Citat:
Ursprungligen postat av
Heyoka
Det är väl inte helt otänkbart att olika grupperingar har en viss stil som blir en stereotyp.
Gansteraraber kör sin Gucci- blingbling stil
Bönder kör något osammanhängande och fult från Jack & Jones
Lattemammor verkar vara sponsrade av Carin Wéster osv…
Jag undrar dock varför många vänsterradikala, särskilt kvinnor har så gräsligt och fullkomligt vedervärdigt personligt uttryck?
Typ pottfrilla i 19 färger, gärna med en typisk manlig klädsel och eventuellt ett par bjärt röda glasögon som grädde på moset.
Jag fattar den ”provocerande” aspekten men samtidigt känns det som många ändå försöker göra ett medvetet och estetisk val. I min mening är denna stilen så fullkomligt klökframkallande att jag både skrattar och dör inombords varje gång den presenteras för mina ögon.
Så vad tror vi, är det någon som kan svara på varför detta har blivit ett ”starter-pack” för en vänsterextrem?
Alltid varit så. En flickvän jag hade på 80-talet , medlem i Kommunistisk ungdom , hade färgat kycklingult hår klippt som dåtidens feminina förebild Annie Lennox ( Eurythmics) hade högklackat och kort spetskjol och knallrött läppstift. Madonna var populär i kretsarna . Det var mycket svart läppstift , nätstrumbyxor , vita skjortor och stora kavajer för att signalera emancipation
Antar att samma händer idag, färgat pottfrisyr , maskulint kodad klädsel , färgranna detaljer - Det finns väl en förebild (artist t.ex.) som delar både klädsel och politiska åsikter med dom ?
Fast det är lika vanligt med stora kavajer, kånkenryggsäck och fotriktiga skor i vänstersvängen nuförtiden