Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Idag, 15:25
  #1
Medlem
Hej, jag har problem med min förhyrda plats då det kommer hemtjänst bilar som ställer sig på min plats då de inte hittar någon parkering eller inte vill ställa den på avgift. Har sagt åt dom flera gånger ringt de flera gånger med men de säger bara förlåt förlåt men fortsätter ställa sig där. Får alltid höra att de skulle ''bara'' vilket är störande. Jag är förstående och tänker att de kan ställa sig där när vi inte behöver platsen för en kort stund men det här är femte bilen idag och vissa gånger ställer de sig en timme eller mer då de har flera personer de besöker i samma område.

De säger ring parkeringsvakten eller polisen om vi står länge vilket frustrerar mig ännu mer för vad ska polisen göra och tills dom gångerna jag ringt parkeringsvakterna när en privatperson ställt sig där så åker de ''under dagen när de har tid''. Förstår att de jobbar och tar hand om äldre men jag kan ju inte ställa min egen bil där och får felparkera eller betala avgift vilket jag inte ska behöva göra.. Hur kan jag gå tillväga?

Sen besöker vissa äldre från föreningen bredvid och de får tydligen inte ställa sina bilar där för det är privat mark och att man inte får parkera där. Varför får jag ta smällen för det? Det som stör mig mest är att när jag åker förbi den föreningens mark så slänger någon äldre dam sig framför bilen lägger händerna på motorhuven och säger att det är föreningens mark du får åka någon annanstans.. Vad kan jag göra för att få dom att sluta ställa sig på min parkering? Man vågar ju inte ens ta bilen någonstans för att det ska vara upptaget när man kommer tillbaka o ska jaga avgiftsplatser när man har en förhyrd plats framför sitt hus..
Citera
Idag, 15:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nefes
Hej, jag har problem med min förhyrda plats då det kommer hemtjänst bilar som ställer sig på min plats då de inte hittar någon parkering eller inte vill ställa den på avgift. Har sagt åt dom flera gånger ringt de flera gånger med men de säger bara förlåt förlåt men fortsätter ställa sig där. Får alltid höra att de skulle ''bara'' vilket är störande. Jag är förstående och tänker att de kan ställa sig där när vi inte behöver platsen för en kort stund men det här är femte bilen idag och vissa gånger ställer de sig en timme eller mer då de har flera personer de besöker i samma område.

De säger ring parkeringsvakten eller polisen om vi står länge vilket frustrerar mig ännu mer för vad ska polisen göra och tills dom gångerna jag ringt parkeringsvakterna när en privatperson ställt sig där så åker de ''under dagen när de har tid''. Förstår att de jobbar och tar hand om äldre men jag kan ju inte ställa min egen bil där och får felparkera eller betala avgift vilket jag inte ska behöva göra.. Hur kan jag gå tillväga?

Sen besöker vissa äldre från föreningen bredvid och de får tydligen inte ställa sina bilar där för det är privat mark och att man inte får parkera där. Varför får jag ta smällen för det? Det som stör mig mest är att när jag åker förbi den föreningens mark så slänger någon äldre dam sig framför bilen lägger händerna på motorhuven och säger att det är föreningens mark du får åka någon annanstans.. Vad kan jag göra för att få dom att sluta ställa sig på min parkering? Man vågar ju inte ens ta bilen någonstans för att det ska vara upptaget när man kommer tillbaka o ska jaga avgiftsplatser när man har en förhyrd plats framför sitt hus..

Gör en anordning med lås och placera på platsen så de inte kan parkera där överhuvudtaget.
https://cdon.se/produkt/automatisk-p...yABEgKOt_D_BwE
Citera
Idag, 15:37
  #3
Medlem
SvenHelsings avatar
Nästa gång det står någon där, parkera precis bakom så de inte kommer iväg. Säg "jag ska bara" och gå in en halvtimme.

Skadegörelse kan också vara ett alternativ. Om bilar som ställer sig där alltid blir av med en backspegel kanske de lär sig.

Tyvärr är det småsvårt att komma på en laglig och effektiv lösning.
Citera
Idag, 15:58
  #4
Medlem
anarquistens avatar
Ställ t.ex. en vägkon i mitten av rutan med en skylt på där det står:
"Detta är en privat parkering. All otillåten användning dokumenteras och debiteras 1000:-/tillfälle"
Citera
Idag, 16:02
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Kan du ställa din bil bakom eller något så de typ inte kommer ut? Sätt en lapp på deras vindruta där du skriver att de har tagit din plats och att du inte har annat val än att ställa dig som du gjort eftersom de har tagit din plats. Lämna ditt telefonnummer på lappen och när de ringer stressade så säger du att du skyndar dig och är där och flyttar din bil om någon timme.

Samtidigt så ska du vara förbannad och ifrågasätta hur fan de tänker när de tar din plats. Var arg och visa tydligt att det här måste få ett slut. Upprepar det sig så är du snabbt där och ställer din bil i vägen igen.

Går det att testa detta?


Citat:
Ursprungligen postat av PlentySpoiled
Gör en anordning med lås och placera på platsen så de inte kan parkera där överhuvudtaget.
https://cdon.se/produkt/automatisk-p...yABEgKOt_D_BwE

Han ska väl inte behöva slänga ut tusenlappar från egen ficka heller.
Citera
Idag, 16:04
  #6
Medlem
Juristen08s avatar
Jag skulle bli sugen att repa deras bilar med nyckeln varje gång. Fast det skulle vara ganska uppenbart vem som gjort det och då skulle minsann polisen komma på under fem minuter. Så låsanordningen verkar vara ett bättre alternativ. Fast den måste ju förankras i marken annars flyttas eller stjäls den bara. Det lär väl knappast vara tillåtet att borra hål i parkeringsplatsen.
__________________
Senast redigerad av Juristen08 Idag kl. 16:43.
Citera
Idag, 16:07
  #7
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nästa gång det står någon där, parkera precis bakom så de inte kommer iväg. Säg "jag ska bara" och gå in en halvtimme.

Skadegörelse kan också vara ett alternativ. Om bilar som ställer sig där alltid blir av med en backspegel kanske de lär sig.

Tyvärr är det småsvårt att komma på en laglig och effektiv lösning.
Att ställa sig bakom kommer nog bara att slå tillbaka mot TS. Det är antagligen allvarligare att blockera en annan bil än att ”låna” någons ruta. Reglerna är ofta galna. Jag fick själv en gång en straffavgift för att jag ställt bilen framför mitt hyrda garage. Det var iofs parkeringsförbud framför garageportarna för att inte in- och utfart skulle hindras, men jag försökte få parkeringsvakten att förstå att jag omöjligt kunde hindra mig själv och att eftersom det var mitt garage visste jag med 100% säkerhet att jag inte skulle varken in eller ut förrän jag flyttat bilen, men det var ju som att pissa i havet så det var bara att betala.

Jag skulle nog ordna egna kontrollavgiftslappar med inbetalningskort och lappa den som stod i rutan. Betalar TS för rutan och hindras från att använda den av ”gratisparkerare” borde han väl ha rätt att ta ut en avgift om inte den som äger parkeringen gör det. TS hindras ju att utnyttja vad han betalar för och borde då kunna kräva kompensation.
Citera
Idag, 16:08
  #8
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Ställ t.ex. en vägkon i mitten av rutan med en skylt på där det står:
"Detta är en privat parkering. All otillåten användning dokumenteras och debiteras 1000:-/tillfälle"
Stor risk att de förstår att det är ett tomt hot eftersom man inte har någon laglig rätt att göra så. Men det kan funka om de är lite korkade.

Men någon form av avspärrning tror jag på. Att få P-rutan att framstå som en byggarbetsplats eller brottsplats.
Snitslar man P-rutan med polisens blåvita avspärrningsband så ska det nog mycket till för att de ska ställa sig där.
Citera
Idag, 16:11
  #9
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Köp några småkoner på typ Biltema. Funkar inte det så får du vara påhittigare.

Du kan till exempel bygga nån fjädrad barriär som du kan köra över men som andra tror är fast installation.
Citera
Idag, 16:13
  #10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nefes
Hej, jag har problem med min förhyrda plats då det kommer hemtjänst bilar som ställer sig på min plats då de inte hittar någon parkering eller inte vill ställa den på avgift. Har sagt åt dom flera gånger ringt de flera gånger med men de säger bara förlåt förlåt men fortsätter ställa sig där. Får alltid höra att de skulle ''bara'' vilket är störande. Jag är förstående och tänker att de kan ställa sig där när vi inte behöver platsen för en kort stund men det här är femte bilen idag och vissa gånger ställer de sig en timme eller mer då de har flera personer de besöker i samma område.

De säger ring parkeringsvakten eller polisen om vi står länge vilket frustrerar mig ännu mer för vad ska polisen göra och tills dom gångerna jag ringt parkeringsvakterna när en privatperson ställt sig där så åker de ''under dagen när de har tid''. Förstår att de jobbar och tar hand om äldre men jag kan ju inte ställa min egen bil där och får felparkera eller betala avgift vilket jag inte ska behöva göra.. Hur kan jag gå tillväga?

Sen besöker vissa äldre från föreningen bredvid och de får tydligen inte ställa sina bilar där för det är privat mark och att man inte får parkera där. Varför får jag ta smällen för det? Det som stör mig mest är att när jag åker förbi den föreningens mark så slänger någon äldre dam sig framför bilen lägger händerna på motorhuven och säger att det är föreningens mark du får åka någon annanstans.. Vad kan jag göra för att få dom att sluta ställa sig på min parkering? Man vågar ju inte ens ta bilen någonstans för att det ska vara upptaget när man kommer tillbaka o ska jaga avgiftsplatser när man har en förhyrd plats framför sitt hus..

Här har du nog lösningen, ta avgift för att låsa upp så är den snart betald. Har dock ingen koll på juridiken, kanske kan bli frågan om egenmäktigt förfarande?
https://www.seton-sakerhet.se/utrust...6X25yegKVr3tBs
Citera
Idag, 16:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Stor risk att de förstår att det är ett tomt hot eftersom man inte har någon laglig rätt att göra så. Men det kan funka om de är lite korkade.

Men någon form av avspärrning tror jag på. Att få P-rutan att framstå som en byggarbetsplats eller brottsplats.
Snitslar man P-rutan med polisens blåvita avspärrningsband så ska det nog mycket till för att de ska ställa sig där.
Fast polisens band får man väl inte använda? Kanske man kan lägga en lastpall eller nåt på platsen när man inte är där. Fast det är ju också besvär.
Citera
Idag, 16:17
  #12
Medlem
Lämna en lapp på deras bil där du skriver att du kommer börja fakturera dom från och med nu. Ta reda på adress och ansvarig på företaget eller myndigheten det handlar om och skriv att du kommer ställa fakturorna dit.

Eller så ljuger du ihop någon historia att polisen är kontaktad blah blah blah , och försöker skrämma dom lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in