Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-07, 16:56
Medlem
Hur vet hyresvärden hur mycket el, vatten, bredband och användning av portbrickan som har registrerats? Min lägenhet har stått tom i två år eftersom jag har studerat, och jag har inte hyrt ut den under den tiden. Jag har fortsatt att betala hyran eftersom jag inte har känt mig säker på att hyra ut den. Nu är jag dock tvungen att göra det på grund av min ekonomi. Detta är mitt tredje år som jag ska studera utomlands, och jag har intyg på allt. Bor i en Hyresrätt.

Jag planerar att skicka in dokumentation endast för det året jag ska studera just nu, 12månader, alltså 1år sen ska jag tbx hem till Sverige. Jag är rädd att de ska säga upp mitt kontrakt på grund av att jag har varit borta så länge, men tanken är att komma tillbaka när jag har studerat klart. Kommer min hyresvärd att kräva ytterligare dokumentation som visum eller flygbiljetter eller kontoudrag? Kommer de att kontrollera el-, vatten-, bredbandsanvändning och portbrickan för att se hur länge jag har varit borta?
Är det något dom kontrollerar ofta?

Tack på förhand för era svar!
Citera
2024-10-07, 17:09
Medlem
Varför gjorde du inte rätt från början?

(FB) Hyra ut sin lägenhet för en längre utlandsvistelse

(FB) Hyra ut sin lägenhet, får skatteverket veta det?

Så länge du betalar hyran, så får du befinna dig var som helst.

Hur ska du sköta det praktiska när du ska hyra ut den, om du befinner dig utomlands?
Citera
2024-10-07, 17:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför gjorde du inte rätt från början?

(FB) Hyra ut sin lägenhet för en längre utlandsvistelse

(FB) Hyra ut sin lägenhet, får skatteverket veta det?

Så länge du betalar hyran, så får du befinna dig var som helst.

Hur ska du sköta det praktiska när du ska hyra ut den, om du befinner dig utomlands?

Hyresvärden har faktiskt rätt att säga upp kontraktet om det bedöms att du inte har behov av lägenheten.
Är dock vanligast vid dubbel bosättning (tex om du äger ett hus eller en bostadsrätt och samtidigt har en hyresrätt).
Citera
2024-10-07, 21:24
Medlem
Du är ju skyldig att anmäla det till skatteverket. Annars begår du folkbokföringsbrott.

Och ja, du kan bli uppsagd om du inte längre har behov av bostaden men det beror på värden och studier brukar vara undantaget.

Men däremot ska du ju meddela Skatteverket att du inte är skriven där.
Citera
2024-10-07, 21:39
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diodo
Hur vet hyresvärden hur mycket el, vatten, bredband och användning av portbrickan som har registrerats? Min lägenhet har stått tom i två år eftersom jag har studerat, och jag har inte hyrt ut den under den tiden. Jag har fortsatt att betala hyran eftersom jag inte har känt mig säker på att hyra ut den. Nu är jag dock tvungen att göra det på grund av min ekonomi. Detta är mitt tredje år som jag ska studera utomlands, och jag har intyg på allt. Bor i en Hyresrätt.

Jag planerar att skicka in dokumentation endast för det året jag ska studera just nu, 12månader, alltså 1år sen ska jag tbx hem till Sverige. Jag är rädd att de ska säga upp mitt kontrakt på grund av att jag har varit borta så länge, men tanken är att komma tillbaka när jag har studerat klart. Kommer min hyresvärd att kräva ytterligare dokumentation som visum eller flygbiljetter eller kontoudrag? Kommer de att kontrollera el-, vatten-, bredbandsanvändning och portbrickan för att se hur länge jag har varit borta?
Är det något dom kontrollerar ofta?

Tack på förhand för era svar!

Borta från lägenheten i 2 år och ingen granne har tipsat hyresvärden eller dess fastighetsskötare tyder på att du bor i ett område med mindre bemedlade människor, annars hade du varit rökt redan.

Dom kan titta på hur ofta du har använt nyckelbrickan men det gör dom nog först efter det att dom fått tips.

Oftast har fastighetsskötaren bra koll, det räcker med att någon tycker att det ligger förmycket post/reklam innanför brevlådan för att du ska bli avslöjad. Du måste ha besökt lägenheten med jämna mellanrum för att plocka bort reklamen och spola i vattenlåsen.
Citera
2024-10-08, 10:29
Medlem
Lundamannens avatar
Så länge du betalar hyran så kan de inte göra nåt, annars skulle resemontörerna som jobbar hemifrån 5-6 dagar/veckan kanske få ha en annan hyresgäst i sitt hem mån-fre?
Citera
2024-10-08, 10:39
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Borta från lägenheten i 2 år och ingen granne har tipsat hyresvärden eller dess fastighetsskötare tyder på att du bor i ett område med mindre bemedlade människor, annars hade du varit rökt redan.

Dom kan titta på hur ofta du har använt nyckelbrickan men det gör dom nog först efter det att dom fått tips.

Oftast har fastighetsskötaren bra koll, det räcker med att någon tycker att det ligger förmycket post/reklam innanför brevlådan för att du ska bli avslöjad. Du måste ha besökt lägenheten med jämna mellanrum för att plocka bort reklamen och spola i vattenlåsen.

Nja, en hyresvärds bästa hyresgäst är givetvis den som inte använder lägenheten.
Varför skulle grannarna klaga på en tyst lägenhet? Det är precis tvärtom.
Det blir inget slitage och inga andra kostnader såsom trasiga vitvaror och vatten/elförbrukning.
Så länge hyran betalas så är en bortrest hyresgäst den allra bästa hyresgästen för hyresvärden och kommer inte bli uppsagd.
Citera
2024-10-08, 11:49
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nja, en hyresvärds bästa hyresgäst är givetvis den som inte använder lägenheten.
Det blir inget slitage och inga andra kostnader såsom trasiga vitvaror och vatten/elförbrukning.
Så länge hyran betalas så är en bortrest hyresgäst den allra bästa hyresgästen för hyresvärden och kommer inte bli uppsagd.

Det är både och det där. Det kan hända dåliga saker i lägenheter som står tomma en längre tid. Du är ju inte immun mot exempelvis vattenläckor eller andra problem som kan uppstå. Det är ju bra om någon spolar i kranarna och håller koll. Men det kan man så klart lösa med hjälp av andra även om man inte bor där.

Annars är det väl ingen direkt nackdel så länge hyran blir betald. Grannarna märker nog inte så mycket, jag bodde ganska länge granne med en lägenhet jag var helt säker på stod tom, medan en annan granne sa att det visst bodde någon där. Sen plötsligt såg jag människan komma ut en gång när jag var på väg in i min egen lägenhet. Han var tydligen folkskygg för han såg väldigt besvärad ut när han såg mig, han undvek antagligen att träffa grannarna till varje pris.
Citera
2024-10-08, 13:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo

Att ha lägenheter som står oanvända medan folk köar i åratal är ju inte bra för hyresvärdens rykte dock.
Citera
2024-10-22, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Så länge du betalar hyran så kan de inte göra nåt, annars skulle resemontörerna som jobbar hemifrån 5-6 dagar/veckan kanske få ha en annan hyresgäst i sitt hem mån-fre?

De är väl hemma i helgerna? Men är man borta månader i sträck kan man bli uppsagd för att man inte behöver lägenheten.
Citera
2024-10-27, 20:40
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De är väl hemma i helgerna? Men är man borta månader i sträck kan man bli uppsagd för att man inte behöver lägenheten.

Jo det får man anta. Men du kan väl inte bli av med ditt hyreskontrakt för att du inte är hemma så mycket? Betalar du hyrorna i tid så har de inga själ att säga upp det!?
Citera
2024-10-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Jo det får man anta. Men du kan väl inte bli av med ditt hyreskontrakt för att du inte är hemma så mycket? Betalar du hyrorna i tid så har de inga själ att säga upp det!?

Jo, om du inte anses behöva den är det skäl för uppsägning. Exempel:
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyres...l-aktiehandel/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här