Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
  • 5
2024-10-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Detta att Therese inte får gå på daglig verksamhet. Är förvaltaren rädd att Therese ska beklaga sig över sin situation där. Tänk om någon där, personal eller annan deltagare på dagliga verksamheten skulle låna ut en telefon så att Therese skulle kunna ringa föräldrarna.

Verkar ju som assistenterna i hemmet är hårt styrda av förvaltaren.

Det är min hypotes också. Om Therese får färdtjänst för att åka till en daglig verksamhet blir det relativt enkelt att spåra henne. Och det blir många personer som vet hur hon har det och som dessutom skulle kunna slå larm.

Assistenterna har nog förvaltaren hjärntvättat: Kan tänka mig att hon påstår att Therese är hotad och inte får ha kontakt med någon av föräldrarna och att både föräldrarna och de gamla vännerna från Degerfors är farliga och att det därför är nödvändigt att hålla henne isolerad och utan omvärldskontakt. Här kan hon använda beslutet om skyddade personuppgifter. Hur ska assistenterna kunna ifrågasätta det? Klart att de har gått på allt som förvaltaren påstår.

Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Det är möjligt att både mamman och pappan är idioter, men det är inte upp till Linda Walegren att leka domare och gud. Domstol fastslog tydligt att det inte fanns någon hotbild mot Therese och avslog besöksförbud i detta fall.

Ja, de gamla föräldrarna verkade inte alls förstå att de kanske haft en egen roll. Men det är inte lätt att ha med socialtjänsten att göra och att hålla sig lugn och saklig när handläggarna har fått för sig något. Jag har hjälpt personer som varit i klammeri med socialtjänsten. De kan reta upp den mest saktmodiga med sina ibland fullständigt felaktiga antaganden. Och den första förvaltaren som tillsattes verkade inte ha varit särskilt bra heller. Både Therese och föräldrarna ville ha en annan. Det var när en ny skulle tillsättas som det blev denna LW hos det märkliga företaget, som ju verkar agera rent kriminellt.

Det framstod av UGs program som att det är förvaltaren som har fabricerat en hotbild mot Therese, planterat denna falska information både hos socialtjänsten och skattemyndigheten som sen hänvisar till varandra samtidigt som påståendena som ligger till grund för skattemyndighetens beslut om skyddade personuppgifter sekretessmaskerats både hos skattemyndigheten och socialtjänsten. Dessa påståenden kan alltså inte bli föremål för granskning. Möjligen skulle överförmyndaren kunna begära ut handlingarna i original. (Kanske en av orsakerna till den hastiga flytten av Therese)

Skattemyndighetens beslut verkar således vara fattat på helt felaktig grund. Denna tentativa slutsast kan dras eftersom förvaltarens ansökan om besöksförbud avslogs pga den obefintliga hotbilden mot Therese.

Citat:
Ursprungligen postat av Fluffmaja
Förvaltaren HAR BLIVIT THERESE så hon gör precis vad hon vill i Thereses namn. Tyvärr

Ja, det är förfärligt. Hon kan behandla Therese hur som helst, det finns ingen insyn. Nu skulle förvaltningen granskas, då blev det fart. Assistenterna är sannolikt helt hjärntvättade och har nog fått förklaringen att det var en säkerhetsåtgärd. Flyttningen var nog sen genomförd på två röda sekunder. Therese verkade ju inte ha några personliga ägodelar i lägenheten där UG besökte henne, så det var nog enkelt att sätta henne i en bil och transportera henne till en annan stad, till en annan opersonlig, trist lägenhet. Förvaltaren har, enligt min mening, kidnappat Therese och utsätter henne för psykisk misshandel. Det borde kunna utredas av polis, tycker jag.
Citera
2024-10-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowy3991
Håller nog med detta mer...

Faktum är ju att pappan blev dömd för hot väl? Det räcker nog för att som dem säger "kidnappa".

Samma gråtande ger ju mammorna när socialen kommer och tar barn från något drognäste, eller dem som i SVT ville ha barn fast dem var 70+

Ja, han blev dömd för hot. Örebro tingsrätt, B 2121-21, 2022-10-27:

"Brott som H M A döms för
Olaga hot, 4 kap 5 § 1 st brottsbalken, 2020-09-29, Degerfors"

Från vittnesförhör med polis:
"Han började som polis i augusti 1991. Den aktuella dagen blev hans patrull beordrade att åka till platsen. Han kände till familjen eftersom han åkt på ärenden som gällt familjen tidigare."

Vittnesförhör assistent:
"H M A och mamma till T A, U A, var ofta utanför T A:s bostad. De bankade på och störde. Vid nu aktuellt tillfälle skulle hon sluta sitt pass. Då befann sig H M A och J S utanför T A:s bostad. Det var obehagligt."

Det är ganska givet att det finns någon annan bakgrund som vi inte får veta. T A själv har sina diagnoser och är kanske gränslös/kan inte säga nej, det är ju om inte annat uppenbart när hon bjuder in SVT:s reportrar direkt utan att ha den minsta aning om vilka det är, exempelvis.

Däremot kan man ju verkligen fundera på av vilken anledning hon ska hållas totalt isolerad från sin familj, det verkar lite mer svårbegripligt.
Citera
2024-10-09, 22:46
Medlem
Han blev dömd för att försvara sin dotter genom att hota assistenterna. Det ger inget grund för att ansöka om skyddade personuppgifter, då hoten var för att skydda Therese och inte mot Therese.
Bakgrunden är att Therese har en intellektuell funktionsnedsättning och behöver en förvaltare, det är ingen diskussion om det. Föräldrarna är inte emot att hon har en förvaltare.
Men Optio är ett kriminellt företag som förstör livet för personer med funktionsnedsättningar och deras anhöriga, googlar du lite så ser du att det finns jättemånga olika fall där en förvaltare från just optio försöker isolera huvudmannen för ekonomisk vinst, företaget har en omsättning på 27 miljoner kr.
Citera
2024-10-09, 22:59
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammaMu124
.

Däremot kan man ju verkligen fundera på av vilken anledning hon ska hållas totalt isolerad från sin familj, det verkar lite mer svårbegripligt.

Det är ju inte bara föräldrarna och hennes vänner hon hålls isolerad ifrån, utan hela omvärlden i princip. Ingen telefon, inget internet, ingen daglig verksamhet.. hon skulle bli bättre behandlad på en anstalt. Och nu är hon flyttad till en helt ny ort, ny lägenhet och nya vårdare.

Sorgligt och sjukt hur Optio får fortsätta såhär, men jag gissar att högern applåderar deras företagsamhet.
Citera
2024-10-10, 07:20
Medlem
sigalass avatar
Djävla god affärsidé att ta han om en halvt oförmögen människa och byta adress och ta av hon/han telefon och internet och låta henne ruttna i en lägenhet utan kontakt med andra

Faan, men skall kanske ta sig an ett gäng och låta lokala dagverksamheten ta hand om henne

Briljant
Citera
2024-10-10, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det är min hypotes också. Om Therese får färdtjänst för att åka till en daglig verksamhet blir det relativt enkelt att spåra henne. Och det blir många personer som vet hur hon har det och som dessutom skulle kunna slå larm.

Assistenterna har nog förvaltaren hjärntvättat: Kan tänka mig att hon påstår att Therese är hotad och inte får ha kontakt med någon av föräldrarna och att både föräldrarna och de gamla vännerna från Degerfors är farliga och att det därför är nödvändigt att hålla henne isolerad och utan omvärldskontakt. Här kan hon använda beslutet om skyddade personuppgifter. Hur ska assistenterna kunna ifrågasätta det? Klart att de har gått på allt som förvaltaren påstår.

Ja, de gamla föräldrarna verkade inte alls förstå att de kanske haft en egen roll. Men det är inte lätt att ha med socialtjänsten att göra och att hålla sig lugn och saklig när handläggarna har fått för sig något. Jag har hjälpt personer som varit i klammeri med socialtjänsten. De kan reta upp den mest saktmodiga med sina ibland fullständigt felaktiga antaganden. Och den första förvaltaren som tillsattes verkade inte ha varit särskilt bra heller. Både Therese och föräldrarna ville ha en annan. Det var när en ny skulle tillsättas som det blev denna LW hos det märkliga företaget, som ju verkar agera rent kriminellt.

Det framstod av UGs program som att det är förvaltaren som har fabricerat en hotbild mot Therese, planterat denna falska information både hos socialtjänsten och skattemyndigheten som sen hänvisar till varandra samtidigt som påståendena som ligger till grund för skattemyndighetens beslut om skyddade personuppgifter sekretessmaskerats både hos skattemyndigheten och socialtjänsten. Dessa påståenden kan alltså inte bli föremål för granskning. Möjligen skulle överförmyndaren kunna begära ut handlingarna i original. (Kanske en av orsakerna till den hastiga flytten av Therese)

Skattemyndighetens beslut verkar således vara fattat på helt felaktig grund. Denna tentativa slutsast kan dras eftersom förvaltarens ansökan om besöksförbud avslogs pga den obefintliga hotbilden mot Therese.

Ja, det är förfärligt. Hon kan behandla Therese hur som helst, det finns ingen insyn. Nu skulle förvaltningen granskas, då blev det fart. Assistenterna är sannolikt helt hjärntvättade och har nog fått förklaringen att det var en säkerhetsåtgärd. Flyttningen var nog sen genomförd på två röda sekunder. Therese verkade ju inte ha några personliga ägodelar i lägenheten där UG besökte henne, så det var nog enkelt att sätta henne i en bil och transportera henne till en annan stad, till en annan opersonlig, trist lägenhet. Förvaltaren har, enligt min mening, kidnappat Therese och utsätter henne för psykisk misshandel. Det borde kunna utredas av polis, tycker jag.
Jag håller med dig detta Therese är inte i daglig verksamhet hon har inte rätt att ha sin telefon( som vi alla håller på med hela dagarna så varför inte hon?) Jag undrar varför de satte in förvaltare direkt och inte god man, föräldrarna är inget hot mot Therese.Hon hade det bättre i sina föräldrars hus än detta vansinne! Hon får inte träffa sina föräldrar på sin födelsedag det skiter förvaltaren i att ordna. kokar i mig hur kan detta vara bra för Therese och som du säger om det var rätt skulle förvaltaren polisanmälas och Therese befrias. Hon har det bättre hos sina föräldrar.
Citera
2024-10-11, 01:57
Medlem
Miljöpartisten som är ordförande i nämnden sa att han skulle gå till botten med det här. Ingenting skulle sopas under mattan menade han.
Har han nått botten snart??
Självklart kommer INGENTING att ske som kan hjälpa T. Den som tror det kan lika gärna sparka sig trött!
Citera
2024-10-11, 15:03
Medlem
Kan någon DM:a mig personuppgifter för svinen i programmet, d.v.s. förmyndaren, VD:n för Optio och chefen hos Kura Omsorg, Madeleine Nilsson? Jag tänker att det är dags att sätta press på dessa personer.

Självfalletinom lagens gränser, men det går att sätta press på personer utan att bryta mot lagen, sen får man inte upprätthålla pressen hur länge som helst för då övergår det till olaga trakasserier, men då jag själv blivit utsatt för olaga trakasserier och fått det fastslaget av domstol har jag fått en rätt bra inblick i vart den lagliga gränsen går.
Citera
2024-10-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Miljöpartisten som är ordförande i nämnden sa att han skulle gå till botten med det här. Ingenting skulle sopas under mattan menade han.
Har han nått botten snart??
Självklart kommer INGENTING att ske som kan hjälpa T. Den som tror det kan lika gärna sparka sig trött!

Eftersom Therese med raketfart blev flyttad från lägenheten i Örnsköldsvik var det sannolikt just för att hindra Umeås överförmyndarnämnd att genomföra den utlovade granskningen. Nu är det förmodligen en ny överförmyndarnämnd i det nya område i Sverige, dit Therese har förflyttats, som har ansvar för att granska. Och vet dessa ens om att Therese bor i deras ansvarsområde? Förvaltaren räknar nog med att förflyttningen inte alls ska uppmärksammas av den nya nämnden.

Men kanske finns det en lagstadgad skyldighet för en förvaltaren att anmäla en förflyttning av en förvaltad person till den nya nämnden. Och kanske följs i så fall denna regel. Och kanske kan UGs program ha fått nämndernas handläggare i hela landet att få upp ögonen för Thereses fall.

Många "kanske" är det. Men man kan ju alltid hoppas!
Citera
2024-10-12, 11:29
Medlem
Zootiss avatar
Http://www.presstjanst.com

Sprid dela och hjälp
Citera
2024-10-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zootis
Http://www.presstjanst.com