Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 14:01
  #1
Medlem
1. jag flyttade en fil från skrivbordet till en annan mapp på hårddisken.
2. söker efter filen med 'filnamn' i Windows 11 Home. markerar t o m först vilken mapp den ligger i innan jag tar sök
inget händer
3. söker efter filen på drive.google.com som är synkat med hela datorn,
hittar filen innan jag ens tryckt på sök
Citera
Idag, 14:04
  #2
Medlem
ok, vad är din fråga?
Citera
Idag, 14:11
  #3
Medlem
du vet nog inte hur sök i Windows fungerar, låter som att du skrivit fel.
Citera
Idag, 14:12
  #4
Medlem
De använder bara det där sökfältet för att göra reklam för Bing numera. Laddar man ner en film och söker på filmens namn så får man resultat från Bing om hur man köper biobiljetter. Helt värdelöst.
Citera
Idag, 14:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziejacool
du vet nog inte hur sök i Windows fungerar, låter som att du skrivit fel.
Är det inte bara att knappa in filnamnet och eventuellt klicka på förstoringsglaset?
Citera
Idag, 14:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det inte bara att knappa in filnamnet och eventuellt klicka på förstoringsglaset?
om man står i den mappen där filen ligger ja
Citera
Idag, 14:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziejacool
om man står i den mappen där filen ligger ja
Jag går in på utforskaren, och väljer "Den här datorn", och då hittar den min fil, men det tar ett tag.

Naturligtvis går det snabbare om man söker i rätt mapp. Och i fallet här med google så går det nog snabbt då filen där är indexerad.
Citera
Idag, 14:35
  #8
Medlem
Xpk8DTPMxw8bz0gGrgs avatar
Att söka efter filer med hjälp av windows egna sök-funktion är totalt hopplös. Det har aldrig fungerat bra och det har att göra med hur windows indexerar filer. Man kan ändra massa inställningar om hur de indexeras, men efter en uppdatering så är du tillbaka till ruta ett.

Min lösning har alltid varit att strunta i att använda windows egna sök-funktion och byta ut den mot ett program som heter "Everything". Det finns massa videos på youtube som både visar hur du installerar och konfigurerar programmet.

Mer info: https://www.voidtools.com/
Citera
Idag, 14:45
  #9
Medlem
DragforADHDs avatar
hur går det för dig?
Citera
Idag, 14:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpk8DTPMxw8bz0gGrg
Att söka efter filer med hjälp av windows egna sök-funktion är totalt hopplös. Det har aldrig fungerat bra och det har att göra med hur windows indexerar filer. Man kan ändra massa inställningar om hur de indexeras, men efter en uppdatering så är du tillbaka till ruta ett.

Min lösning har alltid varit att strunta i att använda windows egna sök-funktion och byta ut den mot ett program som heter "Everything". Det finns massa videos på youtube som både visar hur du installerar och konfigurerar programmet.

Mer info: https://www.voidtools.com/
"Everything" kan hitta... everything, vart det än ligger i datorn, på en sekund. använder det ibland på jobbet.
Citera
Idag, 16:50
  #11
Medlem
1.
Öppnar utforskaren
2.
skriver in fil att söka på i sökrutan

Arbetar med det...

inget händer.
Citera
Idag, 16:53
  #12
Medlem
Gick in och kollade nu på indexering
Tydligen indexeras inte Gdrive mappen (som är där jag har allt)
C:\ indexeras och användarens alla filer men inte
G:\ - google drive

den kallas g:\ trots att det inte är en egen drive utan en mapp som Gdrive skapat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in