Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 12:47
  #1
Medlem
nerdnerds avatar
Kolla filmen någon sida ner i följande artikel (om svarta hål, av den alltid intressanta fysikern Ethan Siegel men det är inte Topic här!) https://bigthink.com/starts-with-a-b...aradox-solved/.

I filmen är det fysikern Kaku som talar om kvantdatorer (som inte heller är Topic här!).

Filmens längd är 11 minuter och 17 sekunder, och i det lyckas de klämma in inte mindre än 22 reklamavbrott! Dvs ca 2 per minut! Oftast kommer avbrotten också mitt i en mening.

Vilken reklam man får är antagligen individanpassat, men jag får t ex om något whiskymärke. Rätt ok i sig, imho, men här får jag samma reklam minst 5 gånger! Även några andra kommer igen mer än en gång.

Asså, vad är liksom poängen med detta, mer än att reta folk till vansinne? Jag har inget emot reklam i sig, det är ju självklart att de som lägger upp t ex filmer även måste kunna få någon inkomst på det, och om det är reklam för sånt som jag faktiskt är intresserad av så är det ju en sorts värdefull information. Men med denna fullständigt vansinniga mängd reklam, blir jag ju bara negativ till hela skiten.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd Idag kl. 13:22.
Citera
Idag, 12:52
  #2
Medlem
Kan det här vara rekord eller finns det värre exempel? Men visst har det gått för långt, absolut. Jag skulle klassa det som ej möjligt att se längre.
Citera
Idag, 12:53
  #3
Medlem
Asmodeusvults avatar
Vissa videotjänster är tyvärr uppbyggda så rent ekonomiskt och algoritmiskt.

Det blir förstås något tokigt, men eftersom få personer stänger ned videon och slutar titta så kan det ändå bli så här då algoritmen är inställd på att testa var gränsen går och ännu inte har hittat den.
Citera
Idag, 13:03
  #4
Medlem
che3s avatar
Är det 2 reklaminslag inom 5 minuter så stänger jag ner oavsett hur intressant det är för övrigt, detta gör att jag inte kan se mycket på tuben.
Citera
Idag, 13:03
  #5
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Jag är inte bekant med sidan du länkar till men föreslår möjligheten att det är en video som speglats från någon annan sida och att sidan du besöker drivs av en tredjepart vars enda syfte är att klämma så mycket reklampengar som möjligt ur andras verk? Dvs. har inget med källan att göra överhuvudtaget.
Har sett några sådana sidor tidigare, särskilt sådana som speglar upphovsrättsskyddat material.
Citera
Idag, 13:03
  #6
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Kan det här vara rekord eller finns det värre exempel? Men visst har det gått för långt, absolut. Jag skulle klassa det som ej möjligt att se längre.

Det här kan vara ett rekord.
Citera
Idag, 13:13
  #7
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kolla filmen någon sida ner i följande artikel (om svarta hål, av den alltid intressanta fysikern Ethan Siegel men det är inte Topic här!) https://bigthink.com/starts-with-a-b...aradox-solved/.

I filmen är det fysikern Kaku som talar om kvantdatorer (som inte heller är Topic här!).

Filmens längd är 11 minuter och 17 sekunder, och i det lyckas de klämma in inte mindre än 22 reklamavbrott! Dvs ca 2 per minut! Oftast kommer avbrotten också mitt i en mening.

Vilken reklam man får är antagligen individanpassat, men jag får t ex om något whiskynärke. Rätt ok i sig, imho, men här får jag samma reklam minst 5 gånger! Även några andra kommer igen mer än en gång.

Asså, vad är liksom poängen med detta, mer än att reta folk till vansinne? Jag har inget emot reklam i sig, det är ju självklart att de som lägger upp t ex filmer även måste kunna få någon inkomst på det, och om det är reklam för sånt som jag faktiskt är intresserad av så är det ju en sorts värdefull information. Men med denna fullständigt vansinniga mängd reklam, blir jag ju bara negativ till hela skiten.
Det mest fantastiska är att det finns ingen film jag kan se när jag klickar på länken. Istället får jag upp en textsida. Om det har för att jag har en annonsblockerarare eller de har tagit bort den, vet jag inte. Men eftersom jag gillar text före film, är jag rätt nöjd med det.
Citera
Idag, 13:17
  #8
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det mest fantastiska är att det finns ingen film jag kan se när jag klickar på länken. Istället får jag upp en textsida. Om det har för att jag har en annonsblockerarare eller de har tagit bort den, vet jag inte. Men eftersom jag gillar text före film, är jag rätt nöjd med det.
Länken ÄR till en textartikel, men bläddrar du ner någon sida så kommer du till filmen med Kaku om kvantdatorer, med alla reklamavbrotten.
Citera
Idag, 13:21
  #9
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Jag är inte bekant med sidan du länkar till men föreslår möjligheten att det är en video som speglats från någon annan sida och att sidan du besöker drivs av en tredjepart vars enda syfte är att klämma så mycket reklampengar som möjligt ur andras verk? Dvs. har inget med källan att göra överhuvudtaget.
Har sett några sådana sidor tidigare, särskilt sådana som speglar upphovsrättsskyddat material.
Ja, det är något sånt här. Man verkar inte kunna ta sig till filmens egen hemsida (som man brukar kunna göra med Youtube), men på min Android ser jag tre prickar uppe till höger, och via dem kan jag ta mig till en sådan sajt som du beskriver:
https://info.connatix.com/
Connatix is a video technology platform built for publishers and advertisers. We believe in the power of engaging content and are on a mission to help publishers deliver successful video experiences.
Citera
Idag, 13:23
  #10
Medlem
Internet utan reklamblockare dessa dagar..?
Nope. Det har blivit för överdrivet mycket överallt. YouTube t.ex. spelar ofta dubbla reklamer nuför tiden, har jag märkt om jag råkar dra upp youtube i fel webläsare. För att ens starta videon, sen lär det vara mer i mitten och slutet ibland med. Måste ha adblock när man gjort såhär, plus äcklig woke-reklam från kolosser som Amazon med mera. Fy fan, bara dra.

Jag undrar hur mycket intäkterna är för t.ex. en video eller spelutvecklare/företag per visad annons??

Jag har två telefoner, är det en valfri reklam för "extra reward" I ett spel kan jag trycka play och ta upp andra telefonen medan reklamen spelar utan volym vid sidan om.

Är det påtvingade reklamer så kastas spelet...

Någon som vet hur mycket reklamen ger dessa videouppladdare eller plattformar eller spelföretag, utvecklare? Lär vara något öre om ens det per reklam?
__________________
Senast redigerad av UpTop Idag kl. 13:27.
Citera
Idag, 13:23
  #11
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Varför använder ni inte bara Brave som webbläsare? Jag har inte sett reklam på åratal

Finns även till android så man kan kolla youtube utan reklam genom webbläsaren (går även att släcka skärmen då)
Citera
Idag, 13:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Varför använder ni inte bara Brave som webbläsare? Jag har inte sett reklam på åratal

Finns även till android så man kan kolla youtube utan reklam genom webbläsaren (går även att släcka skärmen då)
Det är den jag använder och gjort i flera år nu med. Tar bort det mesta, inte allt men tillräckligt för att det ska gå att använda internet....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in