Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-09, 10:30
Medlem
"Silver får lära sig av polisen att han måste se sig över axeln. Han har gjort vad samhället förväntar sig och vittnat mot två misstänkta tjuvar. Men priset blir högt. Ludde är instängd hemma, rädd för att killarna som misshandlade honom ska dyka upp. Vilket skydd finns för unga brottsoffer – när den som begår brottet också är minderårig?"

https://www.svtplay.se/video/8orzMoJ

Det jag vill diskutera är vad Martin Weyler menar med sitt uttalande:

"Samhällsmässigt är det inte självklart att ett skarpt ingripande alltid gynnar den enskilda personen som begår brott.

Som gärningsman skulle jag kunna bli arg på samhället om jag låstes in.

Det är en stor risk att låsa in någon, det vet vi av erfarenhet.

Väldigt få blir bättre av att sitta i fängelse.

Varken du eller jag skulle tycka om det."

-----------------------------------

Svenska straffsystemet och skolan är löjliga. Det har gång på gång visat sig att någon kan döda ett barn och ändå bli frisläppt, eller våldta brutalt och bara få sex månaders fängelse, medan offret går i samma klass och skolan gör ingenting.

Men om fängelse, som låser in folk, inte hjälper, ska vi då ta fram elektriska stolen och få det överstökat, eller skicka dem till Nordkorea?

Vad är planen när själva domaren inte vill skicka folk till fängelse och bara släpper ut dem så att de kan göra om samma sak igen?

Till exempel "Hassan" https://www.svtplay.se/video/2370540...-och-kriminell – han dödade en person och har ingen medkänsla alls. Han anser att han har avtjänat sitt straff i fängelse och nu startar ett nytt kapitel i sitt liv.

Jag förstår att detta är som en repig skiva, och vi har talat om det om och om igen. Men när ska politikerna faktiskt göra sitt jobb?
Citera
2024-10-09, 10:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Begår någon särdeles grova brott bör dom inte få ta del av samhället igen.
Dom ska efter straff skeppas till ett nytt samhälle där de får klara sig bäst de vill. Kanske en ö som är omöjlig att ta sig ifrån. De behöver inte vara inlåsta men kan inte på något vis få ta del av det gamla samhället. Det kanske blir någon form av stenåldersliv. Givetvis är män och kvinnor inte på samma ö då vi inte vill dom ska sprida sina gener vidare.

Alternativt är att de hjärntvättas till att bli goda kristna.
Citera
2024-10-09, 10:40
Medlem
Tror lagstiftningen är lite mer anpassad efter svensk ungdom som ofta brukar vara lite vild när den är ung men blir etablerad när den blir äldre. Ofta har ju dock svensk ungdom inkörsportar till samhället via släkt och kulturell tillhörighet. För invandrarungdomar är det nog svårare att komma tillbaka när den väl fallit på brottets bana och det tenderar att eskalera.

Sedan tror jag på mycket tidigare stödinsatser och man vet ju ganska så tidigt vilka barn som är i riskzon för att falla av med typ 10-20% av unga män. Dessa borde få mer riktade insatser från en tidig start så att det inte eskalerar för tyvärr är ju skolan ofta mer in inkörsport till det kriminella där kontakter formas och sprids.
Citera
2024-10-09, 10:41
Så i ett perfekt samhälle lever alla i symbios och det uppstår aldrig några konflikter?
Citera
2024-10-09, 10:49
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CSPTT

"Samhällsmässigt är det inte självklart att ett skarpt ingripande alltid gynnar den enskilda personen som begår brott.

Det är det feministiska samhällets epitome.

Sanningen och verkligheten är att det behövs mer disciplin, hårdare korrigering, värre straff och genomgående mindre hänsyn till våldsverkare.

Vi har låtit det gå så långt att ”experter” nu sitter i tv och säger att vi inte ens bör åtgärda brott och dessa brotts konsekvenser är rimliga.

Vi lever inte längre ens i en upp och nedvänd värld utan i en parallellvärld där hederliga, laglydiga ska ”stå ut” med detta vansinniga samhälle.

Detta är höjden av vansinnets höst, låt det få ta slut nu.
Citera
2024-10-09, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ledsensorry
Så i ett perfekt samhälle lever alla i symbios och det uppstår aldrig några konflikter?

Kommer du inte ihåg sverige innan invasionen? Knivslagsmål blev mittenuppslaga. Nu nämns det inte för blattarna torterar, spränger, våldtar och mördar DAGLIGEN.

Så ja, det blev lite gruff men inte i närheten av vad de importerade raketforskarna och läkarna håller på med.
Citera
2024-10-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Tror lagstiftningen är lite mer anpassad efter svensk ungdom som ofta brukar vara lite vild när den är ung men blir etablerad när den blir äldre. Ofta har ju dock svensk ungdom inkörsportar till samhället via släkt och kulturell tillhörighet. För invandrarungdomar är det nog svårare att komma tillbaka när den väl fallit på brottets bana och det tenderar att eskalera.

Sedan tror jag på mycket tidigare stödinsatser och man vet ju ganska så tidigt vilka barn som är i riskzon för att falla av med typ 10-20% av unga män. Dessa borde få mer riktade insatser från en tidig start så att det inte eskalerar för tyvärr är ju skolan ofta mer in inkörsport till det kriminella där kontakter formas och sprids.
Tror du är nått på spåren. Lagstiftningen har inte hängt med och när man gör "akuta" förändringar i den blir det ofta populistiskt och ogenomtänkt.
Tror att vi behöver sätta av MYCKET mer pengar till skolan och instanser som möter barn/ungdomar i tidiga levnadsår. Dem allra flesta barn/ungdomar som riskerar att hamna snett går utan större svårighet att identifiera tidigt och insatser där och då torde göra avsevärd skillnad.
Dessvärre visar sig effekter av brottsförebyggande åtgärder först många år senare och det samhället skriker efter nu är skillnader IDAG. Jag tror inte att ökade straff gör någon större skillnad. Okey, vi får bort den personen från gatan nu men han ersätts blixtsnabbt av någon annan.
Som sagt, mer genomtänkta, mindre populistiska lagändringar måste komma till för att få någon ordning på problemet. Det räcker ju att se vad som hände när man höjde straffen - man värvar BARN att utföra brotten. Och med handen på hjärtat, hur mycket konsekvenstänk har en 13-14-åring?? Det blev inte så bra va?!
Nä, bättre lagstiftning (och process kring framtagande av ny lagstiftning) och mer pengar till skolan och vi kommer att se skillnad över tid!!
Citera
2024-10-09, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amorita666
Tror du är nått på spåren. Lagstiftningen har inte hängt med och när man gör "akuta" förändringar i den blir det ofta populistiskt och ogenomtänkt.
Tror att vi behöver sätta av MYCKET mer pengar till skolan och instanser som möter barn/ungdomar i tidiga levnadsår. Dem allra flesta barn/ungdomar som riskerar att hamna snett går utan större svårighet att identifiera tidigt och insatser där och då torde göra avsevärd skillnad.
Jag håller med om att man bör sikta på att identifiera problemen tidigt och försöka åtgärda dessa.
Men tror nog att du överskattar vad både skola och socialtjänst m.m. kan göra.
Kom ihåg att många av dessa familjer skiter i och i många fall till och med föraktar allt som har med svensk auktoritet av alla slag att göra.
Så länge ovilja, förakt, ointresse och motarbetande är bemötandet från familjerna så kommer dessa insatser inte att göra mycket öht.
Och det problemet är betydligt mer komplext att lösa.
Citera
2024-10-09, 13:08
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame

Tror du har en väldigt stor poäng med det fetade.
Citera
2024-10-09, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Sanningen och verkligheten är att det behövs mer disciplin, hårdare korrigering, värre straff och genomgående mindre hänsyn till våldsverkare

Vi har låtit det gå så långt att ”experter” nu sitter i tv och säger att vi inte ens bör åtgärda brott och dessa brotts konsekvenser är rimliga.

Vi lever inte längre ens i en upp och nedvänd värld utan i en parallellvärld där hederliga, laglydiga ska ”stå ut” med detta vansinniga samhälle

Detta är höjden av vansinnets höst, låt det få ta slut nu
Vem som helst tycks få kalla sig ”expert” idag. Antagligen bara om man tycker ”rätt” enligt den rådande normen.
Vad dessa experter inte tycks förstå är att våra svenska kriminella skiljer sig från importerade svenska kriminella. De sistnämnda skrattar åt vår mesiga tillämpning av lagen och med rätta tycker att ”inget ändå händer” trots att man kanske t.o.m. döms för brott.

Den generösa strafftillämpningen med lägre straff för unga, med straffrabatt där fler brott inte ger strängare straff, villkorlig frigivning efter en viss tid och domstolarnas praxis att hålla sig långt ner på straffskalan gör det hela både obegripligt och löjligt. I synnerhet när man kommer från länder där kulturen är diametralt olika vår och det till och med kan dömas till döden.

Det säger sig självt att kriminaliteten ökar. Nu har rekryteringen av barn bara startat och man tycks inte förstå att detta inte kan stoppas med att bara vara hygglig. Ett straff ska vara minst lika mycket avskräckande som repressivt och vinsten får inte vara större än insatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Jag håller med om att man bör sikta på att identifiera problemen tidigt och försöka åtgärda dessa.
Men tror nog att du överskattar vad både skola och socialtjänst m.m. kan göra.
Kom ihåg att många av dessa familjer skiter i och i många fall till och med föraktar allt som har med svensk auktoritet av alla slag att göra.
Så länge ovilja, förakt, ointresse och motarbetande är bemötandet från familjerna så kommer dessa insatser inte att göra mycket öht

Och det problemet är betydligt mer komplext att lösa.
Så länge det handlar om frivilliga insatser, där både vårdnadshavare och barn verkligen ska vilja ha hjälp, kommer inget att hända. Förutom ”ovilja, förakt, ointresse och motarbetande” faller oftast hjälpförslagen platt.

Det bästa påtryckningsmedlet är troligtvis pengar. Någonstans måste något bidrag dras in, även om det drabbar oskyldiga familjemedlemmar.
Pengar är det viktigaste för de här människorna och många slantar skickas till släkten i respektive utland. Det är viktigare att hålla skenet uppe för släkten som en lyckad emigrant än att barnen ska kunna äta sig mätta i familjen.
Tyvärr tror jag att inget tvång kommer att bli inblandat inom överskådlig framtid, så barnkriminaliteten har säkert en framtid i Sverige
Citera
2024-10-09, 15:02
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CSPTT
"Silver får lära sig av polisen att han måste se sig över axeln. Han har gjort vad samhället förväntar sig och vittnat mot två misstänkta tjuvar. Men priset blir högt. Ludde är instängd hemma, rädd för att killarna som misshandlade honom ska dyka upp. Vilket skydd finns för unga brottsoffer – när den som begår brottet också är minderårig?"

https://www.svtplay.se/video/8orzMoJ

-----------------------------------

Svenska straffsystemet och skolan är löjliga. Det har gång på gång visat sig att någon kan döda ett barn och ändå bli frisläppt, eller våldta brutalt och bara få sex månaders fängelse, medan offret går i samma klass och skolan gör ingenting.

Men om fängelse, som låser in folk, inte hjälper, ska vi då ta fram elektriska stolen och få det överstökat, eller skicka dem till Nordkorea?

Vad är planen när själva domaren inte vill skicka folk till fängelse och bara släpper ut dem så att de kan göra om samma sak igen?

Till exempel "Hassan" https://www.svtplay.se/video/2370540...-och-kriminell – han dödade en person och har ingen medkänsla alls. Han anser att han har avtjänat sitt straff i fängelse och nu startar ett nytt kapitel i sitt liv.

Jag förstår att detta är som en repig skiva, och vi har talat om det om och om igen. Men när ska politikerna faktiskt göra sitt jobb?

Han är ett "luftslott" och en uppblåst megafon - om han eller hans kära skulle råka ut för de brottslingar som han "ömmar" för så skulle han direkt byta åsikt och kräva strängare straff, det är så dessa idioter fungerar...
Citera
2024-10-09, 15:42
Medlem
En sak som han sa var att det nuvarande systemet till stor del bygger på ett antagande om gärningsmän som vid insatser kommer till insikt om att de har gjort fel och vill förändra sitt beteende. Det antagandet gäller inte idag och därför fungerar inte systemet. Barn och ungdomar som begår brott vill oftast inte ut ur kriminalitet utan in i den och då fungerar inte åtgärderna.

Detta är centralt anser jag.

När barnen begår brott är det redan försent. Visst, vi kan spärra in dem och straffa dem men de kommer inte att omvändas. Den långsiktigt hållbara strategin är att få barn att inte vilja bli kriminella. Och då behövs det fler verktyg än de hårda nypor som nuvarande regering arbetar med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in