Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 14:15
  #1
Medlem
Allt började med att jag kopplade in 3 extraljus i fronten och en ledramp på taket. När jag var ute och körde på kvällen samma dag så tändes plötsligt ladd lampan, park lampan och bromslampan samtidigt. Ungefär en halvtimme senare så märkte jag att helljuset började lysa väldigt dåligt och sen slutade det lysa helt och hållet. Även stereon på bilen dog, hastighetsmätaren började hoppa och visade höga km/h siffror och miltalen gick upp fastän jag stod helt stilla, tankmätaren slutade även den att fungera. Stängde av bilen och prövade starta den ungefär en timme senare. Startmotorn gick knappt runt men bilen startade ändå. Dock funkade extraljuset och stereon men alla lampor i mätarhuset lyste ändå. Efter en halv minut med helljuset tänt så började det lysa mycket svagare igen och därefter dog helljuset igen.
Vad kan det vara för fel och varför började allt hända efter jag kopplade in extraljusen? Blir tokig...
Prövade att koppla bort alla extraljus men problemet kvarstod ändå.
Otroligt tacksam för alla tips/hjälp jag kan få.
Citera
Idag, 14:31
  #2
Medlem
Är det en A-traktor?
Oavsett om det är en A-traktor eller vanlig personbil så har du för klen generator för den belysning du anslutit.
Kan även vara dåligt batteri.
Starta motorn, utan att slå på några extra strömförbrukare, och mät laddningen/spänningen med motorn på tomgång.
Bör ligga på 13,5 volt.
Gör samma sak med lite förhöjt varvtal.
Vid förhöjt varvtal bör spänningen vara runt 14,5 volt.
Slå på alla de strömförbrukare du önska ha på och mät spänningen vid förhöjt motorvarvtal.
Får du nu under 12,5 volt eller mindre bör du byta till kraftigare generator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in