2024-10-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
Testa att leva nyttigt i ett år så ska du få se på kostnader. Hämtmat är för fattiga.

Dagens sanning. Jag är personligen väldigt förtjust i en rätt innehållandes bland annat sötpotatis, olivolja, fetaost, sparris och lax.

Sötpotatis - 30 kr/kg
Fetaost - 200 kr/kg
Olivolja - 200 kr/l
Sparris - 200 kr/kg
Lax - 250 kr/kg

Det blir några kronor att slänga ihop denna enkla, relativt nyttiga rätt med alldagliga varor.
Citera
2024-10-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Dagens sanning. Jag är personligen väldigt förtjust i en rätt innehållandes bland annat sötpotatis, olivolja, fetaost, sparris och lax.

Sötpotatis - 30 kr/kg
Fetaost - 200 kr/kg
Olivolja - 200 kr/l
Sparris - 200 kr/kg
Lax - 250 kr/kg

Det blir några kronor att slänga ihop denna enkla, relativt nyttiga rätt med alldagliga varor.

Nja restaurangmat är såklart dyrare, att det skulle vara dyrare att laga mat hemma är en cope mekanism.
Citera
2024-10-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja restaurangmat är såklart dyrare, att det skulle vara dyrare att laga mat hemma är en cope mekanism.

Restaurangmat är givetvis dyrare. Kolla mitt inlägg ett par poster upp.

Däremot är det sant att bra, nyttig och näringsrik mat är dyr oavsett om du äter hemma eller ej. Det kan vara billigare att köpa billig snabbmat ute jämfört med bra kvalitetsmat hemma. Subway eller McDonalds kan vara billigare än fisk, sparris osv hemma.

Men om du jämför snabbmat hemma mot ute är det billigare hemma och om du jämför kvalitetsmat ute med hemma är det billigare med kvalitetsmat hemma.

Exempelvis kostar 4 potatisar, lite sås och fisk (typ hälleflundra) 295 på restaurang, fullt så blodigt blir det inte hemma.
Citera
2024-10-06, 10:15
Medlem
Enkelt. En stor pizza låg på under 50kr när jag växte upp. Idag ligger samma pizza på över 100kr. Jag är säker på att den genomsnittliga lönen inte har hängt med samma procentuella ökning.

Finns ett trendigt ord för det som vissa precis har lärt sig, vad var det nu igen...
Citera
2024-10-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Restaurangmat är givetvis dyrare. Kolla mitt inlägg ett par poster upp.

Däremot är det sant att bra, nyttig och näringsrik mat är dyr oavsett om du äter hemma eller ej. Det kan vara billigare att köpa billig snabbmat ute jämfört med bra kvalitetsmat hemma. Subway eller McDonalds kan vara billigare än fisk, sparris osv hemma.

Men om du jämför snabbmat hemma mot ute är det billigare hemma och om du jämför kvalitetsmat ute med hemma är det billigare med kvalitetsmat hemma.

Exempelvis kostar 4 potatisar, lite sås och fisk (typ hälleflundra) 295 på restaurang, fullt så blodigt blir det inte hemma.
Det är ju korkad jämförelse att konstatera att en entrecote bit 300 gram med kilopris på 250 kr vilket blir runt 80 kr samt 300 gram sötpotatis 10 kr samt sås och grönsaker på det.
Vi säger 120 kr varav 30 kr för sås och grönsaker vilket är rätt tilltaget för en portion.
Men nu snackar vi en stor portion mat.

Detta jämfört med säg en Subway smörgås för runt 80 kr.
Där det är bröd och lite pålägg.

Höhö det är billigt med subway...
Mm hur mycket smörgås får man för 80 kr om man köper bröd mm i butik där man självklart får räkna på mängden smör om man nu använder det och inte ett helt smörpaket för en smörgås.

Jag förstår din jämförelse men det blir ju att jämföra äpplen med päron och det är inte relevant.
Citera
2024-10-06, 11:19
Medlem
Ducadreams avatar
Jag har råd, men jag lagar hellre mat. Mycket godare och fräschare.
Citera
2024-10-06, 11:26
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nära Halmstad. På några ställen kan jag få det för 90 kronor men då hämtar jag det själv. Här finns många bra lunchrestauranger och servicen är bra. De dyraste ställena ja runt 130 kronor. Pengarna får rulla och jag har tid till annat.
Det var riktigt billigt. I Stockholm är det svårare.
Citera
2024-10-06, 11:33
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vet ju Inter vad du har för ekonomi men det e väl ganska ok pris.?
Få maten levererad…..
Vad förväntar du dig liksom😂

Jag skulle säga att jag har en bra ekonomi utan tvekan. Men det är ju fortfarande mycket pengar för en måltid?
Jag skulle kunna laga mat för familjen flera gånger om för samma pengar, nästan en veckas måltider.
Citera
2024-10-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det var riktigt billigt. I Stockholm är det svårare.

Ja det finns fördelar med att bo på "landet" men man har mer kul i Stockholm, det finns ju hur mycket som helst där.
Citera
2024-10-06, 12:44
Medlem
Jag bor i en mellanstor stad, brukade förut gå ut ett par gånger i månaden,men har ändrat beteende. Samma med lunch, det blirväldigt sällan ute numera.

En McDonalds meny däremot har väl inte ökat som maten på andra ställen? Sällan jag åt hamburgare både innan och efter inflationen, men det är min känsla.
Citera
2024-10-06, 13:53
Medlem
Skaffade Foodora Pro, gratis leverans från flera ställen och rabatter ibland. Köpte en kebabtallrik till lunch, 150 kr totalt. Om jag skulle laga samma mat skulle jag behöva gå och handla för minst 200 kr, laga maten, fixa salladen, få mer disk osv. Detta tar en timma och kostar ungefär detsamma. Hur kan det vara bättre? Ni vill ju bara spela Bror Duktig och inte bli "associerade med white trash och lyxfällan"? Är det värt besväret? Jävligt konstig prioritering kan jag tycka.
Citera
2024-10-06, 16:44
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
När jag var mindre var bland det roligaste och bästa med helgerna att man ibland fick en pizza på fredagen.
Kanske inte det bästa ur matsynvinkel eller smak, men utan tvekan uppskattat av mig som barn. Samma sak med hamburgare från grillen. Gott och kul.

Men jag kände att priserna var annorlunda då. Speciellt kontra lön osv. Testade via Foodora att se vad det skulle kosta för två vuxna att lägga en beställning med två vanliga vuxenmål och två barn. 450kr. Standard med mellan cola och pommes.

Kollade även med en standard pizzeria. Då närmade vi oss 600 kr om man skulle ha dryck.

Jag har utan tvekan råd med detta någon gång ibland, men även jag som tjänar en bra bit över snittet måste erkänna att några gånger i månaden skulle få konsekvenser för hur jag lägger upp min ekonomi?

Grejen är ju också att dessa ställen kanske inte har höginkomsttagare som målgrupp, och restauranger är ju oftast betydligt dyrare.

Så min generella fråga är. Hur fasiken har folk råd med hämtmat så ofta som de verkar köpa det?

Jag tjänar 80 i månaden. Hade lätt kunnat äta hämtmat eller äta ute varje dag men jag tycker det är så jävla äckligt här i Sverige och inte värt det. Snuskiga och billiga ingredienser och mest bara kolhydrater. Dåligt tillagat. Onyttigt dessutom. Köper hellre de bästa ingredienserna i affären, lite dyrare kött, deligrejer osv och lagar själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in