Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 20:54
  #1
Medlem
Jag ska anställa en person och vill därför ge den anställda tjänstepension. Vad jag förstår så brukar man betala 4,5-6% av löner upp till 47 625kr och därefter 30-31.5% för lönen över det.

Har ni några rekommendationer och vilket bolag jag bör använda för att betala tjänstepensionen? Jag har själv sedan tidigare anställning tjänstepension hos SPP men undrar om det finns något bättre alternativ för min anställda. Är t.ex Avanzas pensionslösning bra?

Betalar man som arbetsgivare några avgifter förutom tjänstepensionen?
Citera
Igår, 21:29
  #2
Medlem
Helt olika från företag till företag. Vissa ger 2,5 % andra garantipension efter man passerar statlig inkomstskatt.

Grundregel är att säkerställa att du faktiskt får en tjänstepension, långt i från alla företag erbjuder detta.

Gränsen är inte heller 47kkr, utan fastställa gränsen gör statlig inkomstskatt. Då är % överskjutande som ger mer tjänstepension.


Säg exempel 5% i tjänstepensionen upp till 52400kr, därefter typ 68% på överskjutande del. Så jobbar statliga verk.
__________________
Senast redigerad av AP1975 Igår kl. 21:31.
Citera
Igår, 21:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AP1975
Helt olika från företag till företag. Vissa ger 2,5 % andra garantipension efter man passerar statlig inkomstskatt.

Grundregel är att säkerställa att du faktiskt får en tjänstepension, långt i från alla företag erbjuder detta.

Gränsen är inte heller 47kkr, utan fastställa gränsen gör statlig inkomstskatt. Då är % överskjutande som ger mer tjänstepension.


Säg exempel 5% i tjänstepensionen upp till 52400kr, därefter typ 68% på överskjutande del. Så jobbar statliga verk.

Läs igen, det är TS som är arbetsgivaren. Garantipension är den pension som alla får som bott i landet 40 år oavsett om man jobbat eller ej, en slags minimipension som egentligen inte är en pension, det går på statskassan.
Citera
Igår, 22:09
  #4
Medlem
Ja, precis. Det är jag som är arbetsgivare i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in