Citat:
Ursprungligen postat av
Eponumos
Vad menar du med ”begränsad budget”?
Ingen vill göra av med mer pengar än nödvändigt. Menar du att du inte har några pengar?
Att lägga över ditt lager på någon annan leverantör är förstås inte gratis.
Ju mer du gör själv desto billigare blir det.
Ju större risk du står desto billigare blir det.
Med ett konsignationslager har du ju samma problem med lagerhållning som du verkar vilja undvika.
Är de varor du tänkt sälja skrymmande? Annars kan du ju börja med sådana där du enkelt kan sköta logistiken själv utan att dra på dig en massa extra kostnader.
Till syvende og sidst handlar det om hur duktig du är på att förhandla med din leverantör för att få dem att gå med på speciella villkor och högre risk.
Ett av mina företag som gör speciella objekt till en avgränsad marknad är flera av våra försäljningsställen ungefär som du vill att ditt ska vara. Dessa återförsäljare får en provision och vi lagerhåller allt och vi skickar ut varorna i deras namn och emballage etc.
Men dessa har vi valt ut efter en hyfsat lång process, det är inte så satt alla som hör av sig kan börja sälja dessa varor bara för att de vill.
Med begränsad budget menar jag 50-100k, men inköp av alla varor skulle landa på ca 500k därav skulle jag vilja hitta en bättre lösning.
Fördelen med konsignationslager är väl att jag inte köper produkten förens jag sålt den? På så vis håller jag inköpskostnaden nere. Men ja, de lär ju fortfarande lagerhållas.
Okej, då finns det alltså bra lösningar att ta till men mycket handlar om relation och kontakter låter det som?