att må om du jobbar kvar? Det finns alltid inslag av mobbing med när arbetsgivaren vill bli av med någon. Är det värt det?
Citera
2024-10-03, 22:25
  #11
Medlem
Det finns inget som heter "hög las". Reglerna ändrades för inte så länge sedan. Rätt till återanställning är inget förhandlingsvapen, det ingår per automatik när man blir uppsagd på grund av arbetsbrist.

Sen min personliga reflektion, med tanke på hur mycket du verkar hata den här arbetsplatsen, så undrar jag ju varför du hänger kvar och bråkar in i det sista. Att be om goda referenser är ju också högst subjektivt. Ringer en ny arbetsgivare för att kolla upp dig, så har du ju inte en aning om vad din nuvarande svarar, och vederbörande lär ju också säga att du är arbetsbefriad. Jaha, varför då, frågar den nya AG. Och får du tolv månader med arbetsbefrielse, så är det ett klart uttryck för att dom verkligen inte vill ha dig närvarande.
__________________
Senast redigerad av PatricHbg 2024-10-03 kl. 22:28.
Citera
2024-10-03, 22:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enuck
Får ju 12 månadslöner nu med arbetsbefrielse ser de ut som samt omfattas av omställnngsavtal med högre akassa bara 7 dagar karens och massa andra förmåner, En bättre deal än utköpet på 6 mån med 45 dagar karens på akassan. Om de går komma åt dom via egen anlitad jurist och få skadestånd också för skenuppsägnng pga av arbetsbrist utöver den arbetsbefriade lönen så gärna för mig efter hur dom behandlat mig.

Det var inte vad du skrev.
Du skrev "Hörde från facket att Hr sagt om de kan tänka arbetsbefria mig. "
Stämmer det så måste du vara ett riktigt praktarsle och troligen är dom glada av att bli av med dig.
Du kanske borde ligga lågt.
De kanske skapar en "skuggtjänst" till dig bara för att jävlas med dig på det sätt som du uppenbarligen vill jävlas med och jävlats med dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in