Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 01:28
  #1
Medlem
SvenHelsings avatar
Indien vägrar tydligen att hantera rubel, men vad innebär det i praktiken? Får erkänna att jag inte kan speciellt mycket om internationell ekonomi.
Citera
Idag, 03:38
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Indien vägrar tydligen att hantera rubel, men vad innebär det i praktiken? Får erkänna att jag inte kan speciellt mycket om internationell ekonomi.
Tekniskt innebär det att indiska banker inte växlar rubel till indiska rupier eller andra valutor, och de utför inte betalningar eller transaktioner i rubel inom det finansiella systemet.
Citera
Idag, 10:08
  #3
Medlem
negrofobens avatar
Ja rubeln verkar vara värdelös vid handel med andra länder. Då är det byteshandel som gäller. Vi har sett att Nordkorea fårr betalt i getter för sin ammunition, Iran har krävt betalning i guld för sina drönare. Även omvänt så har Pakistan betalat rysk olja med mandariner
Citera
Idag, 10:25
  #4
Medlem
Ryssland försökte komma undan tradeblockaden via Bitcoin
Citera
Idag, 12:15
  #5
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Tekniskt innebär det att indiska banker inte växlar rubel till indiska rupier eller andra valutor, och de utför inte betalningar eller transaktioner i rubel inom det finansiella systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja rubeln verkar vara värdelös vid handel med andra länder. Då är det byteshandel som gäller. Vi har sett att Nordkorea fårr betalt i getter för sin ammunition, Iran har krävt betalning i guld för sina drönare. Även omvänt så har Pakistan betalat rysk olja med mandariner
Tackar, men hur fungerar det där egentligen? I min enfald tänkte jag lite som så att då kan väl Ryssland helt enkelt bara byta till dollar enligt växelkursen, ungefär som man kan översätta mellan tum och centimeter.
Citera
Idag, 12:33
  #6
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tackar, men hur fungerar det där egentligen? I min enfald tänkte jag lite som så att då kan väl Ryssland helt enkelt bara byta till dollar enligt växelkursen, ungefär som man kan översätta mellan tum och centimeter.
Finns ingen som byter dollar mot rubel idag. Möjligtvis i Rssland men då är det garanterat en annan kurs...
Citera
Idag, 15:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tackar, men hur fungerar det där egentligen? I min enfald tänkte jag lite som så att då kan väl Ryssland helt enkelt bara byta till dollar enligt växelkursen, ungefär som man kan översätta mellan tum och centimeter.
Ryssarna har blivit utlåsta ur det amerikanska finansiella systemet så de kan inte enkelt byta rubel till USD, de kan inte byta rubel till USD alls, det har amerikanerna gjort för att lägga press på Ryssland så att de skulle sluta kriget med Ukraina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in