Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 17:48
  #1
Medlem
Snabbversion
Dubbel kris ledde till konkurs: Anna-Cecilia Dufflin, 28, startade en frisörsalong vid 21 års ålder. Pandemin och höjda räntor blev för mycket, och nu har hon gått i personlig konkurs.
Stort lån och hög hyra: För att köpa salongen 2018 tog hon ett företagslån på 1,3 miljoner kronor och blev personligt ansvarig. Pandemin slog hårt mot verksamheten och hyran på 70 000 kronor i månaden blev ohållbar.
Kämpar för att betala av skuld: Efter att ha förlorat salongen återstår en skuld på drygt 600 000 kronor, vilket hon nu betalar av utan ränta tack vare hjälp från närstående. Hon ser en svag ljusning i att bli skuldfri inom några år.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...ille-gomma-mig

Vad anser ni om detta?
Citera
Igår, 17:49
  #2
Medlem
zombie-nations avatar
Inget men bra att folk inte skäms för allt de gör.
Citera
Igår, 17:52
  #3
Medlem
mikaelss avatar
Vad jag anser? Att man är dum i huvudet om man lånar över en mille utan att veta hur man driver ett företag och utan att tydligen ha någon affärsplan, eller någon backup-plan om det börjar gå åt skogen.
Varför inte börja med en mindre salong, se hur det går, och sen växa?
Citera
Igår, 17:53
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
Vad anser ni om detta?

Svårt säga men en hyra på 70 000 kr kanske kan motiveras om salongen drar in mycket per dag, vilket troligen en etablerad frisörsalong gör. Jag tycker frisörsalongerna är ständigt upptagna eller nästintill.
Citera
Igår, 17:56
  #5
Medlem
Glostrups avatar
Hon ”tvingas i konkurs”, enligt artikeln. Eller så gjorde hon konkurs för att hon köpte en verksamhet för 1,3 miljoner som hon inte hade, och en del andra val hon gjorde helt på egen hand.
Citera
Igår, 18:04
  #6
Medlem
Det beror på, känner jag. Vad var hennes affärsidé för öppna en frisörsalong kan alla göra.
Det finns ju fan frisörsalonger överallt i min storstad alla fall.
70.000 kr är dessutom en galen hög hyra. Det är en jävla massa dyra klippningar att få in för att betala den.

Om jag skulle öppna en frisörsalong så är det för att jag har byggt upp en stor kundkrets redan av lojala kunder så jag vet att jag inte är beroende av utomstående.
Man kan också öppna om det är bra läge eller det finns inte tillräckligt med frisörer i området.

Jag har 5 frisörer inom 5 min avstånd och ingen av dom har dumpat ned ett reklam blad hos mig. Det kallar jag kass marknadsföring. Jag blir helt tokig på alla dessa som öppna företag hit och dit för att dom tycker det är kul att ha eget utan en enda ide bakom det hela. Det är ju ren tur att det går bra. Samma sak med restaurangerna och andra affärer i min närhet, inte ett enda reklamblad.
Däremot har jag fått från någon småbutik som ligger i en annan stadsdel.

Alla dessa borde skämmas som fan.

Jag trodde företagen fick hjälp under corona tiden men det kanske inte räckte. Hon borde ha stängt, inte rimligt att ha en hyra på 70.000kr när det inte kommer några kunder.
Citera
Igår, 18:08
  #7
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Jag har av uppenbara skäl inte satt min fot hos frisören på ett antal år, så jag har inte riktigt koll på vad ett besök kan kosta. Men är det inte orimligt att som frisör ha 70000:- i hyra, och dessutom ha ett lån på 1.3 miljoner med amortering och ränta? Utöver det bör hon väl dra in åtminstone 70000:- i månaden för att kunna betala sig själv en dräglig lön.
Citera
Igår, 18:10
  #8
Medlem
Kan bara hålla med. Stort lån och hög hyra gjorde att frisörverksamheten inte blev hållbar.

Sådant här måste diskuteras mera. Folk som försöker bli egna företagare måste få information om kostnadsbilder som är rimliga så att de inte startar upp verksamheter som blir helt beroende av att verksamheten går på 100% hela tiden.
Citera
Igår, 18:18
  #9
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Jag tycker det är coolt att hon försökte. 21 år är ganska ungt att börja driva eget. Det kan finnas en poäng att arbeta på någon annans salong ett tag så att man lär sig yrket grundligt först.
Citera
Igår, 18:27
  #10
Medlem
inte lätt för henne att veta att tokstollarna skulle stänga ned världen pga en ofarlig snuva. Förvånas själv av att det kan gå runt att klippa hår med hyra för 70 k per månad men det är väl så det ser ut antar jag,,,

friskt vågat, men hon kanske borde flyttat från sverige om hon vill bli företagare, där lokaler är billigare samt lägre skatter. Eller skaffat kriminell pojkvän först som har pengar att tvätta..
__________________
Senast redigerad av ES-trader Igår kl. 18:33.
Citera
Igår, 18:42
  #11
Medlem
olasvenssons avatar
Hon borde haft AB istället.
Citera
Igår, 18:49
  #12
Medlem
Varför skulle hon skämmas?
Troligen har hon gjort en affärsplan och kommit fram till att det skulle bära sig.
Hur skulle hon kunna planera för att hela världen skulle stänga ner och att folk inte vågade gå ut?
Planerade ni för pandemin? Hade ni 40 000 ansiktsmasker i lager o 400 liter vatten i ett förråd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in