Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 23:45
  #1
Medlem
bellusorcas avatar
Låt oss vårdpersonal samlas och tala om våra roliga/sjuka/anmärkningsvärda/fina saker våra patienter gjort (mot oss?). Helt enkelt minnesvärda situationer, vi låter det vara högt i tak. Vi låter icke-vårdpersonal få en liten insyn i våra arbetspass.

Eller vill kanske en patient dela med sig av något h*n gjort? Kom igen, var ärliga nu.

Självklart håller vi stenhårt på sekretessen!

Jag börjar:
- En patient kräks i en kräkpåse och gömmer den i garderoben där jag sedan hittar påsen.

- En patient säger vid flertalet tillfällen att han ska ”viska mig något” och försöker pussa mig på kinden.

- En f.d. missbrukare frågar om han får ta sina blodprover själv eftersom ”han är bra på det”.

- En pojkvän till kvinnlig patient vill själv utföra det vaginala ultraljudet på sin flickvän eftersom gynekologen är av manligt kön.

- Många(!) patienter vill inte skyla sig trots att man ber dom, fortsätter vara nakna (utan anledning) på sina rum (eller för all del i korridoren). Vid ett tillfälle satt en naken man på sängkanten och lät paketet hänga ut över den iskalla stålkanten på sängen, gjorde ingen ansats att skyla sig när jag var i rummet.

- Skulle sätta kateter på en man. ”Jag vet att den är liten, men den har presterat tre barn” förklarar han för mig.

- Finns också hoarders som liksom samlar saker från köket/dagrummet i sina patientrum. T.ex knäckebröd, böcker, youghurts, servetter osv.

- Patienter som psykar en vid blodprovstagning, ”det här kommer du aldrig klara!”

- Skrivit ”tack” och mitt namn på en post-it-lapp och satt på synligt ställe för mig att se.

Jag återkommer säkert med fler historier när minnet vill.
__________________
Senast redigerad av bellusorca Idag kl. 00:19.
Igår, 23:56
  #2
Medlem
FarliKorvs avatar
Oj oj oj det finns så mycket, alltifrån fysiska pungsparkar till verbalt syrligt våld.
Igår, 23:57
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Får man dela med sig vad man hört? Alltså av folk som jobbat inom vården. Då kommer ju täcket röra sig väldigt mycket upp och ner när kvinnan kommer in i rummet. Gubbar som ligger och runkar och bara väntar på att sköterskan ska komma in på rummet. De kan vara 90+ men fortsatt på G. Sedan nog dementa eftersom de inte fattar att detta är högst opassande och ingen ung sköterska kommer gilla detta...
Idag, 00:00
  #4
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Oj oj oj det finns så mycket, alltifrån fysiska pungsparkar till verbalt syrligt våld.
"Verbalt våld"? Du låter som en person med väldigt bräckligt psyke
Idag, 00:01
  #5
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly
"Verbalt våld"? Du låter som en person med väldigt bräckligt psyke

Nu handlar inte tråden om mig, men det du säger stämmer inte.
Idag, 00:12
  #6
Medlem
bellusorcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Får man dela med sig vad man hört? Alltså av folk som jobbat inom vården. Då kommer ju täcket röra sig väldigt mycket upp och ner när kvinnan kommer in i rummet. Gubbar som ligger och runkar och bara väntar på att sköterskan ska komma in på rummet. De kan vara 90+ men fortsatt på G. Sedan nog dementa eftersom de inte fattar att detta är högst opassande och ingen ung sköterska kommer gilla detta...

Ja, låt oss dela hörsägen också.

Varit med om liknande vid ett tillfälle.
Idag, 00:17
  #7
Medlem
Stenballes avatar
Inte mot mig, men jag har en minnesvärd situation att berätta.
Jag var ambulanssjuksköterska i slutet av 80-talet, och en kväll fick vi in ett larm från någon som sett en kvinna som ramlat i en damm i en av stadens parker.
När vi kom fram så satt kvinnan på land vid dammen, men vi tog in henne i ambulansen för att kolla läget.
Kvinnan var en känd missbrukare och prostituerad i 45-50-årsåldern, inte den fräschaste av människor .

Hon berättade att hon hade haft en kund på gräset vid dammen, "en gråhårig man med skinnväst", men efteråt hade han vägrat att betala.
Handgemäng hade uppstått, och på något sätt hade hon lyckats dra ut hans tandprotes och slängt denna i dammen, varpå han hade slängt i henne i densamma och lämnat parken.
Idag, 00:24
  #8
Medlem
bellusorcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Inte mot mig, men jag har en minnesvärd situation att berätta.
Jag var ambulanssjuksköterska i slutet av 80-talet, och en kväll fick vi in ett larm från någon som sett en kvinna som ramlat i en damm i en av stadens parker.
När vi kom fram så satt kvinnan på land vid dammen, men vi tog in henne i ambulansen för att kolla läget.
Kvinnan var en känd missbrukare och prostituerad i 45-50-årsåldern, inte den fräschaste av människor .

Hon berättade att hon hade haft en kund på gräset vid dammen, "en gråhårig man med skinnväst", men efteråt hade han vägrat att betala.
Handgemäng hade uppstått, och på något sätt hade hon lyckats dra ut hans tandprotes och slängt denna i dammen, varpå han hade slängt i henne i densamma och lämnat parken.

Hahha vad i hela friden? Var det läge att skratta?
Idag, 00:26
  #9
Medlem
Klas-Vegass avatar
En f.d. missbrukare frågar om han får ta sina blodprover själv eftersom ”han är bra på det”.

Det där var lite kul.
Idag, 00:26
  #10
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellusorca
Hahha vad i hela friden? Var det läge att skratta?

Inte just då, men ja, vi skrattade gott åt den där utryckningen under lång tid framöver, och jag ler fortfarande vid minnet av händelsen.

Edit: Hon var inte det minsta upprörd över att ha bli slängd i dammen, men att hon inte fick sina pengar störde henne väldigt mycket.
__________________
Senast redigerad av Stenballe Idag kl. 00:35.
Idag, 00:40
  #11
Medlem
bellusorcas avatar
Här kommer tre till när jag ändå ligger sömnlös i natten och funderar.

- Böjer mig ner för att ta upp en sak jag tappat på golvet, patienten som sitter i närheten utbrister ”det där var det närmaste en lapdance jag kommit!”

- Patienter som skriker, är hysteriska och sparkar runt i sängen av diverse olika anledningar. Man tillkallar tillslut läkare och när läkaren frågar patienten hur den mår sitter den snällt som ett ljus på sängkanten och svarar ”bra”.

- Varit med om x antal inneliggande patienter på sjukhus som har ringt 112. Japp det är sant. Ibland har jag till och med behövt ringa upp sos själv och förklarat att patienten är i säkert förvar på sjukhus.
Idag, 00:43
  #12
Medlem
bellusorcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Inte just då, men ja, vi skrattade gott åt den där utryckningen under lång tid framöver, och jag ler fortfarande vid minnet av händelsen.

Edit: Hon var inte det minsta upprörd över att ha bli slängd i dammen, men att hon inte fick sina pengar störde henne väldigt mycket.

Haha tror jag det, hade också blivit rasande om min lön uteblev.

Har du något mer? Ambulansen måste vara en guldgruva av fantastiska anekdoter?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in