Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-14, 17:04
Medlem
Som titeln, vad kostar det idag p en hft att kpa kamin och f den installerad?
Vad kostar ungefr ved/kWh om man kper den "eldningsfrdig"?
Vilka mer saker n sotning br man tnka p och vilka vriga kostnader kommer att tillkomma/vara lpande?

Stller frgan hr d stort intresse o kunskap finns hos FB-folket.
(Och ja, jag r just fr tillfllet alldeles p tok fr lat fr att googla fram svar. Vill hellre ha riktiga o aktuella svar frn verkligheten n att f inaktuella svar via ntet)
Citera
2024-10-14, 17:17
Medlem
tnems avatar
Var bor du?
Vedpriset varierat stort om du bor i Smland jmfrt med Stockholm.
Citera
2024-10-14, 18:08
Medlem
GimliRedBeards avatar
Om det blir dyrt eller billigt beror ju frst och frmst p om du har en skorsten med ledig kanal eller ej.
Om du har det och kan fixa sjlv s kan du t om komma undan alla tillstnd mm... Inte egentligen kanske men i praktiken.
S mellan 5000 (beg kamin och lite cement) 150000 (ta dit en hantverkare och utan skorsten)
Citera
2024-10-14, 18:39
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Vilka mer saker n sotning br man tnka p och vilka vriga kostnader kommer att tillkomma/vara lpande?

(Och ja, jag r just fr tillfllet alldeles p tok fr lat fr att googla fram svar. Vill hellre ha riktiga o aktuella svar frn verkligheten n att f inaktuella svar via ntet)
Skall du kpa en vedkamin som du sedan skall elda upp med kpeved s r det inte s lyckat.
Citera
2024-10-14, 18:44
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur

S, villa, bostadsrtt eller hyresrtt? Om flerfamiljshus, vilken vning?
Finns skorsten?
Vggmaterial?
Och, som andra sagt, lge? Storstad/landet?
Och vedkostnaden r allt frn 'gratis' om du har eget tr till 'svindyr' om du kper en sck p ICA.

S du fr nog precisera en smula om du ska f ngra matnyttiga svar.
Citera
2024-10-14, 19:50
Medlem
I mnga kommuner fr man ju inte elda i kaminen hur mycket man vill om det inte r ens primra uppvrmning.

Kan ju vara vrt och kolla upp om man planerar elda dagligen dock s kan man ju skita i det men d br man ju elda med fin ved hela tiden s det inte luktar illa ute.
Citera
2024-10-14, 23:41
Medlem
P en hft vet jag inte, men kan bertta vad det kostade fr mig. Kamin, installationsarbete samt insatsrr i befintlig skorsten landade p ca 55 000. Och detta var rtt nyligen. Men har ju sklart ingen aning om vad det kan bli fr dig. Finns kaminer i olika prisklasser mm.

Ved vet jag faktiskt inte, det ordnar vi sjlva.
Citera
2024-10-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Var bor du?
Vedpriset varierat stort om du bor i Smland jmfrt med Stockholm.

Nedre mellansverige, ingen storstad.
Citera
2024-10-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GimliRedBeard
Om det blir dyrt eller billigt beror ju frst och frmst p om du har en skorsten med ledig kanal eller ej.
Om du har det och kan fixa sjlv s kan du t om komma undan alla tillstnd mm... Inte egentligen kanske men i praktiken.
S mellan 5000 (beg kamin och lite cement) 150000 (ta dit en hantverkare och utan skorsten)

Kan det g p s mycket som 150k?
Blir nog att frska f in i befintlig skorsten d
Citera
2024-10-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Skall du kpa en vedkamin som du sedan skall elda upp med kpeved s r det inte s lyckat.

Tnkte kpa av de som sljer upphuggen o kapad i bamsesckar, typ 2-3 kubik
Citera
2024-10-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
S, villa, bostadsrtt eller hyresrtt? Om flerfamiljshus, vilken vning?
Finns skorsten?
Vggmaterial?
Och, som andra sagt, lge? Storstad/landet?
Och vedkostnaden r allt frn 'gratis' om du har eget tr till 'svindyr' om du kper en sck p ICA.

S du fr nog precisera en smula om du ska f ngra matnyttiga svar.

Det finns en skorsten, inte anvnd lngre, den r frn tiden nr det eldades med olja.
Mindre samhlle, en villa. Hade inte tnkt handla ved p macken i en 10-liters sck iaf.
Citera
2024-10-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80regerG
I mnga kommuner fr man ju inte elda i kaminen hur mycket man vill om det inte r ens primra uppvrmning.

Kan ju vara vrt och kolla upp om man planerar elda dagligen dock s kan man ju skita i det men d br man ju elda med fin ved hela tiden s det inte luktar illa ute.

Det dr knner jag inte till egentligen, men det r ganska mnga som eldar runt i kring.
Hur r det med sotning d, hur ofta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in