Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-10, 08:32
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Har de psykisk ohälsa eller? Jag har aldrig haft någon mardröm eller blivit rädd/känt obehag av någon dröm. Har aldrig haft några psykiska problem heller. Tycker alla andra bara pratar om sina psykiska problem hela tiden (orkar inte lyssna på sådan skit).

Hänger mardrömmar ihop med psykisk ohälsa?
Citera
2024-10-10, 09:00
Avstängd
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Jag har aldrig haft någon mardröm eller blivit rädd/känt obehag av någon dröm.
Inte ens som barn?
Citera
2024-10-10, 09:57
Medlem
pn222jws avatar
Jag har ibland mardrömmar om krig...eller att jag är på väg att falla ner från en hög höjd (svindel)... nej jag tror alla sorters drömmar bearbetar medvetna upplevelser och tankar - alltså är drömmen bra psykologiskt.
Citera
2024-10-10, 09:58
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Inte ens som barn?
Nja, en gång vad jag minns. Har väldigt bra minne
Citera
2024-10-10, 10:20
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Har de psykisk ohälsa eller? Jag har aldrig haft någon mardröm eller blivit rädd/känt obehag av någon dröm. Har aldrig haft några psykiska problem heller. Tycker alla andra bara pratar om sina psykiska problem hela tiden (orkar inte lyssna på sådan skit).

Nej, det är helt normalt att ha mardrömmar, vanligen då man är stressad eller genomgår en kris.

Däremot så minns ju inte alla sina drömmar och om du minns dem eller inte beror till stor del på när du vaknar i relation till när drömmen drömdes.
Citera
2024-10-10, 10:33
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Nej, det är helt normalt att ha mardrömmar, vanligen då man är stressad eller genomgår en kris.

Däremot så minns ju inte alla sina drömmar och om du minns dem eller inte beror till stor del på när du vaknar i relation till när drömmen drömdes.
Fast om jag drömmer något sådant tycker jag bara det är lite spännande. Jag sätts inte i skräck liksom. Det är mer det jag undrar över
Citera
2024-10-10, 12:37
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Jag har två återkommande mardrömmar.
Den ena handlar om att jag blir bestulen på mina värdesaker.
Den andra handlar om att min penis trillar av .

Jag skulle gärna vilja att någon psykolog tyder dessa drömmar åt mig.
Citera
2024-10-10, 15:00
Medlem
Byxfuckers avatar
Jag hade mardrömmar nästan var natt när jag var barn och ungdom.
Mådde, vad jag vet, psykiskt ok på den tiden.
När jag var ung vuxen och sen vuxen mådde jag psykiskt fördjävligt i 15 år, då drömde jag sällan (glömde väl bort drömmen) men när jag väl gjorde det var det alltid bra drömmar.

Nu när jag mår helt ok så drömmer jag fortfarande bra drömmar.

Tror inte mardrömmar hänger ihop med psykisk ohälsa.
Citera
2024-10-10, 16:52
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Som användaren Byxfucker var inne på så hänger det snarare ihop med barndomen och uppväxten.

Hände ibland som barn att jag drömde mardrömmar om farliga djur, mördare eller bara "monster" som var ute efter mig. Oftast efter att jag sett någon läskig film.

I tonåren hade jag nästan slutat drömma mardrömmar men om det hände så handlade det om ångestfyllda situationer som skulle
vara teoretiskt möjliga att uppleva. Som att flickvännen är otrogen med en polare, eller att en familjemedlem får en dödlig sjukdom.

Jag kan inte minnas sist jag hade en mardröm. Det måste vara minst 20 år sen.
Förmodligen har drömmarna spelat ut sin roll för mig.

Att vi drömmer som mest under uppväxten beror antagligen på att drömmarna ger oss erfarenheter i sömnen och förbereder oss för att handskas med tuffa situationer. Virtual reality i vårt undermedvetna.
Citera
2024-10-10, 17:03
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag har två återkommande mardrömmar.
Den ena handlar om att jag blir bestulen på mina värdesaker.
Den andra handlar om att min penis trillar av .

Jag skulle gärna vilja att någon psykolog tyder dessa drömmar åt mig.

Att du finner din glädje mer i materia än i människor runt om dig.
Att du har en liten penis idag och är rädd att den skulle bli ännu mindre genom att försvinna.
Citera
2024-10-10, 17:05
Medlem
lucemuss avatar
Om man drömmer mycket brukar det vara för att man har det för varmt, har igentäppt näsgång eller luftgång, hypnogogi, sömnparalys, stress, PTSD, att man ölat, att man ätit eller druckit för sent, att man har det för ljust, druckit för mycket kaffe etc etc

Vissa har en genetisk dispostion mot det med för den delen, själv drömmer jag mycket och kommer ihåg dem, har ofta återkommande drömmar och motiv / byggnader / platser från samma drömmar inklusive mardrömmar, men då dricker jag med 4 koppar kaffe om dan och har det för varmt i sängen samt har andningsvårigheter så inte så klurigt.
Citera
2024-10-10, 17:06
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Att du finner din glädje mer i materia än i människor runt om dig.
Att du har en liten penis idag och är rädd att den skulle bli ännu mindre genom att försvinna.
Jag sa psykolog.
Inte arbetslös städare från Samhall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här