Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-07, 06:41
Medlem
hej,

började med elvanse för 9 år sedan, de senaste 3 åren har jag överdoserat min normala dos som är 70 mg per dag - så det har blivit att jag har förbrukat en månads medicin på 1-2 veckor och så har jag gjort i ungefär tre år.
Nu på sistone har det bara blivit värre å värre, tål knappt någon stress och så fort jag får möjligheten "flyr" jag mentalt och tar mer elvanse.

Har bestämt mig för att ta ett år utan medicin, och se i början av nästa höst ifall jag fortfarande har det där "suget" kvar - och om så är fallet tänker jag aldrig mer ta elvanse. Om jag sköter min medicin, kost och träning så hjälper den mig enormt mycket så vill verkligen försöka "starta om", men jag vill inte leva om denna mardröm igen så är beredd på att inte kommer gå.

Nu, under detta år finns det någon medicin eller aktivitet som kan underlätta processen att läka mina dopamin nivåer osv? Var utan elvanse 70 dagar i somras och orkade knappt göra något, förutom att träna.

(Mitt beroende ligger delvis i mycket skam och brist av socialt liv, men dessa delar kan jag bearbeta med och ska ta upp psykolog kontakt för de delarna)

Om ni behöver mer information om hur det gick till, hur intensiva överdoseringarna va osv osv så skriver jag det på förfrågan.
Citera
2024-10-07, 06:45
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabzzz
hej,

började med elvanse för 9 år sedan, de senaste 3 åren har jag överdoserat min normala dos som är 70 mg per dag - så det har blivit att jag har förbrukat en månads medicin på 1-2 veckor och så har jag gjort i ungefär tre år.
Nu på sistone har det bara blivit värre å värre, tål knappt någon stress och så fort jag får möjligheten "flyr" jag mentalt och tar mer elvanse.

Har bestämt mig för att ta ett år utan medicin, och se i början av nästa höst ifall jag fortfarande har det där "suget" kvar - och om så är fallet tänker jag aldrig mer ta elvanse. Om jag sköter min medicin, kost och träning så hjälper den mig enormt mycket så vill verkligen försöka "starta om", men jag vill inte leva om denna mardröm igen så är beredd på att inte kommer gå.

Nu, under detta år finns det någon medicin eller aktivitet som kan underlätta processen att läka mina dopamin nivåer osv? Var utan elvanse 70 dagar i somras och orkade knappt göra något, förutom att träna.

(Mitt beroende ligger delvis i mycket skam och brist av socialt liv, men dessa delar kan jag bearbeta med och ska ta upp psykolog kontakt för de delarna)

Om ni behöver mer information om hur det gick till, hur intensiva överdoseringarna va osv osv så skriver jag det på förfrågan.

Hur var ditt liv innan elvansen?
Citera
2024-10-07, 06:46
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
hej,

Hej.

Citat:
Nu, under detta år finns det någon medicin eller aktivitet som kan underlätta processen att läka mina dopamin nivåer osv?

Meditation, min vän. Då tränar du hjärnan på att ha tråkigt. Det är ett life hack som jag rekommenderar alla.
Citera
2024-10-07, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Hur var ditt liv innan elvansen?

var 15 när jag började, gick från att va en typisk adhd elev dåliga betyg, festade mycket, mycket social av mig (är fortfarande det utan elvanse, lätt att prata) till att plugga i timmar och nå höga akademiska resultat ( och nu bli hög.. ska inte romantisera medicinen längre..).
Citera
2024-10-07, 06:50
Medlem
Hur vore det om du kontaktade en beroendemottagning? Någonstans bör du väl ha fått det utskrivet från början.
Citera
2024-10-07, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur vore det om du kontaktade en beroendemottagning?

har tänkt i den banan med, men är rädd att läkarna kommer dra in all medicin. Det kanske finns någon medicin centralstimulerande eller ej som kan vara min räddning, men jag inte får tillgång till p.g.a att de ser att jag varit inlagd på behandlingshem.
Citera
2024-10-07, 07:05
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
har tänkt i den banan med, men är rädd att läkarna kommer dra in all medicin. Det kanske finns någon medicin centralstimulerande eller ej som kan vara min räddning, men jag inte får tillgång till p.g.a att de ser att jag varit inlagd på behandlingshem.
Sluta knarka ditt mongo
Citera
2024-10-07, 07:10
Medlem
Strodes avatar
Citat:

Ja, det kommer dom med största sannolikhet göra. Samtidigt kan det vara det du behöver. Men om risken finns att du går och köper på gatan istället så undvik det.
Är nyfiken vilken dos du blir hög på?
Själv känner jag mig immun mot det, är nog megadampig.

Mitt råd är att du ber att få komma och hämta ut det på mottagningen en gång i veckan eller dagligen istället för att få hämta ut det själv. Alternativt att du ber om Apodos vilket inte är några konstigheter. Där kan du få en, två, tre eller fyra veckors doserat åt gången. Så om du skulle be om att få en vecka per gång, så minskar det din möjlighet att använda upp allt på en gång iallafall. Du behöver inte nämna något om missbruk. Säg bara att du är virrig och ibland inte är säker på om du tagit din dos på morgonen och att Apodosen hjälper dig se datum och att dosen faktiskt är tagen. Om du ber om recept på Magnesium får du plötsligt en till tablett att hålla reda på, så får du lite mer argument för varför du behöver Apodos (om du inte redan har fler mediciner).

Jag beviljades Apodos för Elvanse och Magnesium (har Magnesium för käkspänningar/muskelspänningar från Elvansen, de skrev ut det utan problem).
Citera
2024-10-07, 07:11
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Sluta knarka ditt mongo
Moget svar...

Jag tycker att du ska trappa ned så du kommer till dos enligt ordination. Kanske blir det jobbigt i några veckor för att sedan bli bra igen. Väl nere på rätt dos kanske du även kan skippa din medicin på lediga dagar och bara ta när du behöver och vill. Du är ung och fixar det - lycka till!
Citera
2024-10-07, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Sluta knarka ditt mongo

Måste fatta att livet inte är bara dopamin dopamin dopamin eller att det finns en enkel kemisk väg ut, jag försöker fatta det och bryta mönstret. ska testa med meditation
Citera
2024-10-07, 07:13
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Moget svar...

Jag tycker att du ska trappa ned så du kommer till dos enligt ordination. Kanske blir det jobbigt i några veckor för att sedan bli bra igen. Väl nere på rätt dos kanske du även kan skippa din medicin på lediga dagar och bara ta när du behöver och vill. Du är ung och fixar det - lycka till!
Jag gav ju ett moget svar först men ni knarkare tror ju bara att mer knark ska lösa era problem.
Citera
2024-10-07, 07:15
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Måste fatta att livet inte är bara dopamin dopamin dopamin eller att det finns en enkel kemisk väg ut, jag försöker fatta det och bryta mönstret. ska testa med meditation
Det är inte lätt, Förlåt om jag var hård. Jag var också fast i dopaminfällan ett bra tag, meditation har hjälpt mig oerhört mycket. Hoppas det fungerar för dig med
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in