2024-10-12, 11:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Du skrev kort period, för oss andra är det typ 1 år eller dylikt.

Det finns slappa roller överallt, min upplevelse dock att det generaliseras snabbt över kommunal förvaltning och när jag själv har erfarenhet av privatachefer som börjar i kommunal bransch som inte hanterar trycket i det kommunala blir det lätt ironiskt.

När jag kom från det privata till kommunal var det främst "antalet bollar i luften" som skiljde sig mest.

I kommunen har man generellt mycket fler saker som rullar parallellt än privat. Oftast pga det långsammare tempot.

Ja, kan absolut vara så och givetvis varierar det mellan olika roller och olika kommuner/orter.
Citera
2024-10-12, 12:32
Medlem
itsallalies avatar
Är det det?

Omsättningen på personer inom chefsposter tycker jag mig ha eskalerat något enormt sista 10 åren.

Det finns en rad aspekter, men gissningsvis vad jag erfar så är chefsrollen inte alls såpass "mysig" som förr mer.

Högst troligt gissar jag på att man får det allt svårare pga kostnadsbesparingar och minskade ekonomiska medel för att kunna ro runt det man chefar över...vilket bidrar till en påtaglig påverkan på ens psykosociala arbetsmiljö.

Såvida inte man lider av något psykologiskt, vilket även det alltför många personer som är chefer tycks göra nu mera med.
Citera
2025-02-27, 21:13
Medlem
D0wnies avatar
Jag har nyss blivit mellanchef över en grupp ingenjörer, säg att gruppen är mellan 8-16 pers.
Jag tycker det är väldigt trevligt, dock är det redan en del frågor från HR om att vissa i gruppen sover dåligt och mår sisådär, säg att 1/4 del har något som inte flyter 100%.
Det är väl en del av att vara chef, men just ansvar för arbetsmiljö och återhämtning är väl det "tråkiga". Jag gillar att se folk lyckas i sina projekt och i sin roll, att utveckla sig och sin kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in