2024-10-08, 06:06
Medlem
Detta måste ju kunna leda till polisanmälan ? kan vem som helst göra en anmälan ? ungefär som åskådare kan anmäla ishockey spelare för misshandel.
Citera
2024-10-08, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80
Fy fan! Vilket jävla övertramp av förmyndaren. Inte ofta jag gråter till UG.

Stackars tös och stackars föräldrar.
Instämmer detta är ett fruktansvärt grymt övertramp, jag bara undrar varför satte de förvaltare på henne och inte en god man? En förvaltare är det värsta man kan få på sig då denne BLIR personen den förvaltar, jag har personlig erfarenhet av en förvaltare som förstörde hela livet för en person intill döden och det var omöjligt att få bort honom trots många försök och överklagan, han bet sig fast. Varför får inte therese om hon nu inte får bo hemma i alla fall träffa sina föräldrar t.ex en gång i månaden och på jul? varför får inte therese ha en telefon? Detta är så vidrigt och att döma någon till förvaltare är i princip att döma någon till döden, du finns inte mer, förvaltaren har blivit dig. DETTA ÄR ETT VIDRIGT ÖVERGREPP I EN MÄNNISKAS LIV, OCH DERAS ANHÖRIGA SOM FÅR MAKTLÖSA STÅ O SE PÅ HUR FÖRVALTAREN GÖR HUR FAN HAN ELLER HON VILL OCH HUR DU ÄNN KÄMPAR EMOT SÅ VINNER FÖRVALTAREN I TINGSRÄTTEN ÖVER DE ANHÖRIGA SOM VILL FÅ BORT VEDERBÖRANDE!!
Citera
2024-10-08, 11:35
Medlem
alfamisos avatar
Framgick det av UG hur Överförmyndar(nämnden) ställt sig till Terese -fallet? Eller duckade nämnden pga ”kan inte kommentera enskilda fall”? Eller kan Thereses förmyndare/förvaltare i åratal helt hålla sig undan en (inaktiv/ överbelastad) nämnd?
Citera
2024-10-08, 11:42
Medlem
alfamisos avatar
Som redan skrivits här finns en SVT-uppföljning: https://www.svt.se/nyheter/gransknin...et-ingen-aning

Förvaltningschefen och Överförmyndarnämnden verkar inte kommunicera.
Hoppas att UG aldrig släpper detta fall. Om UG inte själva kan polis-anmäla, så borde en bulvan som kan anmäla lätt skaffas fram.
Senast redigerad av alfamiso 2024-10-08 kl. 11:46.
Citera
2024-10-08, 11:50
Medlem
alfamisos avatar
https://www.svt.se/nyheter/gransknin...et-ingen-aning

Finns också relaterade länkar längst ner på webbsidan.
Citera
2024-10-08, 21:07
Medlem
flugornass avatar
Det här ett av UG:s uppdrag som berört mig mest.

Att föräldrarna inte har varit smarta/medgörliga i kontakt med myndigheterna är en sak, men konsekvenserna av det är långt ifrån rimligt.

Det är ju helt klart att Therese saknar föräldrar och vänner, men Linda Walegren straffar ju mamman på bekostnad av Therese liv och leverne ingen kontakt med föräldrarna på tre år hon får inte ha en mobil, ingen dagverksamhet/sysselsättning.

Jag hoppas verkligen att det här följs upp och att vi får se ett positivt möte med familj och vänner.

Nedtecknat i affekt då det här är ett så grymt moment 22.

Länk om du inte har tittat.
https://www.svtplay.se/video/KQrdZyz...var-ar-therese
Citera
2024-10-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Hur lyckades du missa Uppdrag Granskning-tråden?

Vad menar du? Det finns många reportage från UG som har egna trådar, varför skulle inte det här reportaget kunna ha det?
Citera
2024-10-08, 23:48
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Vad menar du? Det finns många reportage från UG som har egna trådar, varför skulle inte det här reportaget kunna ha det?
Tack jag hittade en tråd först och skrev i den men i brist på respons letade jag och hamnade här.
Länk till tråd som jag hittade.
(FB) Uppdrag granskning: Fallet Therese från Degerfors
Citera
2024-10-09, 01:12
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetalla
Tror man får försöka se detta ur olika synvinklar.

Det är mycket vi inte vet här, bland annat vet vi inte hur starkt påverkad Therese är av sina föräldrar. Vad som är vad hon vill och vad som är vad hon tror att hennes föräldrar vill.

Har arbetat inom LSS förut. Det är rätt vanligt med brukare som bor hemma vid sina föräldrar långt upp i åldrarna. De blir oftast rätt isolerade och blir en förlängning av föräldrarna och saknar ofta möjlighet till att skapa ett eget liv.
Vilket gör att den dagen föräldrarna går bort, blir det ett enormt trauma, inte enbart för att en förälder går bort utan även för att personen måste finna ett nytt liv. Ny bostad, nytt sätt att leva på osv
Tyvärr är det oftast dessa vi ser som inte kommer på aktiviteter, skaffar eget umgänge och som inte utvecklas som de skulle kunnat.

Vi hör ju själva hur mycket det betydde att Therese fick en assistent, då började hon göra saker föräldrarna aldrig trodde hon skulle kunna. Som att tala, klä sig osv.

Det här med att ha föräldrarna boendes vägg i vägg är aldrig bra.
Hade önskat att det många ggr fanns en lag som gjorde att man fick "tvångsförflytta" vuxna handikappade från sina föräldrar. Många ggr arbetar föräldrarna dessutom på barnen och pga av att föräldrarna inte kan släppa kontrollen går det ej att anställa någon annan.
Detta blir en pengamaskin med, föräldrar som arbetar dygnet runt.

Däremot borde självklart brukaren kunna ha kontakt med föräldrarna.
Nu blir krocken här att om assistenter känner sig hotade, ska de ej behöva träffa de dem känner sig hotade av. De ska ha en säker arbetsplats.
Här borde det föreslagits andra lösningar.
Tex att föräldrarna går in och arbetar en helg i månaden, att överlämning sker på daglig verksamhet etc.
För att minska oron mellan föräldrar och personal.

Håller nog med detta mer...

Faktum är ju att pappan blev dömd för hot väl? Det räcker nog för att som dem säger "kidnappa".

Samma gråtande ger ju mammorna när socialen kommer och tar barn från något drognäste, eller dem som i SVT ville ha barn fast dem var 70+
Citera
2024-10-09, 07:38
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Detta att Therese inte får gå på daglig verksamhet. Är förvaltaren rädd att Therese ska beklaga sig över sin situation där. Tänk om någon där, personal eller annan deltagare på dagliga verksamheten skulle låna ut en telefon så att Therese skulle kunna ringa föräldrarna.

Verkar ju som assistenterna i hemmet är hårt styrda av förvaltaren.
Citera
2024-10-09, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowy3991
Håller nog med detta mer...

Faktum är ju att pappan blev dömd för hot väl? Det räcker nog för att som dem säger "kidnappa".

Samma gråtande ger ju mammorna när socialen kommer och tar barn från något drognäste, eller dem som i SVT ville ha barn fast dem var 70+

Det är möjligt att både mamman och pappan är idioter, men det är inte upp till Linda Walegren att leka domare och gud. Domstol fastslog tydligt att det inte fanns någon hotbild mot Therese och avslog besöksförbud i detta fall.
Senast redigerad av Krimprofessorn 2024-10-09 kl. 08:20.
Citera
2024-10-09, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cxx
Oavsett hurdana föräldrar Therese har (jag har ingen åsikt om dem då jag har för lite information om vem de
är och vad det gjort.) så är Therese en vuxen kvinna som har rätt att vara delaktig i besluten när det gäller hennes liv! Att ta ifrån henne hennes telefon är under all värdighet!
Förvaltaren HAR BLIVIT THERESE så hon gör precis vad hon vill i Thereses namn. Tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in