Citat:
Ursprungligen postat av
diodo
Hur vet hyresvärden hur mycket el, vatten, bredband och användning av portbrickan som har registrerats? Min lägenhet har stått tom i två år eftersom jag har studerat, och jag har inte hyrt ut den under den tiden. Jag har fortsatt att betala hyran eftersom jag inte har känt mig säker på att hyra ut den. Nu är jag dock tvungen att göra det på grund av min ekonomi. Detta är mitt tredje år som jag ska studera utomlands, och jag har intyg på allt. Bor i en Hyresrätt.
Jag planerar att skicka in dokumentation endast för det året jag ska studera just nu, 12månader, alltså 1år sen ska jag tbx hem till Sverige. Jag är rädd att de ska säga upp mitt kontrakt på grund av att jag har varit borta så länge, men tanken är att komma tillbaka när jag har studerat klart. Kommer min hyresvärd att kräva ytterligare dokumentation som visum eller flygbiljetter eller kontoudrag? Kommer de att kontrollera el-, vatten-, bredbandsanvändning och portbrickan för att se hur länge jag har varit borta?
Är det något dom kontrollerar ofta?
Tack på förhand för era svar!
Borta från lägenheten i 2 år och ingen granne har tipsat hyresvärden eller dess fastighetsskötare tyder på att du bor i ett område med mindre bemedlade människor, annars hade du varit rökt redan.
Dom kan titta på hur ofta du har använt nyckelbrickan men det gör dom nog först efter det att dom fått tips.
Oftast har fastighetsskötaren bra koll, det räcker med att någon tycker att det ligger förmycket post/reklam innanför brevlådan för att du ska bli avslöjad. Du måste ha besökt lägenheten med jämna mellanrum för att plocka bort reklamen och spola i vattenlåsen.