Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 07:15
  #1
Medlem
Som jag ser på saken så måste Iran få en ny västvänlig regim för att skapa fred i mellanöstern. Inte bara förtrycker islamisterna sin egen befolkning - de sprider sitt hat till omgivande terrorgrupper som fungerar som proxys mot allt och alla som inte underkastar sig deras ondskefulla agenda.

Vad tror ni? Skulle det vara den bästa lösningen att gå all in för att byta ut regimen i Iran?
Citera
Idag, 07:18
  #2
Medlem
Nej
Citera
Idag, 07:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej

Varför inte?
Citera
Idag, 07:35
  #4
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
Som jag ser på saken så måste Iran få en ny västvänlig regim för att skapa fred i mellanöstern. Inte bara förtrycker islamisterna sin egen befolkning - de sprider sitt hat till omgivande terrorgrupper som fungerar som proxys mot allt och alla som inte underkastar sig deras ondskefulla agenda.

Vad tror ni? Skulle det vara den bästa lösningen att gå all in för att byta ut regimen i Iran?
Jag tror inte det går att svara "ja" på frågan då jag får intrycket av du förutsätter fred och demokrati (FoD) enligt en västerländsk idé.

För att uppnå FoD enligt västs perspektiv behöver du kristna hela mellanösterns muslimska inriktningar, och då enligt judisk/katolsk/protestantisk tradition (ej ryskortodox) vilket är extremt komplext och långvarigt projekt. Man ska komma ihåg att vår svenska politiska demokratitradition består av delar som är mer än 800 år gamla.

Du behöver också sekularisera Irans befolkning (och alla andra omkringliggande MENA-stater) och genomföra långsiktiga jämställdhetsprojekt, och förstås då ta bort klansamhällets sociala välfärdsfunktion och ersätta det med en politisk idé om välfärd utifrån en jämställd medborgartanke. Av det följer att du måste ta bort kusingiften som bildar grund för det sociala välfärdstanken. Och den sekulära staten ska utses som juridisk instans som regler orätter i släkt- och familjesammanhang. Det politiska undantaget i regionen är Israel men den har en västlig idégrund.

Ja man kan nog leta upp hundratals ytterligare invändningar som gör att slutsatsen blir att öst är öst, och väst är väst, och aldrig mötas de två.
Citera
Idag, 08:01
  #5
Medlem
"usa" måste ta över irans regim med våld i lagom dos blandat med lite utpressning, hot och mutor, så att det är demokrati"... Lite så eller?

Jag har inget att säga om iran, jag vet för lite om deras regim, men bara undrar. Hur?

Eller lite som när Ukraina "fick" västvänlig regim" och skapade fred i Ukraina?
__________________
Senast redigerad av UpTop Idag kl. 08:20.
Citera
Idag, 08:06
  #6
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
"usa" måste ta över irans regim med våld i lagom dos blandat med lite utpressning, hot och mutor, så att det är demokrati"... Lite så eller?

Jag har inget att säga om iran, jag vet för lite om deras regim, men bara undrar. Hur?

Har det någonsin lyckats? Tycker det bara kostar enorma pengar och människoliv. Shithole countries.
Citera
Idag, 08:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
Vad tror ni? Skulle det vara den bästa lösningen att gå all in för att byta ut regimen i Iran?

Nej. Fred i Mellanöstern är bara möjligt om Israels och USAs regimer raderas från jordens yta.

Och vad får dig att tro att araberna vill ha äckel-bög-demokrati där nere? Ska du tvinga på dem det?
Alla vill inte ha skiten.
Citera
Idag, 08:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Nej. Fred i Mellanöstern är bara möjligt om Israels och USAs regimer raderas från jordens yta.

Och vad får dig att tro att araberna vill ha äckel-bög-demokrati där nere? Ska du tvinga på dem det?
Alla vill inte ha skiten.

Ja. Jag menar att vi behöver tvinga fram ett demokratiskt styre i Iran. Med eller utan inslag av bögeri.
Citera
Idag, 08:15
  #9
Medlem
torstenferdinands avatar
Det är omöjligt så länge kristna schizon i framför allt USA vill fortsätta lajva uppenbarelseboken. Vare sig muslimer eller judar vill egentligen vara osams innerst inne. Israeler, Palestinier och Libaneser är alla tre samma kanaanitiska folk. Israelerna är bara en bråkdel mer europeiska efter att ha varit diaspora i tusentals år där medans palestinier och libaneser sedan medeltiden bara blivit mestadels muslimer och börjat tala en arabisk dialekt.

Och det är Jimmy Carter och Zbigniew Brzezinski tillsammans med bland annat israeliska kanaler som en gång i tiden hjälpte med att tillsätta Ayatollan.
__________________
Senast redigerad av torstenferdinand Idag kl. 08:17.
Citera
Idag, 08:21
  #10
Medlem
"tvinga fram ett demokratiskt styre"... Hur då, vem då, och fortfarande kunna kalla det demokrati? Gärna detaljer i planen, är lite intresserad. Få vill förresten ha det där äckliga regnbågsjävelskapet här heller. Man avrättar väl såna i Iran till och med och så vill man nog ha det där, borta från samhället.

Kan du i övrigt definiera vad västvänligt skulle vara, med dina ord vad exakt du menar, trådskaparen..?
__________________
Senast redigerad av UpTop Idag kl. 08:26.
Citera
Idag, 08:31
  #11
Medlem
Det stämmer ju att en fredlig regim i Iran skulle lösa 90% av Mellanösterns problem med krig, terror och konflikter. Den behöver väl inte vara "västvänlig" eller ens demokratisk, utan bara sluta sponsra våld och terror i andra länder. Sluta lägga sig i, helt enkelt. Det finns faktiskt inga externa hot mot Iran som inte Iran skapat själv.

Iran har alla möjligheter att bli ett fredligt land med hög välfärd och säkerhet, men mullorna väljer konflikt, tyvärr.
Citera
Idag, 08:42
  #12
Medlem
Muslimerna har alltid krig, dom klarar inte av fred så nej det kommer inte bli fred för Iran regim byts ut. Men för Irans folk så hoppas jag det.
Problemet är med muslimerna är att dom sätter sin religion först och inte vad som är bäst för landet.
Jag tycker Libanons kristna borde få en ny chans till eget land och man borde då tvångsflytta dom muslimer som inte vill slåss till muslimska länder sen kan man också ge dom kristna assyrierna i Irak en bit av sitt gamla land tillbaka så alla lever med sina egna. Det är enda sättet för att få någorlunda stabilitet i Mellanöstern men jag är tveksam om det kommer hjälpa. Det finns så otroligt många terroristgrupper i Mellanöstern som har den ena extrema tolkningen efter den andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in