Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-12, 21:56
Medlem
Gonorres avatar
Hej,

Jag har Roppar utskrivet (på licens) sedan 2012 för att hantera min insomnia. Till en början räckte det med 1 mg per natt, men de senaste åren har jag behövt öka till 2 mg varje natt. Jag börjar närma mig 50 år nu och känner att det blir allt tyngre att fortsätta med dessa tabletter. Jag känner mig ofta trött och dåsig, och har börjat få problem med minnet och tankeverksamheten, vilket påverkar min prestation och mitt jobb.

Det paradoxala är att jag verkligen vill bli av med detta beroende, men samtidigt är jag rädd för att involvera läkaren. Jag är orolig att de skulle få för sig att abrupt plocka bort medicinen, vilket känns skrämmande efter så många års användning. Jag vill helst trappa ner i min egen takt och känna att jag har kontroll över processen.

Jag har inte sovit en enda natt utan ropparna sedan 2012, men har nyligen börjat kunna slumra till på eftermiddagen utan medicinen, vilket ger mig hopp om att det går att bli fri från den. Därför undrar jag om det finns någon här som har varit i en liknande situation och lyckats trappa ner från Rohypnol? Hur gjorde ni, och vilka utmaningar stötte ni på längs vägen?

Alla tips och erfarenheter är välkomna.
Citera
2024-10-12, 22:27
Medlem
Vad heter märket du har på licens?
Citera
2024-10-12, 22:34
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad heter märket du har på licens?

Roche
Citera
2024-10-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
Hej,

Jag har Roppar utskrivet (på licens) sedan 2012 för att hantera min insomnia. Till en början räckte det med 1 mg per natt, men de senaste åren har jag behövt öka till 2 mg varje natt. Jag börjar närma mig 50 år nu och känner att det blir allt tyngre att fortsätta med dessa tabletter. Jag känner mig ofta trött och dåsig, och har börjat få problem med minnet och tankeverksamheten, vilket påverkar min prestation och mitt jobb.

Det paradoxala är att jag verkligen vill bli av med detta beroende, men samtidigt är jag rädd för att involvera läkaren. Jag är orolig att de skulle få för sig att abrupt plocka bort medicinen, vilket känns skrämmande efter så många års användning. Jag vill helst trappa ner i min egen takt och känna att jag har kontroll över processen.

Jag har inte sovit en enda natt utan ropparna sedan 2012, men har nyligen börjat kunna slumra till på eftermiddagen utan medicinen, vilket ger mig hopp om att det går att bli fri från den. Därför undrar jag om det finns någon här som har varit i en liknande situation och lyckats trappa ner från Rohypnol? Hur gjorde ni, och vilka utmaningar stötte ni på längs vägen?

Fast lite om du har det på recept och på eget intiativ vill vänja dig av med det, så är väl läkaren den bästa som kan hjälpa dig med det?

Ska vi här på FB ha större koll på hur din kropp reagerar jämfört med en läkare?
Jag tror snarare att du köpt det via den svarta marknaden och har ingen annan att vända dig till.

Vem skriver ens ut det för sömnproblem? Tycker det luktar troll, men motbevisa mig gärna!!
Citera
2024-10-12, 23:29
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Fast lite om du har det på recept och på eget intiativ vill vänja dig av med det, så är väl läkaren den bästa som kan hjälpa dig med det?

Ska vi här på FB ha större koll på hur din kropp reagerar jämfört med en läkare?
Jag tror snarare att du köpt det via den svarta marknaden och har ingen annan att vända dig till.

Vem skriver ens ut det för sömnproblem? Tycker det luktar troll, men motbevisa mig gärna!!

https://imgur.com/a/ov98IKN

Nöjd???
Citera
2024-10-12, 23:33
Medlem
Citat:
https://imgur.com/a/ov98IKN

Nöjd???

Ja faktiskt! Tack. Jag ska fundera så återkommer jag. Men att du trollar kan jag utesluta.

Men bra insikt av dig att försöka utan och sluta med tabletterna. Men såklart ske i rätt takt och utifrån ditt mående. Ingen hitta på lösning som ”brukar” funka. Det SKA funka för dig.

Ha en fin kväll och tack för bevis!
Citera
2024-10-12, 23:43
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Ja faktiskt! Tack. Jag ska fundera så återkommer jag. Men att du trollar kan jag utesluta.

Men bra insikt av dig att försöka utan och sluta med tabletterna. Men såklart ske i rätt takt och utifrån ditt mående. Ingen hitta på lösning som ”brukar” funka. Det SKA funka för dig.

Ha en fin kväll och tack för bevis!

Tyvärr finns det läkare som skriver ut dessa läkemedel mot sömn fortfarande även om jag förstått att det är rätt ovanligt att det sker under så lång tid. Anledningen till att jag inte vill ta upp det med läkaren direkt är för att jag är orolig för att att dom ska ta till drastiska åtgärder när dom insett att jag gått på dessa i 12 år. Jag är beroende av dom och det gör mig samtidigt skraj att bli av med dom.

Ha en trevlig kväll du med 😊
Citera
2024-10-12, 23:45
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Hej,

Jag hoppas verkligen att ingen läkare bara abrupt slutar skriva ut rohypnol till någon som ätit det regelbundet så länge som du gjort. Det borde vara tjänstefel.

Du kommer troligtvis få epilepsianfall och förlora förståndet temporärt om du slutar cold turkey.

Men jag är ingen läkare så jag vet inte hur det funkar, jag har bara sett flera sluta abrupt och fått någon form av psykos så det borde vara vedertaget vid det här laget bland läkarna att man trappar ner.
Citera
2024-10-12, 23:54
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Jag hoppas verkligen att ingen läkare bara abrupt slutar skriva ut rohypnol till någon som ätit det regelbundet så länge som du gjort. Det borde vara tjänstefel.

Du kommer troligtvis få epilepsianfall och förlora förståndet temporärt om du slutar cold turkey.

Men jag är ingen läkare så jag vet inte hur det funkar, jag har bara sett flera sluta abrupt och fått någon form av psykos så det borde vara vedertaget vid det här laget bland läkarna att man trappar ner.

Ja det finns risk att det kan gå och helvete om man trappar ner för fort. Jag är mest nyfiken på om det finns andra som har gått på denna "medicinen" över en längre tid som kan dela med sig av sina erfarenheter kring själv nedtrappningen och hur det gick..
Citera
2024-10-13, 00:19
Medlem
Citat:
Hej,

Håller på att trappa ut Iktorivil nu efter 4 mg per dygn i åtta år och min läkare är ingen sadist så vi tar det lugnt och sakta för att minimera obehag och annat och det var inga som helst problem att få med läkaren på det upplägget och ingen snabbnedtrappning som kan vara ytterst obehaglig minst sagt.
Citera
2024-10-13, 00:23
Medlem
Citat:

Finns många som har det på licens. Jag själv har Nitrazepam på licens via Schweiz (original Mogadon 50 st 5 mg i blister).

Rohypnol är nästan omöjligt att få tag på svart om man skulle vilja det pga den högre klassning och de strängare straffen när man kan kränga fejkpressad Klonazepam, Diazepam, Alprazolam osv med en lägre straffpåföljd om man åker dit.

Skulle du hitta någon som sitter på ett par burkar ändå och vill sälja så är även priset sinnessjukt högt.
Citera
2024-10-13, 00:37
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Håller på att trappa ut Iktorivil nu efter 4 mg per dygn i åtta år och min läkare är ingen sadist så vi tar det lugnt och sakta för att minimera obehag och annat och det var inga som helst problem att få med läkaren på det upplägget och ingen snabbnedtrappning som kan vara ytterst obehaglig minst sagt.

Skönt att höra att din läkare är med på tåget och att ni tar det i lugn takt. Det ger mig hopp om att det går att göra på ett sätt som är skonsamt. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du snart blir fri från medicinerna och mår bättre!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in