Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-06, 21:48
Medlem
https://www.levandehistoria.se/fakta...rdjupningstext

Hur bevisat är det att faktiskt åt människor och speciellt sina egna barn?
Det fanns säkert en viss kannibalism men hur utbrett var den eller är det smutskastning?

När Sovjet föll så fick man tillgång till hemliga uppgifter som tydligen bekräftade många grymheter där småbarn blev ihjäl slagna av både sina föräldrar och av andra människor om dom tog någonting.

Dessutom var barn ett hett byte att sno och äta upp både av andra och av ens egna föräldrar

Enligt många vittnesmål tystnade hela byar eftersom alla levande varelser jagades och åts upp. Många vittnen och överlevande berättar om fall av kannibalism, bönder som dödade och åt upp sina barn, eller människor som desperat åt av de redan döda. Myndigheterna stod handfallna och förbryllade, ingen hade ens tänkt på att införa kannibalism som ett brott i Sovjetunionens lagstiftning. Regimen spred affischer med texten ”Det är en barbarisk handling att äta sina barn!”

Jag har så svårt och tänka mig att generella massan skulle börja äta barn och andra människor. Speciellt ens föräldrar.
Men jag har aldrig haft en sådan hunger heller. Hungrig har jag varit men inte levt på svältgräns så det är svårt och förstår hur människor skulle gå så långt för mat.

Det finns inte en rimlighet att jag skulle göra det utan då hade jag hellre dött och speciellt om det gäller mina barn.
Jag hade kunnat tänka mig en viss kannibalism om det då handlar ex Om det chilenska laget som hamnade högt upp i berget. Då är det skillnad och då hade jag inte heller haft problem om dom hade ätit på mig.
Citera
2024-10-06, 21:54
Medlem
pn222jws avatar
Vuxna björnar brukar äta upp björnungar vid svår matbrist.
Citera
2024-10-06, 22:50
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Det finns inte en rimlighet att jag skulle göra det utan då hade jag hellre dött och speciellt om det gäller mina barn.
Skulle du även låta dina egna barn svälta ihjäl, hellre än att tillåta dem att äta av en (redan död) människa?
Det etiska dilemmat är lite svårare, eller hur?

Det mest ökända fallet utspelade sig på "kannibalön" Nazino där 6700 fångar placerades. Fångarna bestod av sociopater, kriminella och helt vanliga människor som stämplats som förrädare av diktaturen. Ön var bara 600 meter bred och 3km lång och det fanns inte många ställen att gömma sig på.

De fick ingen mat, förutom säckar med mjöl, och nästan inga kläder eller verktyg för att överleva.
Within 13 weeks, over 4,000 of the deportees had died or disappeared, and the majority of the survivors were in ill health.
Those who attempted to leave were killed by armed guards.

The sparsity of resources led to the formation of gangs who began to terrorize and dominate weaker settlers.
People were frequently murdered in fights over food

The lack of proper food and the rising death toll by late May led to cannibalism becoming widespread, to the point that settlers eventually began murdering individuals for the sole purpose of consuming them.

Over the next month, guards arrested about fifty people for cannibalism.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nazino_tragedy
Senast redigerad av Bone Collector 2024-10-06 kl. 22:52.
Citera
2024-10-06, 22:56
Medlem
Bone Collectors avatar
Ett ögonvittne berättade följande hårresande historia 1989, precis efter att uppgifterna om Nazinotragedin tillkännagavs:

"On the island there was a guard named Kostia Venikov, a young fellow. He fell in love with a girl who had been sent there and was courting her.
He protected her. One day he had to be away for a while, and he told one of his comrades, "Take care of her," but with all the people there the comrade couldn't do much really...
People caught the girl, tied her to a poplar tree, cut off her breasts, her muscles, everything they could eat, everything, everything ...
They were hungry, they had to eat. When Kostia came back, she was still alive. He tried to save her, but she had lost too much blood.
"
Citera
2024-10-07, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ett ögonvittne berättade följande hårresande historia 1989, precis efter att uppgifterna om Nazinotragedin tillkännagavs:

"On the island there was a guard named Kostia Venikov, a young fellow. He fell in love with a girl who had been sent there and was courting her.
He protected her. One day he had to be away for a while, and he told one of his comrades, "Take care of her," but with all the people there the comrade couldn't do much really...
People caught the girl, tied her to a poplar tree, cut off her breasts, her muscles, everything they could eat, everything, everything ...
They were hungry, they had to eat. When Kostia came back, she was still alive. He tried to save her, but she had lost too much blood.
"

What a terrible story.
Citera
2024-10-07, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Skulle du även låta dina egna barn svälta ihjäl, hellre än att tillåta dem att äta av en (redan död) människa?
Det etiska dilemmat är lite svårare, eller hur?

Det mest ökända fallet utspelade sig på "kannibalön" Nazino där 6700 fångar placerades. Fångarna bestod av sociopater, kriminella och helt vanliga människor som stämplats som förrädare av diktaturen. Ön var bara 600 meter bred och 3km lång och det fanns inte många ställen att gömma sig på.

De fick ingen mat, förutom säckar med mjöl, och nästan inga kläder eller verktyg för att överleva.
Within 13 weeks, over 4,000 of the deportees had died or disappeared, and the majority of the survivors were in ill health.
Those who attempted to leave were killed by armed guards.

The sparsity of resources led to the formation of gangs who began to terrorize and dominate weaker settlers.
People were frequently murdered in fights over food

The lack of proper food and the rising death toll by late May led to cannibalism becoming widespread, to the point that settlers eventually began murdering individuals for the sole purpose of consuming them.

Over the next month, guards arrested about fifty people for cannibalism.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nazino_tragedy

Som sagt hade inte dödat mina barn. Men alla dessa storys det får mig att tro att det var vanligt.
Jag tror inte jag hade kunnat med att döda andra för att mina barn ska få mat heller.
Jag hade nog låtit hela familjen svultit ihjäl istället men högst troligen flytt och blivit skjuten på vägen.
Citera
2024-10-07, 03:10
Medlem
Det var en svältkatastrof som drabbade ukraina och hände pga av politisk social ingenjörkonst (folkomförflyttningar, konfiskeringar av mark etc) samt politiserad forskning, även kallad Lysenkoism. Dvs samma idiotiska ideer och tankegods som har greppet om väst idag och som sätts i kraft av dagens sovietkopia, EU

Exakt samma ideer genomförs idag med massiv illegal invandring/folkutbyte, förstörelse av vår energisystem där konfiskerade skattemedel i enorma mängder riktas till ineffektiva och dyra sämre lösningar som konkurrerar ut billig och effektiva lösningar, vilken tar död på vår inhemska industri. Man skapar konflikter mellan män och kvinnor. Man konfiskerar bönders mark och skapar regler som gör att de tvingas lägga ned sin produktion för att ersättas av processad mat framtagen av skräp.. etc etc
Senast redigerad av ES-trader 2024-10-07 kl. 03:16.
Citera
2024-10-07, 04:41
Moderator
Jeckes avatar
Rubrik ändrad från "Den stora svältkatastrofen i Ryssland på 30 talet." till "Den stora svältkatastrofen i Sovjetunionen på 30 talet."
Inlägg om Ryssland vs Sovjetunionen raderade.

/Moderator
Citera
2024-10-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
https://www.levandehistoria.se/fakta...rdjupningstext

Hur bevisat är det att faktiskt åt människor och speciellt sina egna barn?
Det fanns säkert en viss kannibalism men hur utbrett var den eller är det smutskastning?

När Sovjet föll så fick man tillgång till hemliga uppgifter som tydligen bekräftade många grymheter där småbarn blev ihjäl slagna av både sina föräldrar och av andra människor om dom tog någonting.

Dessutom var barn ett hett byte att sno och äta upp både av andra och av ens egna föräldrar

Enligt många vittnesmål tystnade hela byar eftersom alla levande varelser jagades och åts upp. Många vittnen och överlevande berättar om fall av kannibalism, bönder som dödade och åt upp sina barn, eller människor som desperat åt av de redan döda. Myndigheterna stod handfallna och förbryllade, ingen hade ens tänkt på att införa kannibalism som ett brott i Sovjetunionens lagstiftning. Regimen spred affischer med texten ”Det är en barbarisk handling att äta sina barn!”

Jag har så svårt och tänka mig att generella massan skulle börja äta barn och andra människor. Speciellt ens föräldrar.
Men jag har aldrig haft en sådan hunger heller. Hungrig har jag varit men inte levt på svältgräns så det är svårt och förstår hur människor skulle gå så långt för mat.

Jag hade kunnat tänka mig en viss kannibalism om det då handlar ex Om det chilenska laget som hamnade högt upp i berget. Då är det skillnad och då hade jag inte heller haft problem om dom hade ätit på mig.
att de åt sina egna barn tror jag inte en sekund på, men kannibalism skedde, läs tex antone beevers böcker om bla belägringen av sant petersburg
Citera
2024-10-07, 13:21
Medlem
Och man undrar varför Ukrainare hatar ryssar!

Helt sjukt egentligen hur ryssarna bar sig åt och stal all mat ifrån Ukraina... Hur tänkte man där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in