2024-10-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
Varför finns det då med som alternativ när man rapporterar någon? Ta reda på fakta innan du skriver.

Som någon annan har skrivit så är det inte förbjudet att bara skriva förolämpningar, speciellt om du håller dig till ämnet. Om någon till exempel skriver till dig att "du har fel, så här ligger det till (...), tänk efter innan du skriver nästa gång din mongolid" och du rapporterar honom så kommer moderatorn ignorera dig.
Citera
2024-10-14, 17:59
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Jag vill veta vad det är som händer och varför. Speciellt när viktig information försvinner helt utan anledning.

Så när någon bryter mot en regel ska man bara förbise det eller? Det finns regler på forumet av en anledning. Det är faktiskt inget anarkiforum. Regler är till för att följas och det kan inte vara mer än rätt att rapportera det som missköts.

Varför finns det då med som alternativ när man rapporterar någon? Ta reda på fakta innan du skriver.

Vore det inte logiskt då att TS blir informerad av vilka kommentarer som tagits bort. I mitt fall missade jag en jätte viktig information som var ett svar på min fråga. Behövde jaga ifatt det själv. Ska det verkligen behöva vara så?

Ok, då har jag missuppfattat vad "personangrepp" har för betydelse i det här sammanhanget. Vad ska jag välja för alternativ om jag vill rapportera någon som skriver en kränkande eller nedvärderande kommentar som riktas personligt mot mig? Såg inget annat passande alternativ iaf. Off-topic tolkar jag mer som någon som kommenterar något utanför ämnet.

Jag är väldigt säker på att dom inte blivit varnade då dom fortsätter att skriva till mig. Dom flesta brukar ju sluta efter första varningen. Gör man inte det är man dum. Alltså är det mer logiskt att dom inte fått någon anmärkning. Jag misstänker att det även finns vissa moderatorer (säger inte att du är en av dom) som håller med "trollen" och tycker det är rätt att förolämpa mig. Därför väljer dom då att förbise det. Om det är så måste ju det betyda att Flashback stödjer nätmobbning.

Om någon svarar dig i en tråd och istället för att diskutera ämnet diskuterar dig och dina egenskaper så rapportera det som 0,03. Om du är osäker kan du alltid välja 0,00 och skriva en rad med vad du tycker är fel med inlägget så tittar vi på det.

Vi granskar alla rapporter. Dock får du som rapportör ingen som helst återkoppling på det rapporterade. Eventuella omröstningar, varningar är något vi bara diskuterar med den berörde personen. Skulle det bli avstängning så utlyses det publikt.

Du kan även rapportera PM om du skulle behöva det.
Citera
2024-10-14, 18:48
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ok, då har jag missuppfattat vad "personangrepp" har för betydelse i det här sammanhanget. Vad ska jag välja för alternativ om jag vill rapportera någon som skriver en kränkande eller nedvärderande kommentar som riktas personligt mot mig? Såg inget annat passande alternativ iaf. Off-topic tolkar jag mer som någon som kommenterar något utanför ämnet.

Ifall det är en och samma användare som om och om igen skriver nedsättande om dig kan det bryta mot regel 1.08 (personangrepp), då det kan klassas som rena trakasserier.

Om användarens inlägg helt, eller till större del, handlar om vad h*n tycker om dig bryter det mot regel 0.03 (off-topic) då trådens topic högst sannolikt inte är vad man tycker om just dig utan om något helt annat.

Så m.a.o. är det inte upprepade trakasserier eller att inlägget uteslutande/främst handlar om vad h*n tycker om dig så är det ö.h.t. inget regelbrott och således heller inget vi raderar eller varnar för.

Tycker du att vi borde ha en sådan regel så kolla gärna i Forumsförslag om det finns någon tråd om det du kan posta det I, och om inte starta en ny tråd med ditt förslag. Om du har tid och lust förstås.

Citat:
Jag är väldigt säker på att dom inte blivit varnade då dom fortsätter att skriva till mig. Dom flesta brukar ju sluta efter första varningen. Gör man inte det är man dum. Alltså är det mer logiskt att dom inte fått någon anmärkning. Jag misstänker att det även finns vissa moderatorer (säger inte att du är en av dom) som håller med "trollen" och tycker det är rätt att förolämpa mig. Därför väljer dom då att förbise det. Om det är så måste ju det betyda att Flashback stödjer nätmobbning.

Okej. Nä det är fullt möjligt att de inte fått några varningar, jag har faktiskt ingen aning. Som sagt var är det inte alltid en moderator håller med om rapporterna. Och när de håller med om rapporterna är det vanligaste att de bara raderar inläggen utan att varna. Så det är nog fullt möjligt att så skett även här.

Jag betvivlar verkligen att någon/några moddar skulle vilja mobba dig. Men om det rent hypotetiskt skulle vara så kan det inte vara jag då vi två hänger i helt olika forum och jag aldrig behandlat någon rapport du gjort, eller heller läst dina inlägg och vad jag kan minnas ö.h.t. aldrig ens sett dig förut. Jag såg bara en ny tråd här och tänkte jag kunde svara på det lilla jag kunde då ingen annan mod gjort det än.
Citera
2024-10-14, 19:13
Moderator
Maviels avatar
Jag tog mig friheten att titta på några av dina rapporter. Du skriver inte i forum jag modererar och våra vägar har inte korsats så mycket.

Det är ju så här att vi har en hög tolerans mot invektiv och tonen kan stundtals förefalla hård. Du har rapporterat en hel del inlägg där motparten använder lite hårda ord och bemöter det du säger och ber dig förtydliga eller exemplifiera. Det är inte ett regelbrott utan dessa inlägg får stå kvar - och det står dig fritt om du vill fortsätta diskussionen eller ej.
Citera
2024-10-14, 19:16
Moderator
Tinuviels avatar
TS har angivit några konkreta funderingar i sin trådstart. Det är dessa som ska diskuteras. Tråden är inte till för att klaga i största allmänhet.

Har man själv konkreta exempel på någon modereringsåtgärd man är missnöjd med följer man rutinerna för klagomål:
(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator

// mod
Citera
2024-10-15, 09:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Vore det inte logiskt då att TS blir informerad av vilka kommentarer som tagits bort. I mitt fall missade jag en jätte viktig information som var ett svar på min fråga. Behövde jaga ifatt det själv. Ska det verkligen behöva vara så?

Syftet med radering av inlägg är ju just att andra användare (inkl. TS) inte ska se dem.

Om en person i en tråd efterfrågar t.ex. tips på datorer, så skriver jag ett tips men skriver i samma inlägg "Användare X heter Sven Svensson" (vilket bryter mot 1.06), ja då ska ju givetvis inte heller TS kunna se det inlägget och informeras om outningen då det är ett regelbrott. Även om inlägget i övrigt var OnT så raderas det ju om det bryter mot reglerna.
Citera
2024-10-24, 00:40
Medlem
Ganonitos avatar
Jag tycker att om man rapporterar ett inlägg så borde moderatorerna återkoppla vad anmälan resulterade i. Radering av inlägg tråd + varning, radering av inlägg/tråd men utan varning eller ingen åtgärd och ifall det blir det sistnämnda, motivera varför. Likadant om man får sitt inlägg borttaget, men inte får någon varning så bör moderatorerna meddela detta och motivera varför.
Citera
2024-10-25, 11:05
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jag tycker att om man rapporterar ett inlägg så borde moderatorerna återkoppla vad anmälan resulterade i. Radering av inlägg tråd + varning, radering av inlägg/tråd men utan varning eller ingen åtgärd och ifall det blir det sistnämnda, motivera varför. Likadant om man får sitt inlägg borttaget, men inte får någon varning så bör moderatorerna meddela detta och motivera varför.

Du menar att rapportören också bör få information?

Så fungerar det inte riktigt här. Den informationen är ju mellan oss och den som begått det eventuella regelbrottet. Den närmsta återkoppling vi kan ge är ju "vi kollar på det".
Citera
2024-10-25, 11:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du menar att rapportören också bör få information?

Så fungerar det inte riktigt här. Den informationen är ju mellan oss och den som begått det eventuella regelbrottet. Den närmsta återkoppling vi kan ge är ju "vi kollar på det".

Ja, det menar jag. Det räcker att skriva typ "Påföljden blev raderat inlägg/varning av användaren" eller liknande eller om ni friar inlägget, skriva vad friandet grundar sig på. Om det blir för mycket jobb att göra det manuellt kanske det kan gå att bygga in en funktion som gör att det sker automatiskt.
Citera
2024-10-25, 12:00
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ja, det menar jag. Det räcker att skriva typ "Påföljden blev raderat inlägg/varning av användaren" eller liknande eller om ni friar inlägget, skriva vad friandet grundar sig på. Om det blir för mycket jobb att göra det manuellt kanske det kan gå att bygga in en funktion som gör att det sker automatiskt.

Ser stora svårigheter med det förslaget. Det är väldigt många inlägg som rapporteras. Det hade isåfall fått ske med någon automatik och med vissa inlägg är det kanske direkt olämpligt.
Citera
2024-10-25, 12:52
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ser stora svårigheter med det förslaget. Det är väldigt många inlägg som rapporteras. Det hade isåfall fått ske med någon automatik och med vissa inlägg är det kanske direkt olämpligt.

Kan inte se vad som skulle vara olämpligt. Den som rapporterar har ju redan sett det.
Citera
2024-10-25, 13:21
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Kan inte se vad som skulle vara olämpligt. Den som rapporterar har ju redan sett det.

Det skulle mångfaldiga uppdraget om vi som moderatorer skulle manuellt höra av oss till både de som rapporterar och de som begår regelbrott. I en hektisk tråd kan vi utan problem radera 30 inlägg. Det skulle isåfall vara 60 PM. I politikforumen handlar det om 100:tals inlägg som hanteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in