Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-07, 14:07
Medlem
Jag är sugen på att starta en e-handel och har gjort en hel del research men en sak jag fastnar på är det här med inköp av produkter och lagerhållning eftersom jag inte har ett jättestort startkapital.

Säg att jag vill ha ca 100 produkter i min butik, måste jag köpa in alla dessa 100 produkter och ligga ute med pengar eller finns det mer ekonomiskt "säkra" lösningar?

Jag kom över det här med konsignationlager vilket låter som en smart lösning, men hur många tillverkare går med på det?

3PL verkar också vettigt att börja med för att hålla nere lagerhyra etc.

Dropshipping är uteslutet.

Så, ni som startat e-handel tidigare med begränsad budget, hur har ni hanterat inköp av produkter och lagerhantering? Finns det kanske självklara lösningar som jag missat?

Alla tips uppskattas!
Citera
2024-10-07, 14:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejTja
Jag är sugen på att starta en e-handel och har gjort en hel del research men en sak jag fastnar på är det här med inköp av produkter och lagerhållning eftersom jag inte har ett jättestort startkapital.

Säg att jag vill ha ca 100 produkter i min butik, måste jag köpa in alla dessa 100 produkter och ligga ute med pengar eller finns det mer ekonomiskt "säkra" lösningar?

Du kan ju sälja på kommissionsavtal, dvs. du säljer i eget namn men för en leverantörs räkning. Med andra ord "raggar" du kunder åt leverantören via din egen sajt och får då en andel av försäljningen samt slipper bygga upp ett eget lager.
Citera
2024-10-07, 14:28
Medlem
Eponumoss avatar
Vad menar du med ”begränsad budget”?

Ingen vill göra av med mer pengar än nödvändigt. Menar du att du inte har några pengar?

Att lägga över ditt lager på någon annan leverantör är förstås inte gratis.

Ju mer du gör själv desto billigare blir det.
Ju större risk du står desto billigare blir det.

Med ett konsignationslager har du ju samma problem med lagerhållning som du verkar vilja undvika.

Är de varor du tänkt sälja skrymmande? Annars kan du ju börja med sådana där du enkelt kan sköta logistiken själv utan att dra på dig en massa extra kostnader.

Till syvende og sidst handlar det om hur duktig du är på att förhandla med din leverantör för att få dem att gå med på speciella villkor och högre risk.

Ett av mina företag som gör speciella objekt till en avgränsad marknad är flera av våra försäljningsställen ungefär som du vill att ditt ska vara. Dessa återförsäljare får en provision och vi lagerhåller allt och vi skickar ut varorna i deras namn och emballage etc.

Men dessa har vi valt ut efter en hyfsat lång process, det är inte så satt alla som hör av sig kan börja sälja dessa varor bara för att de vill.
Citera
2024-10-07, 14:32
Medlem
Titsdontlies avatar
Köp 10 prylar, när de är slut så får de väl stå ”beställningsvara leveranstid 2-3 veckor ” eller nåt sånt så att orders fortf kan läggas.

Du kommer alltid behövs liggs ute med en viss del för stt se ifall nån köper skiten
Citera
2024-10-07, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Du kan ju sälja på kommissionsavtal, dvs. du säljer i eget namn men för en leverantörs räkning. Med andra ord "raggar" du kunder åt leverantören via din egen sajt och får då en andel av försäljningen samt slipper bygga upp ett eget lager.

Låter intressant, men blir det inte problem om en kund köper varor från fyra olika tillverkare? Då måste varje tillverkare skicka sin egen order och kunden måste hämta ut 4 paket?
Citera
2024-10-07, 15:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejTja
Låter intressant, men blir det inte problem om en kund köper varor från fyra olika tillverkare? Då måste varje tillverkare skicka sin egen order och kunden måste hämta ut 4 paket?

Tanken är ju att du agerar mellanhand mellan leverantören och kunden och ordnar med paketering och frakt. Att vara kommissionär är alltså inte att du bara sprider reklam för leverantören.
Citera
2024-10-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vad menar du med ”begränsad budget”?

Ingen vill göra av med mer pengar än nödvändigt. Menar du att du inte har några pengar?

Att lägga över ditt lager på någon annan leverantör är förstås inte gratis.

Ju mer du gör själv desto billigare blir det.
Ju större risk du står desto billigare blir det.

Med ett konsignationslager har du ju samma problem med lagerhållning som du verkar vilja undvika.

Är de varor du tänkt sälja skrymmande? Annars kan du ju börja med sådana där du enkelt kan sköta logistiken själv utan att dra på dig en massa extra kostnader.

Till syvende og sidst handlar det om hur duktig du är på att förhandla med din leverantör för att få dem att gå med på speciella villkor och högre risk.

Ett av mina företag som gör speciella objekt till en avgränsad marknad är flera av våra försäljningsställen ungefär som du vill att ditt ska vara. Dessa återförsäljare får en provision och vi lagerhåller allt och vi skickar ut varorna i deras namn och emballage etc.

Men dessa har vi valt ut efter en hyfsat lång process, det är inte så satt alla som hör av sig kan börja sälja dessa varor bara för att de vill.

Med begränsad budget menar jag 50-100k, men inköp av alla varor skulle landa på ca 500k därav skulle jag vilja hitta en bättre lösning.

Fördelen med konsignationslager är väl att jag inte köper produkten förens jag sålt den? På så vis håller jag inköpskostnaden nere. Men ja, de lär ju fortfarande lagerhållas.

Okej, då finns det alltså bra lösningar att ta till men mycket handlar om relation och kontakter låter det som?
Citera
2024-10-07, 15:19
Medlem
whiteblacks avatar
Om ditt 3pl lager ligger nära din leverantör så behöver du inte ha allt i lager utan bara 2-3 dagar leverans på produkterna du inte själv lagerhåller
Citera
2024-10-07, 15:36
Medlem
pn222jws avatar
Ja, det här är din pryl - https://sv.wikipedia.org/wiki/Dropshipping

...det kommer gå bra!
Citera
2024-10-08, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack
Om ditt 3pl lager ligger nära din leverantör så behöver du inte ha allt i lager utan bara 2-3 dagar leverans på produkterna du inte själv lagerhåller

Du menar att beställa från tillverkare på order?

Alltså att: Kalle beställer en kudde från min e-handel -> jag beställer kudden från tillverkare -> tillverkare skickar till 3pl -> leverantör hämtar och levererar.

Bör ta mer än 2-3 dagar innan kudden når kunden väl?

Vad brukar leveranstiden och minsta beställning vara från tillverkare till lager om man utgår från att allt finns inrikes?
Citera
2024-10-08, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ja, det här är din pryl - https://sv.wikipedia.org/wiki/Dropshipping

...det kommer gå bra!

Vad jag förstått är det inte många svenska tillverkare som jobbar med dropshipping för dem vill undvika paketering, returer etc.

Att beställa skit från Kina är inte för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in