Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-08, 11:54
Medlem
Hoppas jag postar i rått forumdel...

Avbrutet samlag. Är det så osäkert?
Jag och min kille har kört avbrutet samlag som metod i snart 1 år nu. Vi planerar inte barn än men är "ok"med om graviditet skulle ske.

Jag borde få mens om nån dag men känner ibland att jag inbillar mig att jag skulle vara gravid. Var illamående i morse som jag inte brukar vara och kräktes nästan, känner inte mina pms-symptom som vanligt. Är säkert inbillning men förmodligen någon slags längtan.

Han drar ut precis innan han kommer och han kommer ofta på mig, ibland i närheten av slidan. Sist skedde det nära ägglossning så var extra "farligt".

Vad är er erfarenhet. Nån som blivit gravid med perfekt avbrutet samlag? Vet vad statistiken säger men alla man frågar på forum tycks uppge att metoden funkat för dem i flera år - men när de försökte bli gravids så skedde det minsann på första försöket..

Berätta om er erfarenhet! Är så nyfiken
Citera
2024-10-08, 12:21
Medlem
Trakessons avatar
Det har funkat för mig, men inget jag litar på.
Det är väl mycket säkrare än att han kommer i dig men tämligen osäkert ändå. Särskilt om man kör en andra rond. Då kan spermier finnas kvar i hans urinrör sedan första tömningen och de kan överföras till dig innan eller till och med utan att han kommer andra gången.
Citera
2024-10-08, 12:24
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skordatura
Jag och min kille har kört avbrutet samlag som metod i snart 1 år nu. Vi planerar inte barn än men är "ok"med om graviditet skulle ske.
Är det ”finska rycket” ni kör? Jag skulle inte satsa alla mina ägg i den korgen om jag var ni.
Citera
2024-10-08, 12:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Hört talas om försats?
Citera
2024-10-08, 12:44
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Är det ”finska rycket” ni kör? Jag skulle inte satsa alla mina ägg i den korgen om jag var ni.

Kliniskt heter det ju Coitus interruptus, metoden tusenårig, långt innan finland existerade.

samt: blanda inte ihop det med finska greppet som är en förlossningsteknik
Citera
2024-10-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Hört talas om försats?
Ja. Jag vet att det kan finnas spermier i försatsen från t.ex föregående samlag men aldrig hört om nån som blivit gravid så.

Jag har inget emot att bli gravid men är nyfiken på om nån här lyckats med "perfekt" avbrutet samlag. En stor felkälla är ju att många inte drar ur i tid.

Vet även att det finns studier på att vissa män läcker spermier i försatsen men troligen inte alla.
Citera
2024-10-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ja som sagt är vi ok med en graviditet. Skulle aldrig våga höra det med en icke-fast partner.
Citera
2024-10-08, 12:57
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Hoppas jag postar i rått forumdel...

Jag borde få mens om nån dag men känner ibland att jag inbillar mig att jag skulle vara gravid. Var illamående i morse som jag inte brukar vara och kräktes nästan, känner inte mina pms-symptom som vanligt. Är säkert inbillning men förmodligen någon slags längtan.

Han drar ut precis innan han kommer och han kommer ofta på mig, ibland i närheten av slidan. Sist skedde det nära ägglossning så var extra "farligt".

Vad är er erfarenhet. Nån som blivit gravid med perfekt avbrutet samlag? Vet vad statistiken säger men alla man frågar på forum tycks uppge att metoden funkat för dem i flera år - men när de försökte bli gravids så skedde det minsann på första försöket..

Berätta om er erfarenhet! Är så nyfiken
Svårt att veta hur stor sanningshalten är i det, men en gammal vän och hans flickvän körde med avbrutet samlag länge. Han hävdade stenhårt att det var helt säkert. Ända tills hans flickvän blev gravid.

De var i en situation som nog liknar din (d.v.s. de ville inte ha barn, men skulle det hända så var det okej), men när det väl hände så var det inte alls okej längre och efter en abort gick de skilda vägar något senare (vet inte för vem det inte var okej eller om det var båda).

Sex utan kondom är så mycket roligare, men att aldrig få komma i sin tjej är ju trist också... Nej, jag skulle inte förlita mig på den metoden.
Citera
2024-10-08, 13:20
Medlem
Sannolikheten att bli gravid första året vid användning av avbrutet samlag är 22% (typiskt) står det på https://en.wikipedia.org/wiki/Birth_control

Jämför med kondom som är 18% (typiskt). Vilket ger ca 20% större sannolikhet att bli gravid vid användning av avbrutet samlag.
Citera
2024-10-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Svårt att veta hur stor sanningshalten är i det, men en gammal vän och hans flickvän körde med avbrutet samlag länge. Han hävdade stenhårt att det var helt säkert. Ända tills hans flickvän blev gravid.

De var i en situation som nog liknar din (d.v.s. de ville inte ha barn, men skulle det hända så var det okej), men när det väl hände så var det inte alls okej längre och efter en abort gick de skilda vägar något senare (vet inte för vem det inte var okej eller om det var båda).

Sex utan kondom är så mycket roligare, men att aldrig få komma i sin tjej är ju trist också... Nej, jag skulle inte förlita mig på den metoden.
Oj vad tråkigt! Gissar att tjejen inte var så pepp på barn med killen med tanke på att hon gjorde abort.
Citera
2024-10-08, 15:38
Medlem
kalkryggars avatar
Det är en värdelös metod... i min tonårstid så gjorde jag två flickor med barn med "perfekt avbryt". Det kommer alltid lite innan och sånt..

Men om ni dock kan tänka er att få lite barn så varför inte...
Citera
2024-10-08, 15:58
Medlem
Citat:
Då planerar ni graviditet i praktiken, men hoppas att det väntar. Säkerheten är ganska nära noll, men det kan gå. Det behövs endast en spermie för graviditet. Kommer det en försats eller han glömmer eller du håller honom eller du inte är mottaglig eller ni inte är konvertibla med varandra så blir ni inte gravida. Varför inte prata om vilka metoder du/ni har som skydd? Det finns ju både p-piller och spiral om ni vill köra utan kondom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in