Citat:
Ursprungligen postat av
Megabambino
Om det är någonstans i vården bemötande är viktigt så är det för dem som lider av psykiatriska sjukdomar. Det är självklart att det går att få fram motiverade läkare i psykiatrin. Bekräftelse, bra chefsstöd, marknadsmässig lön och bra stödfunktioner krävs. Sahlgrenska ska straffas för att man låtit de här störda individerna härja med samhällets svaga.
Jag hinner inte lyssna på allt, men att smeka borderline medhårs hela tiden är inte heller en framkomlig väg. Du kan vara hur förstående som helst och de kommer ändå gå bananas när du gjort din bedömning och dela in personalen i de goda och de onda. Läkarna är inte där för att göra alla nöjda och glada, de är där för en medicinsk bedömning.
Sedan skrev någon om anorektikern. Min gissning är att det som lagts fram i inspelningen är delar av samtalet där vi inte fått höra bakgrunden. Om detta med anorektikern som inte betalat skatt, ska vi gissa på att hon själv gjort gällande att hon minsann betalat skatt och har rätt till ditten och datten kort före läkaren utmanar detta och säger att hon knappast bidragit när hon suttit hemma och svält sig själv istället för att gå och jobba.
Lite piska och lite morot, mycket av lågfungerande personlighetsstörda människor behöver en piska så att de inte får sitt orimliga beteende bekräftat och förstärkt. En del gör sig själva helt omyndigförklarade för att alla runtomkring tycker de behöver så mycket hjälp.
Sen är det såklart viktigt som läkare att hela tiden vara korrekt, det lilla jag hörde lät som att personen i fråga inte behärskade svenska språket fullt ut vilket gjorde att det blev lite tokigt i vad hon menade.