Citat:
Ursprungligen postat av
Gonorre
Hej,
Jag har Roppar utskrivet (på licens) sedan 2012 för att hantera min insomnia. Till en början räckte det med 1 mg per natt, men de senaste åren har jag behövt öka till 2 mg varje natt. Jag börjar närma mig 50 år nu och känner att det blir allt tyngre att fortsätta med dessa tabletter. Jag känner mig ofta trött och dåsig, och har börjat få problem med minnet och tankeverksamheten, vilket påverkar min prestation och mitt jobb.
Det paradoxala är att jag verkligen vill bli av med detta beroende, men samtidigt är jag rädd för att involvera läkaren. Jag är orolig att de skulle få för sig att abrupt plocka bort medicinen, vilket känns skrämmande efter så många års användning. Jag vill helst trappa ner i min egen takt och känna att jag har kontroll över processen.
Jag har inte sovit en enda natt utan ropparna sedan 2012, men har nyligen börjat kunna slumra till på eftermiddagen utan medicinen, vilket ger mig hopp om att det går att bli fri från den. Därför undrar jag om det finns någon här som har varit i en liknande situation och lyckats trappa ner från Rohypnol? Hur gjorde ni, och vilka utmaningar stötte ni på längs vägen?
Alla tips och erfarenheter är välkomna.
Fast lite om du har det på recept och på eget intiativ vill vänja dig av med det, så är väl läkaren den bästa som kan hjälpa dig med det?
Ska vi här på FB ha större koll på hur din kropp reagerar jämfört med en läkare?
Jag tror snarare att du köpt det via den svarta marknaden och har ingen annan att vända dig till.
Vem skriver ens ut det för sömnproblem? Tycker det luktar troll, men motbevisa mig gärna!!