2024-10-06, 17:11
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Skaffade Foodora Pro, gratis leverans från flera ställen och rabatter ibland. Köpte en kebabtallrik till lunch, 150 kr totalt. Om jag skulle laga samma mat skulle jag behöva gå och handla för minst 200 kr, laga maten, fixa salladen, få mer disk osv. Detta tar en timma och kostar ungefär detsamma. Hur kan det vara bättre? Ni vill ju bara spela Bror Duktig och inte bli "associerade med white trash och lyxfällan"? Är det värt besväret? Jävligt konstig prioritering kan jag tycka.

Denna klass av köksentusiaster har så pass mycket tid över och har så pass bekväma arbeten att de hinner och orkar lägga mycket tid i köket varje dag.
Citera
2024-10-07, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Var tusan kostar en Vesuvio 190kr???
På våran pizzeria som har rätt normala priser kostar den 139kr vid servering och billigare vid hämtning.

Jag menar såklart inkl. hemkörning , glömde skriva det.
Citera
2024-10-07, 01:03
Medlem
zombie-nations avatar
Skulle jag ha flera att försörja så skulle det bli småburgare från Donken eller korv på Biltema. När barn äter blir det oftast rester och med detta skulle det inte bli det. Jag skulle göra det till en grej att man åt ute. Barn kan inte skilja på billigt och dyrt.

Annars är det mer värt att göra burgarna hemma med airfrypommes, orkar man inte laga så finns det rätt god familjelasagne, ungar gillar det.
Citera
2024-10-07, 01:25
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har haft tidigare insyn. Ni anar inte hur många som köper hämtmat på faktura eller avbetalning, och gör det ofta. I de värsta fallen var det folk som hade skulder på tiotusentals kronor, där det mesta var för hämtmat.

Man kan bli mörkrädd för mindre.
Citera
2024-10-07, 15:06
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Att man betalar med klara säger i sig ingenting, det är bara en tjänst för att slippa skriva in kortnummer varje gång.

Man KAN välja att delbetala givetvis, men man kan också välja dra pengar direkt. Vilket jag tror de flesta gör.

Ja, jag tänkte snett. Jag tolkade det som avbetalning
Citera
2024-10-07, 15:34
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage

Jag kan säga att det går att betala direkt med Klarna, vilket många nog gör. Dock finns det en hel del som betalar hämtmat på avbetalning eller månadsfaktura.
Citera
2024-10-07, 15:53
Medlem
Som tur är så är ju inte alla människor lika. Jag beställer aldrig mat som levereras av Foodora eller liknande
Men att hämta själv från restaurangen är till och med billigare än att äta där.
Men det händer någon gång att jag äter på restaurangen. Klart oftast blir det dock hemma.
Men någon gång vill man ju bara gå ut. Slippa handla laga och diska. Njuta av miljön på restaurangen
Sedan finns det ju folk som uppenbarligen tycker det är bättre att beställa hem mat trots att det kostar skjortan. Det får man väl respektera. Det blir nog inte varje dag i alla fall.
Citera
2024-10-07, 15:59
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Matmissbruket är klart utbrett här i landet
Ekonomin är åt helvete; vi stillar smärtan tillfällligt med en kebabtallrik
Citera
2024-10-07, 16:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nej. Jag har råd. Men då skulle jag dra ner på mitt sparande (ca 15-20% av nettolönen). Men jag misstänker att de flesta inte sparar så mycket, utan betydligt mindre. Och det är därför min fråga kom upp. 4 gånger är ändå 2 papp.

Sen gissar jag gravt och säger att det inte bara är medel eller höginkomsttagare som käkar Max eller så?

Jag har nog uppfattat det så att väldigt många o f f a barnfamiljer ink invandrardito accepterar att hela lönen mer eller mindre går åt varje månad för att upprätthålla ett boende där barnen endast i begränsad omfattning delar rum o så har man en bil - o som barnfamilj måste den vara rätt ny idag för att man inte ska bli stående vilket är mer katastrof än förr eftersom nästan inget kan hanteras på plats (dvs gata/väg).

O eftersom matlagning för ankdammskvinnorna är att steka frysta köttbullar o hamburgare o lite
hämtmat ibland pga okunskap parad med lättja så finns dessa priser o volymer.

Själv köper jag ibland take-awaymat på bättre restauranger - köpte häromdan för 1,200 som räcker till
6 måltider men det var bara två kötträtter - men som sagt har man pengar så har man o man kan ingenting ta med sig dit man går
Citera
2024-10-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage

Å andra sidan så när man ser på Lyxfällan så finns det ju bevisligen folk som faktiskt tar pizzan på avbetalning, men som sagt, det krävs lite djupare analys än att bara titta på om köpet är gjort med Klarna.

Kom ju nån "nyhet" för ett tag sen om hur många som köpt sin semester på kredit, men det de kollade var ju om resan var betald med kreditkort. De kollar ju inte hur många som betalar av i 2 år och vilka som betalar av veckan efter med pengar ifrån sparkontot.
Citera
2024-10-07, 17:17
Medlem
Citat:
Skaffade Foodora Pro, gratis leverans från flera ställen och rabatter ibland. Köpte en kebabtallrik till lunch, 150 kr totalt. Om jag skulle laga samma mat skulle jag behöva gå och handla för minst 200 kr, laga maten, fixa salladen, få mer disk osv. Detta tar en timma och kostar ungefär detsamma. Hur kan det vara bättre? Ni vill ju bara spela Bror Duktig och inte bli "associerade med white trash och lyxfällan"? Är det värt besväret? Jävligt konstig prioritering kan jag tycka.

Nu kostar det ju inte 200 mer än i din fantasi. Att det går fortare är däremot ett argument, men det får man ju betala för oss.

Men du tror alltså det är billigare att beställa hem mat än att laga själv? Tycker du ska tipsa ensamstående föräldrar som har svårt att få ihop vardagsekonomin om den pengabesparingen.
Citera
2024-10-07, 18:05
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Var handlar du för 200 kronor för att köpa detta? Du ska ju inte köpa ett kebabkök på avbetalning?
Du får gärna kalla mig white trash men Willys sålde en sådan där färdig kebab för 40 kr denna veckan såg jag. Den räckte till 3 portioner. Menar du att lite pommes sallad och sås ska bli 160 kr?

Alla får göra vad de vill, men jag tänker att en kurs i privatekonomi kanske vore något för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in