Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 19:27
  #1
Medlem
MagnusStenbock1710s avatar
Sho

Tänker så här

Lägger in 200.000 i isk i några fonder. Varje gång jag går plus (typ +3000 en dag) så säljer jag alla fonder. Överför 3000 till sparkonto. Köper tillbaka alla fonder för 200.000. Så gör jag samma varje gång jag gått plus.

Blir inte heller extra skatt (så länge jag inte gör insättningar i isk)

Bryr mig inte om långsiktighet. Kan jag få några extra tusenlappar i månaden utöver lönen så är jag nöjd.

Vill ha snabba cash.
Citera
Igår, 19:40
  #2
Medlem
Vi vill väl alla ha snabba cash, plugga nått inom AI i 2 år och få en månadslön på +85k? Annars slå till i byggaktier när Ukraina/ Sovjetkriget(vet att det är ryssland) tar slut.... om det tar slut....
Citera
Igår, 19:50
  #3
Medlem
MagnusStenbock1710s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Vi vill väl alla ha snabba cash, plugga nått inom AI i 2 år och få en månadslön på +85k? Annars slå till i byggaktier när Ukraina/ Sovjetkriget(vet att det är ryssland) tar slut.... om det tar slut....
Svara på min fråga
Citera
Igår, 19:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusStenbock1710
Svara på min fråga
Du kan göra så. Och du förstår säkert att fonder inte alltid går plus.
Citera
Igår, 19:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusStenbock1710
Svara på min fråga
Nope tappade intresse
Citera
Igår, 20:04
  #6
Medlem
Duerfs avatar
Jag förstår inte riktigt poängen med att sälja och köpa hela innehavet. Är det inte bättre att bara sälja andelar som motsvarar de 3 000 kr du vill ta ut då och då och behålla resterande 200 000 kr i fonder? Det är ju i längden bättre att ligga investerad än likvid.
Citera
Igår, 20:09
  #7
Medlem
MagnusStenbock1710s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag förstår inte riktigt poängen med att sälja och köpa hela innehavet. Är det inte bättre att bara sälja andelar som motsvarar de 3 000 kr du vill ta ut då och då och behålla resterande 200 000 kr i fonder? Det är ju i längden bättre att ligga investerad än likvid.
Måste man inte sälja hela innehavet?

Hur vet jag hur många andelar jag ska sälja för att det ska motsvara mina 3 lax?
Citera
Igår, 20:10
  #8
Medlem
MagnusStenbock1710s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du kan göra så. Och du förstår säkert att fonder inte alltid går plus.
Ja men när det går minus så ligger jag lugnt i botten. Det är när börsen gått plus som jag plockar överskottet.
Citera
Igår, 20:11
  #9
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusStenbock1710
Måste man inte sälja hela innehavet?

Hur vet jag hur många andelar jag ska sälja för att det ska motsvara mina 3 lax?

Man kan välja att sälja antingen andelar eller kr, så du kan ange att du vill sälja för 3 000 kr.
Citera
Igår, 20:17
  #10
Medlem
MagnusStenbock1710s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Man kan välja att sälja antingen andelar eller kr, så du kan ange att du vill sälja för 3 000 kr.
Ok

Men låt säga att börsen stängde idag och jag gick plus 3000 kronor. Det tar ju typ en eller två dagar tills fonden har sålts. Kan det hända att börsen går ner vid försäljningsverkställandet och att jag då får kanske 2000 kr istället för 3000 kr?
Citera
Igår, 20:24
  #11
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusStenbock1710
Ok

Men låt säga att börsen stängde idag och jag gick plus 3000 kronor. Det tar ju typ en eller två dagar tills fonden har sålts. Kan det hända att börsen går ner vid försäljningsverkställandet och att jag då får kanske 2000 kr istället för 3000 kr?

Inte om du väljer att sälja för 3 000 kr. Men om värdet på hela fonden minskar fram till försäljningen kanske du kommer ha kvar 199 000 kr när du får dina 3 000 kr.
Citera
Igår, 20:30
  #12
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusStenbock1710
Ok

Men låt säga att börsen stängde idag och jag gick plus 3000 kronor. Det tar ju typ en eller två dagar tills fonden har sålts. Kan det hända att börsen går ner vid försäljningsverkställandet och att jag då får kanske 2000 kr istället för 3000 kr?
Ja och en helt ovetenskaplig känsla jag har är att förvaltaren sitter o gnider o väntar på en dipp så gott det går när du skickat en säljorder och en topp när det gäller köp! Nån får gärna berätta om det gör nåt i slutänden lr om det är förvaltaren som tjänar på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in