Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-06, 00:17
  #1
Medlem
enligt expertisen så ska man ladda mobilen mellan 20 och 80 procent för att batteriet ska hålla så länge som möjligt... finns det nån inställning för detta så den automatiskt slår av vid 20 procent eller så?
Citera
2024-10-06, 00:31
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
enligt expertisen så ska man ladda mobilen mellan 20 och 80 procent för att batteriet ska hålla så länge som möjligt... finns det nån inställning för detta så den automatiskt slår av vid 20 procent eller så?
De flesta mobiler och laptops har inställningar för det idag.
Vad har du?
Citera
2024-10-06, 00:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
De flesta mobiler och laptops har inställningar för det idag.
Vad har du?

aha, nice

ska kolla tack
Citera
2024-10-06, 01:40
  #4
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
De flesta mobiler och laptops har inställningar för det idag.
Vad har du?
Aldrig sett. Vilka telefoner har en sån funktion/inställning?

Angående batteri så säger andra experter att man helst ska ha över 50% i tex telefonen.
Citera
2024-10-06, 02:55
  #5
Medlem
Vad har du läst detta???
Har jobbat med data och elektronik i över 40år. Förr dödade man batterierna om man inte laddade dom till 100%, numera är dom bättre. Det bästa för en lång livslängd ar att använda mobil occh annat till en låg nivå och sedan ladda till 100%. Har gjort detta senaste 20åren (sedan batterierna blivit bättre) och min mobil har hålt längre än alla jag känner.
Citera
2024-10-06, 03:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wes420
Aldrig sett. Vilka telefoner har en sån funktion/inställning?

Angående batteri så säger andra experter att man helst ska ha över 50% i tex telefonen.

Det kan man omöjligen alltid ha såvidare man inte har OCD och bär med sig en laddare hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad har du läst detta???
Har jobbat med data och elektronik i över 40år. Förr dödade man batterierna om man inte laddade dom till 100%, numera är dom bättre. Det bästa för en lång livslängd ar att använda mobil occh annat till en låg nivå och sedan ladda till 100%. Har gjort detta senaste 20åren (sedan batterierna blivit bättre) och min mobil har hålt längre än alla jag känner.

Min mobil har en inställning om optimerad nattladdning så att den bara laddar upp till 80 % och sedan väntar tills man vaknar.

Vad det gäller att ladda mobiler för ofta till 100 % hela tiden, eller än värre ha laddaren på när batteriet är på 100 %. Har du hört talas om batterier som sväller?
Citera
2024-10-06, 03:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Det kan man omöjligen alltid ha såvidare man inte har OCD och bär med sig en laddare hela tiden.



Min mobil har en inställning om optimerad nattladdning så att den bara laddar upp till 80 % och sedan väntar tills man vaknar.

Vad det gäller att ladda mobiler för ofta till 100 % hela tiden, eller än värre ha laddaren på när batteriet är på 100 %. Har du hört talas om batterier som sväller?
Har hört???
Jag har jobbat med dylika ting i över 40år, kör som du vill. Men annars lyd mitt råd om du vill att batteriet ska hålla längre.
Citera
2024-10-06, 03:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Har hört???
Jag har jobbat med dylika ting i över 40år, kör som du vill. Men annars lyd mitt råd om du vill att batteriet ska hålla längre.

Jag har själv haft en mobil vars batteri svällde upp pga av för frekvent laddning och standbyladdning.

40 år ...
Du skrev ju att dom har blivit bättre och hur många använde mobil för 40 år sedan?

Du jämför Ericsson Hotline med dagens mobiler... 🤣
Citera
2024-10-06, 03:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Jag har själv haft en mobil vars batteri svällde upp pga av för frekvent laddning och standbyladdning.

40 år ...
Du skrev ju att dom har blivit bättre och hur många använde mobil för 40 år sedan?

Du jämför Ericsson Hotline med dagens mobiler... 🤣
Frekvent laddning??? Det lär ju bli ännu fler laddningar om du bara laddar den till 80%.
Citera
2024-10-06, 04:11
  #10
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad har du läst detta???
Har jobbat med data och elektronik i över 40år. Förr dödade man batterierna om man inte laddade dom till 100%, numera är dom bättre. Det bästa för en lång livslängd ar att använda mobil occh annat till en låg nivå och sedan ladda till 100%. Har gjort detta senaste 20åren (sedan batterierna blivit bättre) och min mobil har hålt längre än alla jag känner.

https://www.energimyndigheten.se/nyh...re-batteriliv/

"Du bör försöka hålla laddningen på mellan 20 och 80 procent. Då mår batteriet bäst.

Av det skälet ska du inte låta mobilen ligga och ladda över natten. Det är bättre att göra flera korta laddningar under dagen."

https://www.samsung.com/se/support/m...-protect-mode/

"Genom att aktivera Batteriskyddsläget i menyn Inställningar på din enhet sätts en maximal begränsning för batteriladdning på 85%. På så sätt kommer överladdning inte att ha någon negativ effekt på batteriets livslängd, även om du upprepade gånger låter din smartphone eller surfplatta laddas längre än nödvändigt."
Citera
2024-10-06, 04:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
https://www.energimyndigheten.se/nyh...re-batteriliv/

"Du bör försöka hålla laddningen på mellan 20 och 80 procent. Då mår batteriet bäst.

Av det skälet ska du inte låta mobilen ligga och ladda över natten. Det är bättre att göra flera korta laddningar under dagen."

https://www.samsung.com/se/support/m...-protect-mode/

"Genom att aktivera Batteriskyddsläget i menyn Inställningar på din enhet sätts en maximal begränsning för batteriladdning på 85%. På så sätt kommer överladdning inte att ha någon negativ effekt på batteriets livslängd, även om du upprepade gånger låter din smartphone eller surfplatta laddas längre än nödvändigt."
Nya rön tydligen... Men mina mobiler har haft en längre livslängd med metoden jag har använt i vilket fall.
Citera
2024-10-06, 04:20
  #12
Medlem
Avfoerings avatar
Detta är trams och feluppfattad information om batterier.
Laddelektroniken i telefonerna tar hänsyn till batteriernas optimala laddningsnivåer och det är ingenting vi behöver tänka på.
Står det 100% på telefonen så är batteriet optimalt laddat.
Även den låga nivån hanteras på samma sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in