Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 11:55
  #1
Medlem
EnStorSexaTacks avatar
Hej!
Jag har ett jobb där en av myndighet utsedd aktör skall stickprova mig och kollegorna om vi utför arbetet korrekt eller ej. Denna kontroll är såväl jobbig som otrevlig.
Min undran är om, dessa kontroller inte är angivna i anställningsavtalet eller de dokument om arbetsregler och villkor som jag skrivit på, jag måste underkasta mig dem. Jag har alltså, efter anställning, i förbigående muntligt, meddelats att detta händer.

Jag har inget emot att arbeta där jag gör och jag ser mig inte som maskande eller fuskande men vill ändå slippa dessa enerverande kontroller.

Så; frågan är om jag har en snöbolls chans i helvetet att få rätt i min vägran att underkasta mig kontroll då den inte är angiven på något dokument jag delgivits eller skrivit på?

Tack på förhand!
Citera
Idag, 12:01
  #2
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStorSexaTack
Hej!
Jag har ett jobb där en av myndighet utsedd aktör skall stickprova mig och kollegorna om vi utför arbetet korrekt eller ej. Denna kontroll är såväl jobbig som otrevlig.
Min undran är om, dessa kontroller inte är angivna i anställningsavtalet eller de dokument om arbetsregler och villkor som jag skrivit på, jag måste underkasta mig dem. Jag har alltså, efter anställning, i förbigående muntligt, meddelats att detta händer.

Jag har inget emot att arbeta där jag gör och jag ser mig inte som maskande eller fuskande men vill ändå slippa dessa enerverande kontroller.

Så; frågan är om jag har en snöbolls chans i helvetet att få rätt i min vägran att underkasta mig kontroll då den inte är angiven på något dokument jag delgivits eller skrivit på?

Tack på förhand!

Om kontrollören är otrevlig, varför inte jävlas tillbaka?
Citera
Idag, 12:04
  #3
Medlem
Asmodeusvults avatar
Självklart får arbetsgivaren kontrollera att arbetet utförs korrekt.

Du framstår som lat, otrevlig och lite bakom flötet.
Citera
Idag, 12:06
  #4
Medlem
EnStorSexaTacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Om kontrollören är otrevlig, varför inte jävlas tillbaka?

De är alls inte alltid otrevliga men det är otrevligt att synas i sömmarna medan man jobbar. Jag måste visa att jag gör alla arbetsmoment även om artikeln jag har för hand inte, som metafor, är av den typen som har en viss egenskap ändå måste utföra momentet.

Som metaforiskt exempel kontrollera att varje tangentbord jag levererar har rätt antal knappar genom att räkna dem men inte snabbt får kolla om jag ser att det saknas en knapp. Du fattar.
Citera
Idag, 12:07
  #5
Medlem
EnStorSexaTacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Självklart får arbetsgivaren kontrollera att arbetet utförs korrekt.

Arbetsgivaren får givet kontrollera mig. Det har jag inget emot.
Citera
Idag, 12:11
  #6
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStorSexaTack
Hej!
Jag har ett jobb där en av myndighet utsedd aktör skall stickprova mig och kollegorna om vi utför arbetet korrekt eller ej. Denna kontroll är såväl jobbig som otrevlig.
Min undran är om, dessa kontroller inte är angivna i anställningsavtalet eller de dokument om arbetsregler och villkor som jag skrivit på, jag måste underkasta mig dem. Jag har alltså, efter anställning, i förbigående muntligt, meddelats att detta händer.

Jag har inget emot att arbeta där jag gör och jag ser mig inte som maskande eller fuskande men vill ändå slippa dessa enerverande kontroller.

Så; frågan är om jag har en snöbolls chans i helvetet att få rätt i min vägran att underkasta mig kontroll då den inte är angiven på något dokument jag delgivits eller skrivit på?

Tack på förhand!

Att du ska utföra ditt arbete och att din arbetsgivare har insikt i hur du utför ditt arbete är inget som behöver definieras på ett papper för att det ska vara giltigt, det är normalfallet och själva grunden för hela din anställning. Om du ogillar din arbetsgivare och anar att dessa kontroller är en del i någon bakomliggande agenda så är mitt tips att utföra ditt arbete till punkt och pricka och vara en föredömlig anställd samtidigt som du letar ett nytt jobb.
Citera
Idag, 12:12
  #7
Medlem
Kontrollen beror väl på att företaget behöver följa en viss standard/certifiering?
Citera
Idag, 12:18
  #8
Medlem
EnStorSexaTacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Att du ska utföra ditt arbete och att din arbetsgivare har insikt i hur du utför ditt arbete är inget som behöver definieras på ett papper för att det ska vara giltigt, det är normalfallet och själva grunden för hela din anställning. Om du ogillar din arbetsgivare och anar att dessa kontroller är en del i någon bakomliggande agenda så är mitt tips att utföra ditt arbete till punkt och pricka och vara en föredömlig anställd samtidigt som du letar ett nytt jobb.

Jag utför mitt jobb som jag anvisats. Det är inte min fråga här.
Citera
Idag, 12:19
  #9
Medlem
EnStorSexaTacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kontrollen beror väl på att företaget behöver följa en viss standard/certifiering?

Ja?
Citera
Idag, 12:35
  #10
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStorSexaTack
Jag utför mitt jobb som jag anvisats. Det är inte min fråga här.

Jag påstod aldrig något annat i mitt svar. Jag besvarade din fråga. Om du inte gillade svaret så fråga igen tills du får svaret du hoppades på, det verkar vara modus operandi numer.
Citera
Idag, 12:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnStorSexaTack
Ja?
..Alltså är det bara för dig att rätta in dig i ledet. Du är arbetstagare, inte arbetsgivare. Du har lön för att utföra arbete åt din arbetsgivare. Passar det inte så är du fri att söka arbete någon annanstans.

Det är väl inget konstigt med att din chef vill se att arbetet utförs korrekt? Om du vänder på steken, hade inte du velat veta om din personal , som du betalar , utför jobbet som de ska?

Dessutom, beroende på vad du jobbar med, kan det vara så som Patric säger att ditt företag är under kontrqkt att producera enligt ett visst sätt. Det är väldigt vanligt idag när upphandlingar görs att beställaren skriver in klausuler som förpliktar företag att göra på vissa sätt , eller uppfylla vissa iso-krav som säkerställer att arbetet uppfyller rådande säkerhets- eller miljökrav. Etc. Då måste ju din chef se till att ni jobbar enligt avtal så inte företaget råkar i kläm och i värsta fall mister kontraktet med kunden.
Citera
Idag, 12:40
  #12
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStorSexaTack
Jag måste visa att jag gör alla arbetsmoment även om artikeln jag har för hand inte, som metafor, är av den typen som har en viss egenskap ändå måste utföra momentet
Jag får våldsam skallebank av att försöka dechiffrera vad du menar.

Om dessa kontroller bara infaller nån gång ibland ser jag inte problemet. Naturligtvis vill man som företagare stickprova för att se till att det går rätt till. Om du inte är tillräckligt professionell för att klara av att utföra ditt arbete övervakad en gång, så kan man utan vidare fantasi ana varför de välöjer ut just dig. Du osar katt. Kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in