Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-10, 15:23
Medlem
SexualCafes avatar
Jag får oftast ganska dålig hastighet på filöverföring med usb3.
Har googlat lite på lösningar men inget tycks fungera.
Finns det några vettiga tips?
Det går segt med alla typer av diskar, spelar ingen roll om det är ssd eller hdd

Eller kanske tips på något mera professionellt gränssnitt som funkar på Windows-datorer?

Jobbar mycket med film så jag fyller upp många 5tb diskar...

Har även funderat lite på det där med NAS, men det är kanske bara ett bra alternativ till Googledrive?

Eller kan man ha någon finurlig slott på chassit som man kan stoppa in en intern disk i?

Usb3 är enligt mig lite utav ett leksaks-gränssnitt som inte passar i en professionell miljö .
Citera
2024-10-10, 15:30
Medlem
Flyttar du stora filer? och många på en gång?
Vad har du för diskar?
Citera
2024-10-10, 18:31
Medlem
SexualCafes avatar
I nuläget hör jag med sådana 5TB hdd diskar med usb3, typ WD Elements, seagate m.m
Det funkar men oftast är själva lagringen flaskhalsen i systemet.

Filerna kan vara stora eller små. Men det är ofta 2-300gig totalt per gång.
Citera
2024-10-10, 18:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexualCafe
Jag får oftast ganska dålig hastighet på filöverföring med usb3.
Har googlat lite på lösningar men inget tycks fungera.
Finns det några vettiga tips?
Det går segt med alla typer av diskar, spelar ingen roll om det är ssd eller hdd

Eller kanske tips på något mera professionellt gränssnitt som funkar på Windows-datorer?

Jobbar mycket med film så jag fyller upp många 5tb diskar...

Har även funderat lite på det där med NAS, men det är kanske bara ett bra alternativ till Googledrive?

Eller kan man ha någon finurlig slott på chassit som man kan stoppa in en intern disk i?

Usb3 är enligt mig lite utav ett leksaks-gränssnitt som inte passar i en professionell miljö .

Fast Copy kan snabba upp saken: https://fastcopy.jp/
Citera
2024-10-10, 18:57
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Om du talar om exakt vad det är du har, så är det enklare att säga var problemet är och hur det ska förbättras, men min gissning är att du har en mekanisk backup disk som begränsar hastigheten ordentligt. Är det till och med en arkiv disk (SMR) så är den mycket långsammare än en vanlig mekanisk disk att skriva till.

Har du riktigt bra USB 3 i datorn, helst USB C 3.2 gen 2x2, med en bra kabel och en extern disk som kör en NVME SSD, så går det undan. Betydligt snabbare än vad ett vanligt gigabit nätverk klarar av, upp till 20x hastigheten av ett vanligt nätverk.

Tex denna klarar upp till 2000MB/s om även datorn och kabeln klarar det.
https://www.inet.se/produkt/4305735/...rnal-4tb-svart

Edit:
1) En NAS begränsas av nätverket.
2) USB3 är bara ett "leksaks-gränssnitt" om man köper leksaker och pluggar in. Köper man professionella produkter får man professionellt resultat.
Senast redigerad av SchrodingersPizza 2024-10-10 kl. 19:01.
Citera
2024-10-10, 19:58
Medlem
Hur många enheter har du kopplat in via USB ?
Vad har du för USB hubbar eller dyl?

USB är ett "pollande" protokoll - dvs host maskinen måste fråga alla anslutna enheter om de vill skicka någonting.

Har man många anslutna enheter på en port så måste host maskinen fråga alla anslutna enheter en efter en om de vill skicka någon data. Ju fler enheter anslutna desto fler förfrågningar blir det.
(Hade den inte gjort det så skulle andra enheter dö om man skrev en stor fil till en USB enhet)

Vissa tillverkare är tillomed så snikna att de sätter en USB hub på moderkortet, så flera USB portar på datorn delar bandbredd.

Testa att koppla ur allt du inte behöver för tillfället, koppla din disk i var och en av dina portar och se vilken du får bäst bandbredd på.
Citera
2024-10-10, 20:34
Medlem
SexualCafes avatar
Har iof en billig usb3 hub inkopplad, det går inget igenom den just nu. Men den sitter i iaf. Den är från Amazon...

Men om jag förstår rätt så borde jag köpa ett till usb3(eller bättre) kort?

Har nog alltid fullt i alla datorns portar.
Citera
2024-10-10, 22:03
Medlem
SexualCafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Om du talar om exakt vad det är du har, så är det enklare att säga var problemet är och hur det ska förbättras, men min gissning är att du har en mekanisk backup disk som begränsar hastigheten ordentligt. Är det till och med en arkiv disk (SMR) så är den mycket långsammare än en vanlig mekanisk disk att skriva till.

Har en WD Elements Portable 5TB i nuläget, men brukar få samma problem med andra modeller/tillverkare.

just nu ligger läshastigheten på 14MB/s den gick efter nån kvart/halvtimmen ner till det ifrån (minns inte exakt) men iaf drygt 60MB/s

och det är det som känns så irriterande, att mina maskiner beter sig som människor dom ska jobba på inte drabbas av depression hux flux
Citera
2024-10-10, 22:17
Medlem
kraftfoders avatar
Vad är det för "sladd" i?
Låter som att du kör med USB2.

Kolla med en annan sladd.
Citera
2024-10-10, 22:21
Medlem
SexualCafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vad är det för "sladd" i?
Låter som att du kör med USB2.

Kolla med en annan sladd.
USB3 såklart (så dum är jag inte)
Citera
2024-10-10, 22:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
USB3 såklart (så dum är jag inte)

Amazon sa du?
Finns kina-grejer som säger sig vara USB3 men är i själva verket USB2.
Citera
2024-10-10, 22:40
Medlem
Citat:
Har iof en billig usb3 hub inkopplad, det går inget igenom den just nu. Men den sitter i iaf. Den är från Amazon...

Jag hade börjat med att utesluta den. Visst är den säkert USB3 - men den kan vara USB3 men ha värdelös throughput.
Uteslut gärna varje kabel du har mellan dator och enheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in