Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
Idag, 13:03
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Du kan ha kokt gräs i din hamburgare om du vill, det finns liksom ingen globalt accepterad standard för vad en hamburgare är.

Jo det gör det. Det är också därför Max aldrig kan nämna ordet HAMburgare. De skriver bara Burgare.
Citera
Idag, 13:11
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Jo det gör det. Det är också därför Max aldrig kan nämna ordet HAMburgare. De skriver bara Burgare.

Nej, skitsnack, det finns ingen standard för ordet hamburgare eller att någon äger patentet på det.
Citera
Idag, 13:13
  #51
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Blandfärs funkar bra till hamburgare, en nackdel med blandfärsen är just att den måste tillagas till 80 grader för att vara säker att äta vilket gör att nötfärsen i mixen blir överstekt och kommer bli torrt.

Då man behöver lite teknik och bra stekpanna(även brandvarnarn bortplockad) då blandfärspucken måste få en robust yta snabbt. Använd gärna en hamburgerpress eller något tungt med rund och bred botten som ser till att burgaren inte kupar upp sig. Med en bra stekyta så kommer inte all köttsaft och fett från fläskfärsen att sippa ut i pannan utan den behövs för att bevara saftigheten från nötfärsdelen.

Mickla inte med nötbuljong och fond, låt blandfärsen tala för sig själv.
Du tror inte salt, peppar, kanske vitpeppar och en finhackad lök smörstekt ger bra karaktär på färsen när jag blandar ihop och formar dom puckarna?
Citera
Idag, 13:13
  #52
Medlem
Congelados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Svaret är väl rätt enkelt som så, det går göra precis som nöt och på massor olika sätt och beroende på vad man gillar.
Själv ser jag inga begränsningar alls, men vet en del gör och varför man gör är lite av en gåta och pga man missar en massa goda varianter.
Du kan komma med tips på hur jag bör tillaga detta för trevliga burgare.
Citera
Idag, 13:14
  #53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Parisare görs på typ falukorv. Har du pannbiff mellan två hamburgerbröd blir det också en hamburgare, säger min språkkänsla mig, och jag tror de flesta håller med. Vegoburgare, kycklingburgare, halloumiburgare, allt är olika varianter på hamburgare. Men hamburgaren 1A skulle jag också säga är en stekt nötfärspatty, kryddad med salt och peppar mellan två bröd.

Blandfärs funkar hur bra som helst att göra hamburgare på, inga problem.

Nä en pannbiff är inte en hamburgare, nope
Kanske en gammal version av pannbiff som bara har salt och peppar och på sin höjd lite dijon i sig
är tolerant nog att kallas för en hamburgare. I övriga fall nej

ströbröd, grädde ägg och annat slafs i en pannbiff är direkt diskvalificerad som en copycat till en hamburgare
Citera
Idag, 13:15
  #54
Medlem
pn222jws avatar
Off topic: kör ni med KAVLI original dressing ? (...jag brukar göra det).
Citera
Idag, 13:21
  #55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Du kan komma med tips på hur jag bör tillaga detta för trevliga burgare.
Man kan börja med svartpeppar och vitpeppar enskilt och kombos.
Sen har man andra peppar sorter som rosé och grönpeppar.
Även andra kryddor kan vara goda.
Ett annat steg är att fylla dom med ost i olika varianter.
Även nått hackat, som lök eller tex jalapeno kan vara gott

Men såklart, du kommer ha sen såna som säger detta inte är hamburgare, men vem bry sig, då det är ju gott ändå.

Dock när det gäller recept, så pysslar jag inte med sånt, utan bara gör på frihand.
Men har du lite koll på mat, så tror jag du balanserar det bra.

Ett tips är kolla runt på fläskfärsburgare och även på engelska, så får du mer uppslag.(även om nöten saknas, då funkar dessa oftast, skriver så då jag inte kan komma på just nu en kombo som inte funkar, men det finns nog.)
Citera
Idag, 13:22
  #56
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä en pannbiff är inte en hamburgare, nope
Kanske en gammal version av pannbiff som bara har salt och peppar och på sin höjd lite dijon i sig
är tolerant nog att kallas för en hamburgare. I övriga fall nej

ströbröd, grädde ägg och annat slafs i en pannbiff är direkt diskvalificerad som en copycat till en hamburgare

Jaha, okej, så tycker du. Och det är klart du gärna får göra det, inga problem! Lycka till med korståget! Kul du hittat nåt du brinner för.

Själv tycker jag att en fiskburgare är en sorts hamburgare, och att Sibyllas och Max hamburgare görs på pannbiffar.
Citera
Idag, 13:23
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Nej, skitsnack, det finns ingen standard för ordet hamburgare eller att någon äger patentet på det.

Såhär uttryckte sig Livsmedelsverket i ett test.
"Enligt Livsmedelsverket får hamburgare endast tillverkas av nötkött. Hamburgerliknande produkter där annat kött ingår, till exempel griskött, ska säljas under annat namn, till exempel stekburgare eller minutburgare."
Citera
Idag, 14:25
  #58
Medlem
Minimuchers avatar
Gillar man pannbiff i bröd så kör hårt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in