I augusti rycker en ny kull värnpliktiga in på skånska P7. Vid grindarna dokumenterar några föräldrar den stora dagen med sina mobilkameror. Något som kan komma att stå dem dyrt.
Sex personer står nu åtalade [tillägg: för brott mot skyddslagen förbud om avbildning av skyddsobjekt]
Troligen fällande dom i både tingsrätt och ev hovrätt eller vad tror vi?
I augusti rycker en ny kull värnpliktiga in på skånska P7. Vid grindarna dokumenterar några föräldrar den stora dagen med sina mobilkameror. Något som kan komma att stå dem dyrt.
Sex personer står nu åtalade [tillägg: för brott mot skyddslagen förbud om avbildning av skyddsobjekt]
Troligen fällande dom i både tingsrätt och ev hovrätt eller vad tror vi?
Jag hoppas inte vårt rättsväsande slösar resurser på detta, utan ser på det ungefär som med dansförbudet vi hade, men som man nu skrotat. Vad är problemet liksom? Jag kan förstå att det kan finnas saker man vill ha hemliga inuti lokalerna. Men utanför är det bara trams. Vilken fiende kan inte bara åka förbi och se det som finns att se där ändå, eller se allt via satellit?
1900-talet vill ha tillbaka sin lag.
I praktiken betyder den här lagen att vi inte kan ha exempelvis Tesla-bilar i Sverige. Kanske rimligt. Kanske inte. Men vi bör ju vara konsekventa. Vi kan inte sätta dit dessa familjer, om vi samtidigt accepterar att en Tesla som åker förbi filmar allt den passerar, i flera olika vinklar. Att jaga dessa familjer känns som helt fel fokus, om nu själva grindarna är så hemliga.
Vill minnas från besöksdagen i lumpen att det var tydligt tillsagt till anhöriga att idag får allt ni ser fotograferas. Så kan man också lösa det om man tänker till lite i förväg.
Sedan själva situationen... Att anhöriga skulle vara med vid inryckningen fanns nog ingen som ens funderade på - vi var unga grabbar som självständigt gav oss in i en ny värld utan att hålla mamma i handen.
Jag hoppas inte vårt rättsväsande slösar resurser på detta, utan ser på det ungefär som med dansförbudet vi hade, men som man nu skrotat. Vad är problemet liksom? Jag kan förstå att det kan finnas saker man vill ha hemliga inuti lokalerna. Men utanför är det bara trams. Vilken fiende kan inte bara åka förbi och se det som finns att se där ändå, eller se allt via satellit?
1900-talet vill ha tillbaka sin lag.
I praktiken betyder den här lagen att vi inte kan ha exempelvis Tesla-bilar i Sverige. Kanske rimligt. Kanske inte. Men vi bör ju vara konsekventa. Vi kan inte sätta dit dessa familjer, om vi samtidigt accepterar att en Tesla som åker förbi filmar allt den passerar, i flera olika vinklar. Att jaga dessa familjer känns som helt fel fokus, om nu själva grindarna är så hemliga.
Absolut en rimlig frågeställning. I dagens läge borde väl knappast ens de anhörigas mobiltelefoner ha godkänts på platsen om man ska vara konsekvent.
Gissningsvis har väl dock föräldrarna publicerat dessa bilder själva på sociala medier, därav går man hårt på.
Om så är fallet och de anhöriga har lagt ut liknande bilder (kanske med platsåtkomst) så är det ju fruktansvärt! De bör naturligtvis dömas för grov olovlig underrättelseverksamhet!
Jag kollade just mina lumparbilder och minsann hade jag inte en som var tagen utomhus på kasernområdet. Den är dock inte publicerad på sociala medier utan finns i något som kallas fotoalbum i bokhyllan (om nu någon vet vad det är för något).
Vill minnas från besöksdagen i lumpen att det var tydligt tillsagt till anhöriga att idag får allt ni ser fotograferas. Så kan man också lösa det om man tänker till lite i förväg.
Sedan själva situationen... Att anhöriga skulle vara med vid inryckningen fanns nog ingen som ens funderade på - vi var unga grabbar som självständigt gav oss in i en ny värld utan att hålla mamma i handen.
Det var min första tanke också.
Min pappa körde mig och en kompis "till inryck" för att han hade ärende i samma stad (några mil från hemmet). Sen ville han inte ge sig in i smeten så vi fick glatt fick gå en bit. Fanns inte en tanke på något annat, han sa "sköt er nu och så ses vi om två veckor eller vad det blir". Och det här var ju inte för femtio år sedan utan tjugo.
Men ja, det är skillnad på att fotografera på regementets dag (om det är uttryckligen ok) och att göra det en vanlig dag.
Tycker att det är bra att det leder till åtal, särskilt i den omvärldsituation som råder.
Idiotlag som inte bör existera. Vill någon fotografera ett säkerhetsobjekt med onda avsikter kommer dom bara göra det i smyg ändå.
Polishuset på kungsholmen i stockholm är en av sveriges vackraste byggnader men olaglig att ställa sig och ta ett kort på. Undrar hur många turister som ovetandes gör det och begår det här brottet.
Hela jävla regementet syns förresten på google maps och vilken rysk spion som helst kan få förbi med en dold kamera. Men visst ska vi döma en mamma som tagit en bild på sin son utanför. Eller en amerikansk turist som tar en bild på en vacker gammal byggnad mitt i centrala stockholm.
Genialiskt sverige. Frihetligt värre. Repressiva skit-stat vi bor i.
Fan va kissnödigt av vakten. ALLA fotograferar inne på P7 när det är regementets dag. Det springer omkring kineser med kameror då som tar bilder på typ allt de kommer åt. Men när en svensson tar en bild på sina barn UTANFÖR då vaknar de till. SÅ töntigt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!