• 1
  • 2
2024-10-14, 11:22
Medlem
Owlman59s avatar
Har märkt att det är nånting med Flashbacks administratörer som inte stämmer. Det har hänt vid ett flertal tillfällen då jag behövt rapportera användare av olika anledningar. Ändå tycks användaren fortsätta att kunna skriva sina irrelevanta kommentarer. Om man blir rapporterad ska man bli varnad om det hanteras rätt. Eftersom användarna kan fortsätta skriva måste ju det betyda att dom inte fått någon varning. Därför börjar jag fundera nu på om Flashback valt medvetet att skita i mina anmälningar och att jag är en av dom användare som dom valt att frysa ut.

En annan viktig situation i det här sammanhanget är en gång jag skrev ett inlägg och för en gång skull fick ett bra svar. Då hade den kommentaren tagits bort utan någon som helst information om det. Jag upptäckte själv att den var borta genom att scrolla i min tråd. När jag kontaktade admin angående detta fick jag kommentaren nerskriven (som tur var) och uppgifter på vilken admin jag skulle kontakta om det. Jag skrev och frågade men fick inget svar tillbaka. Är det så att vissa användare tar dom inte på allvar och att dom bara valt att nedvärdera oss? I så fall varför? Finns det fler som upplevt detta eller är det bara jag och han/hon som skrev kommentaren som togs bort utan anledning?
Citera
2024-10-14, 11:25
Avstängd
Xandas avatar
Det kanske är så att vad du anser vara regelbrott (kanske baserat på att användaren du anmäler tycker annorlunda än du i en fråga) inte betraktas på samma sätt av berörd moderator? Det är nämligen inte helt ovanligt att folk regelmässigt rapporterar åsiktsmotståndare för 0.03 när de inte kan bemöta argumenten på andra vis. Numera kan man inte se vilka inlägg som rapporterats men det är inte länge sedan det var möjligt och då kunde man ibland se hela trådar där varenda inlägg var rapporterat.
Citera
2024-10-14, 11:48
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
Om man blir rapporterad ska man bli varnad om det hanteras rätt.

Detta stämmer inte. Om en kommentar blir rapporterad så ska den bli granskad. Huruvida den meriterar en varning eller inte beror på om den brutit emot några regler. Flashback är vad det är, de är inte skyldiga dig någonting beträffande hur sidan drivs. Passar det inte så välj något annat forum.
Citera
2024-10-14, 11:55
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Det kanske är så att vad du anser vara regelbrott (kanske baserat på att användaren du anmäler tycker annorlunda än du i en fråga) inte betraktas på samma sätt av berörd moderator? Det är nämligen inte helt ovanligt att folk regelmässigt rapporterar åsiktsmotståndare för 0.03 när de inte kan bemöta argumenten på andra vis. Numera kan man inte se vilka inlägg som rapporterats men det är inte länge sedan det var möjligt och då kunde man ibland se hela trådar där varenda inlägg var rapporterat.

Men seriöst! Tror du på fullaste allvar att jag rapporterat användare för att dom inte tycker som mig. Det här är ju ett diskussionsforum, såklart man förväntar sig oliktänkande. Så nej, det är inte det. Jag har rapporterat användare för att dom skrivit kommentarer som inte har med ämnet att göra (off-topic) eller att dom rent skrivit nedvärderande saker om mig (personangrepp. Tydliga regelbrott som står tryckt.

Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Detta stämmer inte. Om en kommentar blir rapporterad så ska den bli granskad. Huruvida den meriterar en varning eller inte beror på om den brutit emot några regler. Flashback är vad det är, de är inte skyldiga dig någonting beträffande hur sidan drivs. Passar det inte så välj något annat forum.

Hur kommer det sig då att dom användare som jag rapporterat för regelbrott inte fått någon anmärkning och varför en viktig kommentar/svar bara togs bort utan någon förklaring trots att jag skrivit och frågat?
Citera
2024-10-14, 11:57
Medlem
kalkryggars avatar
Jag kan nog säga att jag känner mig utfryst från Religionsforumet. Det är många som vet att så fort moderatorn kan vinkla religionskritik som något regelbrott hur långsökt det än må vara så åker man direkt på en varning.

När man försöker samtala och diskutera med moderatorn så är samtalet ganska otrevligt.

Därför så undviker jag att uttrycka min åsikt i den forumdelen. Säkert skönt för många men det gör att Flashback inte kan säga sig stå för yttrandefrihet.
Citera
2024-10-14, 12:25
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Hur kommer det sig då att dom användare som jag rapporterat för regelbrott inte fått någon anmärkning och varför en viktig kommentar/svar bara togs bort utan någon förklaring trots att jag skrivit och frågat?

Som sagt, varför anser du dig vara berättigad dessa förklaringar? Flashback är vad det är. Felfritt? Definitivt inte. Take it or leave it.
Citera
2024-10-14, 12:25
Medlem
ReijoHervonens avatar
Mycket trams får stå kvar medan seriösa inlägg raderas i vissa forum. Värst är elbilsforumet där det finns en diktator som raderar alla inlägg som är kritiska emot elbilar även fast dom tangerar ämnet.

Flashback verkar inte ha vidare koll på sina moderatorer utan det finns en del riktiga rötägg som sitter och plockar bort inlägg av såna dom inte tycker om. Utrikesforumet om USA är också riktigt dåligt där sakliga inlägg raderas och rubriksättningar ändras om dom inte är vänligt inställda till Demokraterna.
Citera
2024-10-14, 12:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Har märkt att det är nånting med Flashbacks administratörer som inte stämmer. Det har hänt vid ett flertal tillfällen då jag behövt rapportera användare av olika anledningar. Ändå tycks användaren fortsätta att kunna skriva sina irrelevanta kommentarer.

Har inte inläggen du rapporterat åtgärdats så håller inte moderatorerna med dig i din rapport.

Citat:
Om man blir rapporterad ska man bli varnad om det hanteras rätt.

Bara om det är en korrekt rapport och regelbrottet är någorlunda grovt. En inlägg kan bara raderas också.

Citat:
Eftersom användarna kan fortsätta skriva måste ju det betyda att dom inte fått någon varning.

Du vet ju inte om en varning utdelats då det inte utannonseras. För att bli avstängd krävs upp till sex varningar enligt FAQ så det kan ta lång tid innan du märker något.

Citat:
Därför börjar jag fundera nu på om Flashback valt medvetet att skita i mina anmälningar och att jag är en av dom användare som dom valt att frysa ut.

Inga rapporter ignoreras men vad som händer efteråt kan ju skilja sig åt. Ingen åtgärd, åtgärd genom radering, åtgärd genom radering och varning etc.

Citat:
En annan viktig situation i det här sammanhanget är en gång jag skrev ett inlägg och för en gång skull fick ett bra svar. Då hade den kommentaren tagits bort utan någon som helst information om det. Jag upptäckte själv att den var borta genom att scrolla i min tråd.

Oerhört många inlägg raderas utan information. Läs FAQ:

Citat:
Q: En del av mina inlägg försvinner spårlöst. Vad är det som händer?
A: Moderatorerna rensar hela tiden bort inlägg som är utanför trådens ämne. Detta är inte något som användarna alltid informeras om då det handlar om väldigt många inlägg varje dag. Har ditt inlägg försvunnit så är det enklast att kontakta en moderator i berört forum och fråga vad som hänt. Att skicka PM till varje användare som får inlägg bortplockade är inte aktuellt då detta skulle ta ofantligt mycket tid i anspråk. Även trådar kan försvinna helt, alltså inte hamna i Papperskorgen. Det beror oftast på att trådstarten bryter mot en 1.xx-regel. Alla moderatorer har möjlighet att se vilka åtgärder som gjorts av moderatorer i en tråd.

Citat:
När jag kontaktade admin angående detta fick jag kommentaren nerskriven (som tur var) och uppgifter på vilken admin jag skulle kontakta om det. Jag skrev och frågade men fick inget svar tillbaka.

Moderatorerna får oerhört många PM om saker liknande detta. Ibland kan man få PM:a igen för att stöta på och påminna. Ett annat alternativ är att PM:et inte var sakligt utan mest innehöll invektiv. Då kan det ignoreras.

Citat:
Är det så att vissa användare tar dom inte på allvar och att dom bara valt att nedvärdera oss? I så fall varför? Finns det fler som upplevt detta eller är det bara jag och han/hon som skrev kommentaren som togs bort utan anledning?

Om en rapport eller ett PM tas på allvar kan som sagt bero på hur det är utformat. Okynnesrapporter eller osakliga PM kan det mycket väl bortses ifrån av uppenbara skäl. Nedvärdering kan ske om användaren "bett om det". Som man skriver får man svar.
Citera
2024-10-14, 12:54
Medlem
[quote=Owlman59|89802637]Jag har rapporterat användare för att dom skrivit kommentarer som inte har med ämnet att göra (off-topic) eller att dom rent skrivit nedvärderande saker om mig (personangrepp. Tydliga regelbrott som står tryckt./QUOTE]

Nedvärderande personangrepp är inte heller ett regelbrott.
Citera
2024-10-14, 13:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Har märkt att det är nånting med Flashbacks administratörer som inte stämmer. Det har hänt vid ett flertal tillfällen då jag behövt rapportera användare av olika anledningar. Ändå tycks användaren fortsätta att kunna skriva sina irrelevanta kommentarer. Om man blir rapporterad ska man bli varnad om det hanteras rätt. Eftersom användarna kan fortsätta skriva måste ju det betyda att dom inte fått någon varning. Därför börjar jag fundera nu på om Flashback valt medvetet att skita i mina anmälningar och att jag är en av dom användare som dom valt att frysa ut.

Vi raderar (och varnar ev.) givetvis enbart inlägg som strider mot forumets regelverk, vilket såklart är långt ifrån alla inlägg som har låg kvalitet i sig.

Alla inlägg som tas bort bedöms inte som varningsvärda, och även om man blir varnad kan man fortsätta skriva. Vid upprepade varningar kan man stängas av med stöd av 2.01.

Citat:
En annan viktig situation i det här sammanhanget är en gång jag skrev ett inlägg och för en gång skull fick ett bra svar. Då hade den kommentaren tagits bort utan någon som helst information om det. Jag upptäckte själv att den var borta genom att scrolla i min tråd. När jag kontaktade admin angående detta fick jag kommentaren nerskriven (som tur var) och uppgifter på vilken admin jag skulle kontakta om det. Jag skrev och frågade men fick inget svar tillbaka. Är det så att vissa användare tar dom inte på allvar och att dom bara valt att nedvärdera oss? I så fall varför? Finns det fler som upplevt detta eller är det bara jag och han/hon som skrev kommentaren som togs bort utan anledning?

Allt som bedöms som OT eller på annat sätt bryter mot reglerna kan raderas utan förvarning.
Citera
2024-10-14, 13:57
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Tack, jättebra att du rapporterar inlägg du tycker bryter mot någon regel!

Dock måste du vara beredd på att ibland kan den mod som kollar på din rapport göra en annan bedömning än du. Och även om denna gör samma bedömning som du är det vanligaste att vi bara raderar inlägget. Varnar brukar vi främst göra i de värsta fallen. Och även om användaren blir varnad betyder inte det att denna per automatik blir avstängd. Det behövs en bunt varningar för att någon skall stängas av.

Citat:
Jag har rapporterat användare för att dom skrivit kommentarer som inte har med ämnet att göra (off-topic) eller att dom rent skrivit nedvärderande saker om mig (personangrepp. Tydliga regelbrott som står tryckt.

Jag tog en snabb koll på dina 1.08-rapporter (personangrepp) och jag tror du tyvärr missuppfattat regeln lite. Se sedan:

Denna regel är till för att undvika att användare skräms till tystnad av andra användare genom att utsättas för hot eller liknande. Det är dock en hög tolerans mot invektiv och personliga tillmälen på Flashback, vilket gör att tonen i vissa inlägg kan förefalla hård.

D.v.s. regeln handlar om rena hot och trakasserier i syfte att skämma någon till tystnad, inte att någon skriver något nedvärderande om dig. Det skulle möjligen kanske kunna falla under regel 0.03 (offtopic), men inte 1.08 (personangrepp).

Citat:

Hur vet du att de inte blivit varnade? Vi utannonserar inte varningar publikt utan meddelar det endast till den som blivit varnad, så m.a.o. kan de mycket väl blivit varnade.
Citera
2024-10-14, 15:53
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Som sagt, varför anser du dig vara berättigad dessa förklaringar? Flashback är vad det är. Felfritt? Definitivt inte. Take it or leave it.

Jag vill veta vad det är som händer och varför. Speciellt när viktig information försvinner helt utan anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Fyfan vad tramsigt att rapportera andra människor på ett internetforum. Höjden av blöjbeteende.

Så när någon bryter mot en regel ska man bara förbise det eller? Det finns regler på forumet av en anledning. Det är faktiskt inget anarkiforum. Regler är till för att följas och det kan inte vara mer än rätt att rapportera det som missköts.

Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Nedvärderande personangrepp är inte heller ett regelbrott.

Varför finns det då med som alternativ när man rapporterar någon? Ta reda på fakta innan du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vi raderar (och varnar ev.) givetvis enbart inlägg som strider mot forumets regelverk, vilket såklart är långt ifrån alla inlägg som har låg kvalitet i sig.

Alla inlägg som tas bort bedöms inte som varningsvärda, och även om man blir varnad kan man fortsätta skriva. Vid upprepade varningar kan man stängas av med stöd av 2.01.

Allt som bedöms som OT eller på annat sätt bryter mot reglerna kan raderas utan förvarning.

Vore det inte logiskt då att TS blir informerad av vilka kommentarer som tagits bort. I mitt fall missade jag en jätte viktig information som var ett svar på min fråga. Behövde jaga ifatt det själv. Ska det verkligen behöva vara så?

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tog en snabb koll på dina 1.08-rapporter (personangrepp) och jag tror du tyvärr missuppfattat regeln lite. Se sedan:

Denna regel är till för att undvika att användare skräms till tystnad av andra användare genom att utsättas för hot eller liknande. Det är dock en hög tolerans mot invektiv och personliga tillmälen på Flashback, vilket gör att tonen i vissa inlägg kan förefalla hård.

D.v.s. regeln handlar om rena hot och trakasserier i syfte att skämma någon till tystnad, inte att någon skriver något nedvärderande om dig. Det skulle möjligen kanske kunna falla under regel 0.03 (offtopic), men inte 1.08 (personangrepp).

Ok, då har jag missuppfattat vad "personangrepp" har för betydelse i det här sammanhanget. Vad ska jag välja för alternativ om jag vill rapportera någon som skriver en kränkande eller nedvärderande kommentar som riktas personligt mot mig? Såg inget annat passande alternativ iaf. Off-topic tolkar jag mer som någon som kommenterar något utanför ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Hur vet du att de inte blivit varnade? Vi utannonserar inte varningar publikt utan meddelar det endast till den som blivit varnad, så m.a.o. kan de mycket väl blivit varnade.

Jag är väldigt säker på att dom inte blivit varnade då dom fortsätter att skriva till mig. Dom flesta brukar ju sluta efter första varningen. Gör man inte det är man dum. Alltså är det mer logiskt att dom inte fått någon anmärkning. Jag misstänker att det även finns vissa moderatorer (säger inte att du är en av dom) som håller med "trollen" och tycker det är rätt att förolämpa mig. Därför väljer dom då att förbise det. Om det är så måste ju det betyda att Flashback stödjer nätmobbning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in