Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsmurf2
När jag var mindre var bland det roligaste och bästa med helgerna att man ibland fick en pizza på fredagen.
Kanske inte det bästa ur matsynvinkel eller smak, men utan tvekan uppskattat av mig som barn. Samma sak med hamburgare från grillen. Gott och kul.
Men jag kände att priserna var annorlunda då. Speciellt kontra lön osv. Testade via Foodora att se vad det skulle kosta för två vuxna att lägga en beställning med två vanliga vuxenmål och två barn. 450kr. Standard med mellan cola och pommes.
Kollade även med en standard pizzeria. Då närmade vi oss 600 kr om man skulle ha dryck.
Jag har utan tvekan råd med detta någon gång ibland, men även jag som tjänar en bra bit över snittet måste erkänna att några gånger i månaden skulle få konsekvenser för hur jag lägger upp min ekonomi?
Grejen är ju också att dessa ställen kanske inte har höginkomsttagare som målgrupp, och restauranger är ju oftast betydligt dyrare.
Så min generella fråga är. Hur fasiken har folk råd med hämtmat så ofta som de verkar köpa det?
Nu vet jag inte när du var barn men jag känner igen mig. Min mamma jobbade i hemmet (jo, hon hade en inkomst och jag vill inte gå in närmare på det då det kan outa mig). Jag minns när farsan kom upp i 7000kr/mån i lön.
Vi hade fredagsmys varje vecka som inkluderade pizza från ortens nyöppnade pizzeria och till fredagsdeckaren var det en stor skål med godis som i dag hade kostat 200kr..
Pizzan på den kostade 30kr och räknar jag på farsans lön så motsvarade en pizza då 0,0042% av bruttolönen. I dag kostar en pizza 120kr och det motsvarar 0,0034% av vår lägsta bruttolön.
Båda jag och sambon har glidarjobb vilket gör att vi orkar laga mat och här är en viktig faktor. Precis som min mamma så äter vi hemlagad mat 6 dagar i en normal vecka.
Här har vi en viktig faktor och det är att orka. Många är så pass trötta efter jobbet att de hellre köper mat än att laga till den själva och tjänar man inte riktigt bra så kommer det urholka totalekonomin.