• 1
  • 2
2024-12-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja. De gör det med vilje.

Vissa pratar hyfsat bra svenska i vissa sammanhang = på jobbet, men misshandlar sedan sönder språket på fritiden.

Andra pratar från början ok svenska men börjar prata sämre när de börjar hänga med "tuffa gänget".

Det är uppenbarligen medvetet och det är uppenbarligen menat som en form av förolämpning mot svenskar. "Ert språk är inte värt att tala på riktigt."

Dock blir det oftast värst för dem själva eftersom personer som pratar usel Ortensvenska i stort sett inte är välkomna någonstans utom i typ Dagcenterliknande verksamheter ledd av feminister.

De vettiga invandrarna pratar oftast utmärkt svenska. Det går om man vill.

Det är en identitetsmarkör. Om man upplever att man inte är lika välkommen som majoritetsbefolkningen, att man inte har samma möjligheter som dem, så söker man sig till den egna gruppen, och i den kan ingå att tala på ett visst sätt.
Citera
2024-12-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag har börjat notera en grej och det är att MENA-människor skulle kunna prata ren svenska om dessa ville det.

Men de lägger in konstiga grammatik i språket. Och det är något som i princip alla MENA-folket pratar på i hela Sverige. Hur kan det vara så att dessa pratar exakt likadant.

''Det är den där, jag vet inte...Äckliga..Jag vet inte vad.''

''Nu jag har allt på fel.''.

''Du får mig att skratta, jag svär.''.

Exempel:

https://youtu.be/PZViO_WIHa0?si=mSGjC1aZkPHiOk8G&t=625

Du gör det också.
Citera
2024-12-07, 11:36
De använder slang för att de vet att inavlade svennar som du sedan kommer starta meningslösa trådar på flashback om hur triggad du är över deras språkbruk.
Citera
2024-12-07, 14:00
Medlem
GertBennys avatar
Det är så de pratar sinsemellan, det är deras dialekt. Walla Bruuur jag svär mannen. Värsta som finns är ju invandrarkillar man aldrig träffat förut som typ säger "Läget bror" Visst att de försöker vara sociala och trevliga, men jag är inte din bror, blir så fel bara i mitt huvud om en främmande man kallar mig bror.
Citera
2024-12-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Det är så de pratar sinsemellan, det är deras dialekt. Walla Bruuur jag svär mannen. Värsta som finns är ju invandrarkillar man aldrig träffat förut som typ säger "Läget bror" Visst att de försöker vara sociala och trevliga, men jag är inte din bror, blir så fel bara i mitt huvud om en främmande man kallar mig bror.

Ortenspråk, det som förr kallades "rinkebysvenska" är ingen dialekt utan ovårdat och obildat slang. Jag stör mig fruktansvärt på svenska tonåringar som pratar ortenspråk.

När ortenpojkar börjar prata riktig dialekt så kan jag lyssna. Precis som det här exemplet:
Mormor va på väg ut ättôr vôd å ä va då o fek si e asskli magôr katta,
som såt på ârbrôstrappån. Ä va ônom o kalla får ”stakkârn”.

På hälsningen "Läget bror" brukar jag antingen svara "Läget syster" eller fråga om fanskapet är en munk.
Citera
2024-12-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny

Helt enig. Inget stör mig mer än förortssvenska. Jag orkar inte ens se Snabba Cash. Det gör ont i öronen. Liksom du går jag i taket när de adresserar mig med ” tjena bruur” eller ” tjena kompis”.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in