Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 22:26
  #1
Medlem
Bor i en liten ort, bor i en ganska stor villa.

I somras så grillade tjejen tomahawk biff som hon la lite havssalt på och gav mig. Jag satt i trädgården, liggandes på gräset utan tröja och bara kortbyxor.

Till måltiden så lyssnade jag även på en gammal svensk arméramsa. Bara för att tillfredsställa min nationalism och tänka på hur gött livet var förr.

Jag sitter där, käkar och lyssnar samtidigt som jag blundar med ögonen. Solen var skitvarm och allt var gött.

Helt plötsligt knackar det på dörren. Tjejen tänker gå dit men jag säger att jag tar det (ville se vem det var) och där står grannen.

Vad vill du? Frågar jag varpå hon börjar klaga på allt möjligt. Hon klagar på att jag äter kött och att lukten av grillat kött känns över hela stället och att musiken är alldeles för hög och olämplig.

Jag bryr mig inte ens, har aldrig tidigare pratat med henne. Stänger bara dörren och går tillbaka och fortsätter chilla.

Några veckor senare kommer en knackning igen. Jag går dit och då står det två snutar där.

Vad vill ni? Frågar jag och då börjar de snacka om samma skit igen. Att jag spelar olämplig och för hög musik och att det doftar grillat kött.

Det är så jävla löjligt och jag är nära på att bara stänga dörren igen men då säger jag

”Va fan är felet med doften av grillat kött? Och vadå olämplig musik? Det är en gammal svensk armeramsa. Och den är jävligt bra. Och vadå för hög? Den är inte alls hög!”

När hon kom och knacka på så var det eftermiddag, kl 16.


När de kom så var de eftermiddag kl 14.

De börjar snacka om att folk inte gillar den typen av musik och att folk är vegetarianer och att de inte äter kött. Bla bla bla.

Jag vet mina rättigheter säger jag. Inte en chans att jag inte får grilla kött eller spela arméramsor.

De börjar snacka om att det kan bli problem med olika lagar och att man måste ”respektera sina grannar” och jag säger ”låt de grina”

Slutsnackat nu.

Stänger dörren och de går iväg.

Häromdagen så knackar det återigen på dörren och då står det en snubbe där, hennes man, och börjar snacka om att köttlukten triggar folk och att ramsorna är olämpliga och hetsiga. Att folk inte gillar krigsramsor.

Jag talar om för honom att det där är löjligt och att jag inte bryr mig ett skit. Stänger dörren och fortsätter.


Nu undrar jag har de ens rätt att hålla på såhär?

De håller på att trakassera mig. Knacka lite på min jävla dörr igen.


Detta är ett ganska dyrt område och husen är ganska spektakulära. Är det kanske därför de är skitnödiga? De tror att de kan göra vad de vill?



De kan inte kräva detta.

Arméramsan var ”När solen lyser klart på himlen blå”
Citera
Igår, 22:32
  #2
Medlem
oiiihs avatar
Dom försöker väl få till det,,grannen alltså---skapa osämja..eller sätta sig i position...eller helt enkelt ställa till det....polisen har ju kommit i alla fall ,det va ju fint..........inte-----ha det trevligt o bra..allt är fint... folk är för det mesta helt coco idag............
Citera
Igår, 22:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oiiih
Dom försöker väl få till det,,grannen alltså---skapa osämja..eller sätta sig i position...eller helt enkelt ställa till det....polisen har ju kommit i alla fall ,det va ju fint..........inte-----ha det trevligt o bra..allt är fint... folk är för det mesta helt coco idag............
?
Citera
Igår, 22:43
  #4
Medlem
med risk för att bli vräckt fråm hyresrätten skulle jag åt,minstone ligga lite lågt ett tag. är inte sommar direkt längre så du kan göra lammstek i ugnen istället för att tända grillen. och ramsan kan du lyssna på i headset.

edit: var visst villa. då har du inget bry dej om. polisen snackade gojja. tomahawk är kung btw. jag kör min i ugn
Citera
Igår, 22:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanmedhuvudet
Bor i en liten ort, bor i en ganska stor villa.

I somras så grillade tjejen tomahawk biff som hon la lite havssalt på och gav mig. Jag satt i trädgården, liggandes på gräset utan tröja och bara kortbyxor.

Till måltiden så lyssnade jag även på en gammal svensk arméramsa. Bara för att tillfredsställa min nationalism och tänka på hur gött livet var förr.

Jag sitter där, käkar och lyssnar samtidigt som jag blundar med ögonen. Solen var skitvarm och allt var gött.

Helt plötsligt knackar det på dörren. Tjejen tänker gå dit men jag säger att jag tar det (ville se vem det var) och där står grannen.

Vad vill du? Frågar jag varpå hon börjar klaga på allt möjligt. Hon klagar på att jag äter kött och att lukten av grillat kött känns över hela stället och att musiken är alldeles för hög och olämplig.

Jag bryr mig inte ens, har aldrig tidigare pratat med henne. Stänger bara dörren och går tillbaka och fortsätter chilla.

Några veckor senare kommer en knackning igen. Jag går dit och då står det två snutar där.

Vad vill ni? Frågar jag och då börjar de snacka om samma skit igen. Att jag spelar olämplig och för hög musik och att det doftar grillat kött.

Det är så jävla löjligt och jag är nära på att bara stänga dörren igen men då säger jag

”Va fan är felet med doften av grillat kött? Och vadå olämplig musik? Det är en gammal svensk armeramsa. Och den är jävligt bra. Och vadå för hög? Den är inte alls hög!”

När hon kom och knacka på så var det eftermiddag, kl 16.


När de kom så var de eftermiddag kl 14.

De börjar snacka om att folk inte gillar den typen av musik och att folk är vegetarianer och att de inte äter kött. Bla bla bla.

Jag vet mina rättigheter säger jag. Inte en chans att jag inte får grilla kött eller spela arméramsor.

De börjar snacka om att det kan bli problem med olika lagar och att man måste ”respektera sina grannar” och jag säger ”låt de grina”

Slutsnackat nu.

Stänger dörren och de går iväg.

Häromdagen så knackar det återigen på dörren och då står det en snubbe där, hennes man, och börjar snacka om att köttlukten triggar folk och att ramsorna är olämpliga och hetsiga. Att folk inte gillar krigsramsor.

Jag talar om för honom att det där är löjligt och att jag inte bryr mig ett skit. Stänger dörren och fortsätter.


Nu undrar jag har de ens rätt att hålla på såhär?

De håller på att trakassera mig. Knacka lite på min jävla dörr igen.


Detta är ett ganska dyrt område och husen är ganska spektakulära. Är det kanske därför de är skitnödiga? De tror att de kan göra vad de vill?



De kan inte kräva detta.

Arméramsan var ”När solen lyser klart på himlen blå”

Tittade igenom lite snabbt på Google, och det verkar inte vara något olämpligt alls i den ramsan du nämnde. Kött är det heller inget fel på. Det är en viktig del av människors kost.

Vad är det för veganska pack till grannar du har?
Citera
Igår, 23:04
  #6
Medlem
Juristen08s avatar
Det är det som är skönt med eget hus. Så länge du inte spelar nåt som kan tolkas som hets mot folkgrupp torde det vara lugnt.

Dina grannar är säkert HR-folk som tror att de kan tillämpa "värdegrunden" i verkliga livet.
__________________
Senast redigerad av Juristen08 Igår kl. 23:13.
Citera
Igår, 23:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Tittade igenom lite snabbt på Google, och det verkar inte vara något olämpligt alls i den ramsan du nämnde. Kött är det heller inget fel på. Det är en viktig del av människors kost.

Vad är det för veganska pack till grannar du har?
Det enkla svaret är att det aldrig har hänt.
Citera
Igår, 23:21
  #8
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
med risk för att bli vräckt fråm hyresrätten skulle jag åt,minstone ligga lite lågt ett tag.

Vem har sagt att det är en hyresrätt?

Det enda som jag kan tänka är ju att oavsett om det är hyreserätt eller bostadsrätt så är det ju så att man får inte störa sina grannar.

Bostadsrättslagen och Jordabalken pratar då om "... störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas." Spelar man musik i lagom ton, på dagen, och lagar mat på ett sedvanligt sätt, så har jag svårt att någon domstol någonsin skulle fastställa att det kan anses vara skadligt eller försämra boendemiljö på ett sätt som inte skäligen bör tålas. Vad sa poliserna? Om dessa nu var på riktigt.

Är det BRF kan det såklart stå något annat i stadgarna. Är det hyresrätt så kan det ev. stå något i hyresavtalet som reglerar detta antar jag.

Jag antar dock att musiken förmodligen är sådan som de flesta ogillar, men så länge det inte är hets mot folkgrupp tror jag inte att det kan riktigt tas i beaktande vad det är för texter.

Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det enkla svaret är att det aldrig har hänt.

Troligen.
__________________
Senast redigerad av IRME Igår kl. 23:23.
Citera
Igår, 23:45
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Då låten är under 2 minuter måste de reagera som kobror!

Märkligt nog har klippet 1 miljon visningar, kan du berätta inom vilka sällskap den är så populär!

https://www.youtube.com/watch?v=yoM85zcTQic
Citera
Idag, 00:21
  #10
Medlem
zombie-nations avatar
Skulle de vara hårdare i villa än i hyres? I hyres skiter värden i om man dör av grannarnas cigarrettrök. De får grilla på bottenplan så det stinker. De får spela högt hela natten för fest får man ha ibland. Och polisen kommer inte.
Citera
Idag, 00:26
  #11
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det enkla svaret är att det aldrig har hänt.
Och om det har hänt, så har det inte gått till alls som det beskrivs i trådstarten.
Citera
Idag, 01:07
  #12
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
med risk för att bli vräckt fråm hyresrätten skulle jag åt,minstone ligga lite lågt ett tag. är inte sommar direkt längre så du kan göra lammstek i ugnen istället för att tända grillen. och ramsan kan du lyssna på i headset.

edit: var visst villa. då har du inget bry dej om. polisen snackade gojja. tomahawk är kung btw. jag kör min i ugn

Vad då hyresrätt? Läser du överhuvudtaget innan du kommenterar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in