• 1
  • 2
2024-10-09, 11:37
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Det här är en lång historia/diskussionsunderlag med en hel del vändningar så jag vill ödmjukt be om er uppmärksamhet i några minuter. Jag ska försöka fatta mig kort

Det började med att jag med flera skulle till att äta kebab långt ute i Hallunda, en förort, och på menyn läser jag kofta. Kofta? Kebabkofta? Som inte helt bevandrad i invandrarkulturen har jag gått ett helt liv i tron att koftan är ett stickat plagg att bära kyliga höstdagar som denna, inte något att inmundiga.

Jag var inte tillräckligt järv att beställa in en kebabkofta, men en kollega hade samlat till sig mod att be föreståndaren om ein kofta bitte. Han fick in ett spett med pommes strips, starksås, feferoni och en coca cola supercan. Hela köret. Detta var alltså en kofta. Min kebab kom i bröd. Utsökt att svälja ned tillsammans med en läskande bonaqua päron.

Sen går det några veckor. Och följande stycken kan anses off topic men ger viss kontext/upptakt till min upptäckt.

Jag vickar ibland som lärarvikarie på Rytmus och på musiken körde de lite samtida popsånger som den schweiziska schlagervinnaren från tävlingen i Malmö på gitarrerna. Popmusik är tidens lösen. Ackordföljden i versen är olika varianter av E-moll som når sitt crescendo i ett klart C. Exakt samma ackordföljd, känner jag igen från sticket i Hasse Alfredssons brottarhit Blommig falukorv. Den enda skillnaden är en annorlunda melodi och en lite annan text (det sista var skrivet på skämt). Här kan ni höra själva: Versen i The Code och här är bryggarn/pre-chorus i Blommig falukorv till lunch mamma. Eleverna kände inte till den senare av sångerna.
Em Em/D# Em/D Em/C#
Welcome to the show, let everybody know
C Em/B Edim/A# Em/B I
I'm done playin' the game, I'll break out of the chains
Em Em/D# Em/D
Jag hatar tomater och fisken och spenaten
Em/C# C
och plättarna med lingonsylt
Utan att bli för musikteoretiskt kan man säga att det är samma sång men schlagers är i regel plagiat och det behöver inte betraktas som något klandervärt. Den gode Martin Ljung sa som bekant att tre takter får man stjäla.

Sen går det ytterligare några veckor. Nu är vi tillbaka på topic, alltså kebabkofta.

Jag har ständigt låten om blommig falukorv på hjärnan efter mitt inhopp. Jag nynnar hemma när jag brassar käk, oavsett om det är falukorv eller inte. Jag kollar upp texten på webben kommer mitt första heurekaögonblick sedan jag upptäckte att Eurovisionssegraren och Hasse Alfredsson körde samma sång intrumentalt.

Fläsk har vi för ofta, lamm smakar som kofta
Biff med lök är riktigt läbbigt

I texten heter det att lamm smakar som kofta. Och kebab är lammkött (obs inte i den vanliga bemärkelsen). HEUREKA!

Nu undrar jag:
Menar Hasse plagget kofta eller kebabspettet Kofta?
Var Hans Alfedsson, ena halvan av Hasseåtage, så pass bevandrad i den nya matkulturen att han slängde in kofta som en kul exotisk referens?
Vad tycker du själv om koftans vara- och ickevara i kebabköket?
Citera
2024-10-09, 11:40
Medlem
SvenHelsings avatar
Hör i stort sett inga likheter alls
Citera
2024-10-09, 11:41
Medlem
Fettsugnings avatar
Han menade plagget. Detta gjordes oftast av ull förr, innan man började använda en massa annat material.
Citera
2024-10-09, 11:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Han menade plagget. Detta gjordes oftast av ull förr, innan man började använda en massa annat material.

Möjligt är att lammens ull smakar lammkött? Det luktar i varje fall speciellt, jag får yrsel. Men nog är det kanske bara ett roligt sammanträffande. Får får får...
Citera
2024-10-09, 11:58
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Det här är en lång historia/diskussionsunderlag med en hel del vändningar så jag vill ödmjukt be om er uppmärksamhet i några minuter. Jag ska försöka fatta mig kort

Det började med att jag med flera skulle till att äta kebab långt ute i Hallunda, en förort, och på menyn läser jag kofta. Kofta? Kebabkofta? Som inte helt bevandrad i invandrarkulturen har jag gått ett helt liv i tron att koftan är ett stickat plagg att bära kyliga höstdagar som denna, inte något att inmundiga.

Jag var inte tillräckligt järv att beställa in en kebabkofta, men en kollega hade samlat till sig mod att be föreståndaren om ein kofta bitte. Han fick in ett spett med pommes strips, starksås, feferoni och en coca cola supercan. Hela köret. Detta var alltså en kofta. Min kebab kom i bröd. Utsökt att svälja ned tillsammans med en läskande bonaqua päron.

Sen går det några veckor. Och följande stycken kan anses off topic men ger viss kontext/upptakt till min upptäckt.

Jag vickar ibland som lärarvikarie på Rytmus och på musiken körde de lite samtida popsånger som den schweiziska schlagervinnaren från tävlingen i Malmö på gitarrerna. Popmusik är tidens lösen. Ackordföljden i versen är olika varianter av E-moll som når sitt crescendo i ett klart C. Exakt samma ackordföljd, känner jag igen från sticket i Hasse Alfredssons brottarhit Blommig falukorv. Den enda skillnaden är en annorlunda melodi och en lite annan text (det sista var skrivet på skämt). Här kan ni höra själva: Versen i The Code och här är bryggarn/pre-chorus i Blommig falukorv till lunch mamma. Eleverna kände inte till den senare av sångerna.
Em Em/D# Em/D Em/C#
Welcome to the show, let everybody know
C Em/B Edim/A# Em/B I
I'm done playin' the game, I'll break out of the chains
Em Em/D# Em/D
Jag hatar tomater och fisken och spenaten
Em/C# C
och plättarna med lingonsylt
Utan att bli för musikteoretiskt kan man säga att det är samma sång men schlagers är i regel plagiat och det behöver inte betraktas som något klandervärt. Den gode Martin Ljung sa som bekant att tre takter får man stjäla.

Sen går det ytterligare några veckor. Nu är vi tillbaka på topic, alltså kebabkofta.

Jag har ständigt låten om blommig falukorv på hjärnan efter mitt inhopp. Jag nynnar hemma när jag brassar käk, oavsett om det är falukorv eller inte. Jag kollar upp texten på webben kommer mitt första heurekaögonblick sedan jag upptäckte att Eurovisionssegraren och Hasse Alfredsson körde samma sång intrumentalt.

Fläsk har vi för ofta, lamm smakar som kofta
Biff med lök är riktigt läbbigt

I texten heter det att lamm smakar som kofta. Och kebab är lammkött (obs inte i den vanliga bemärkelsen). HEUREKA!

Nu undrar jag:
Var Hans Alfedsson, ena halvan av Hasseåtage, så pass bevandrad i den nya matkulturen att han slängde in kofta som en kul exotisk referens?
Vad tycker du själv om koftans vara- och ickevara i kebabköket?

Det uttalas köfte, och brukar stavas så också.

Ni gick säkert till Cizgara, amatörmisstag.
Citera
2024-10-09, 12:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Det uttalas köfte, och brukar stavas så också.

Ni gick säkert till Cizgara, amatörmisstag.

Jag ska framföra det, att min kollega uttalade koftan fel och gjorde bort sig rejält. Turkarna har också Ö och ibland Ü har jag sett, eller om det är tyskt.
Citera
2024-10-09, 12:13
Moderator
Maviels avatar
Frågeställningen (som är intressant) har inte mycket med restauranger och barer att göra. Funderade på matlagning och metoder vilket inte heller kändes helt rätt. Så vi tar tråden till Övrigt så länge.

Restauranger, barer och nattklubbar --> Övrigt - ämnen som saknar eget forum
/Moderator
Citera
2024-10-09, 13:17
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Möjligt är att lammens ull smakar lammkött? Det luktar i varje fall speciellt, jag får yrsel. Men nog är det kanske bara ett roligt sammanträffande. Får får får...
Ja ullkoftor luktar som lamm smakar.
Citera
2024-10-09, 13:57
Medlem
Citat:
Jag ska försöka fatta mig kort

Jag är väldigt tacksam över det och att du inte bredde ut texten.

Citat:
[b]Nu undrar jag:

Man kan göra både kläder och mat av får. Att stoppa kläderna i munnen smakar lika illa som det fungerar att klä på sig maten. Jag är ganska övertygad om att det var detta Hasse syftade på.
Citera
2024-10-09, 19:21
Medlem
Varför smakar lamm ull?

Får får inte får, får får lamm

Fåren var länge produktionsdjur. Man födde upp dem för mjölk och ull och slaktade därför mest gamla tackor. Fårköttet är grovfibrigare, mörkare och kraftigare i smaken än lammköttet, varav uttrycket det smakar ull.
Citera
2024-10-10, 00:32
Moderator
Ruskigbusss avatar
Alltså, här blandar man ihop flera saker.

1. "Lamm smakar kofta" är inget som den gode Hasse hittade på, det är en gammal åsikt som ytterst berodde på taskig slakt.

Citat:
Att lamm smakar kofta är en seglivad uppfattning hos äldre personer. Inte så konstigt egentligen eftersom det som förr hamnade på tallriken mycket väl kunde vara ålderstigna pälsfår.

Om köttet genom slarvig hantering kom i kontakt med ullen kunde det faktiskt ta smak. Det finns dessutom ett ämne i musklerna hos gamla får som kan lukta fränt när köttet tillagas, vilket knappast gjorde saken bättre. Detta har inget med dagens lammkött att göra.
https://www.svd.se/a/c2a76ff4-6657-3...26a60/hostlamm

Plagget "kofta" är oftast gjort att ull från får.
https://gotlandsstrumpfabrik.se/klader-i-ull/

2. Maträtten "kofta" som är indisk består av lammfärsbollar.

Citat:
Koftas är kryddiga indiska lammfärsbollar som tillagas i en mustig och krämig tomatsås smaksatt med kanelstång. Koftas går bra att förbereda dagen innan de ska ätas. Servera dem gärna med rispilaff.
https://www.arla.se/recept/koftas/

Har givetvis inget med våra klädesplagg att göra.

3. Sedan finns annan maträtt - "köfte" - som kommer från turkiet, men rimligen är besläktad med den indiska maten, eftersom den också består av lamm
Citat:
Köfte är kryddiga biffar som kan tillagas och smaksättas på många olika sätt. De kan formas till runda köttbullar, avlånga biffar, grillas på spett eller göras som runda platta biffar. Smaksättningen kan varieras efter smak med allt från mynta, paprikapuré, chili, vitlök till olika kryddor. Grundreceptet på turkiska köfte är lammfärs, ströbröd, riven lök och spiskummin. Bikarbonat tillsätter man för att göra biffarna extra saftiga. Sen kan du själv välja kryddsättning och form på dem.
https://zeinaskitchen.se/kofte-turkiska-biffar/

4. "kebab"-spetten (ibland kallad shis kebab) är också ofta gjorda av lammfärs (men även nötfärs kan användas), vanligt i mellanöstern och i svenska parker där stora familjer samlas för att grilla

5. De vi normalt kallar kebab är egentligen kebabskav, ofta kallad iskander kebab, där man skär av tunna skivor från en rulle som roterar i värme.

Nå, slutligen - det som trådskaparen stött på heter faktiskt "kofta kebab"
Citat:
Grilled kofta (or kefta) are skewers of ground beef and lamb mixed with fresh parsley, onions, garlic and warm Middle Eastern spices!

...
The word kofta (or kefta) has its origins in Persian, and it means grounded or pounded. You can have meat kofta, seafood kofta or even a vegetarian kofta.

But today’s kofta kebab recipe is one of the more popular dishes in Egypt–a mixture of ground beef and lamb, blended with onions, garlic, parsley and a few of my favorite Middle Eastern spices including, allspice, cardamom, sumac, and nutmeg. Flavor heaven! In fact, I use a similar spice blend to make meatballs with hummus, or marinated salmon depending on my mood.
https://www.themediterraneandish.com...-kebab-recipe/

TLDR:
Kofta i maträttens namn antyder att man använt färs, och har inget med ullplagg att göra.
Kebab i maträttens namn antyder att det grillas på spett.

Sen har man väl försvenskat genom att lägga till pommes i stället för det sedvanliga riset, som man annars oftast har i mellanöstern.
Citera
2024-10-10, 13:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Plagget "kofta" är oftast gjort att ull från får.
https://gotlandsstrumpfabrik.se/klader-i-ull/

2. Maträtten "kofta" som är indisk består av lammfärsbollar.

https://www.arla.se/recept/koftas/

Har givetvis inget med våra klädesplagg att göra.

Är det där helt säkert att kebabkoftan inte har med kofta-plagget att göra? Koftan har sitt språkliga ursprung i plagget kaftan som bärs flitigt i mellersta östern, Indien och ibland även i Sverige av Thomas Di Leva och Nalle Knutsson m. fl. Koftan är en kaftan att bära ofta och blir lika med kofta, ungefär på samma sätt som att jeans och leggings blir jeggings.
Etymologi: Sidoform av kaftan: via ryska кафтан (”kaftan”) med mera, eller direkt av turkiska qaftāu, ur persiska خفتان (”khaftān”). Sedan 1672.
https://sv.wiktionary.org/wiki/kofta
Om kaftanen tillverkades från början av fårens ull kanske detta har samma ursprung. I Indien, Osmanska riket och Agrabah är kaftanen på modet sedan flera hundra år tillbaka tack vare en i många avseenden överlägsen sömnadskonst. Vi får skicka in brev till Värsta språket så vi får det här utrett. Jag skulle inte avslå koftans koppling till lammen så enkelt som användare Ruskigbuss gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in