• 1
  • 2
2024-10-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
P en hft vet jag inte, men kan bertta vad det kostade fr mig. Kamin, installationsarbete samt insatsrr i befintlig skorsten landade p ca 55 000. Och detta var rtt nyligen. Men har ju sklart ingen aning om vad det kan bli fr dig. Finns kaminer i olika prisklasser mm.

Ved vet jag faktiskt inte, det ordnar vi sjlva.

55k lter bra. Frmodligen det bsta alternativet r att utnyttja den befintliga skorstenen o ha insats-rr.
Citera
2024-10-15, 22:39
Medlem
Jag fr tacka fr alla svaren!
Citera
2024-10-15, 22:53
Medlem
GimliRedBeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Kan det g p s mycket som 150k?
Blir nog att frska f in i befintlig skorsten d

Eller 5000 om du hittar en billig beg kamin (t ex mors/jtul) knackar hl i befintlig murstock och murar dit den sjlv.
Sen mste man (helst sotaren) ju kolla att muren r ok... man vill ju inte elda upp huset!
Egentligen ska man ha alla mjliga tillstnd... Men har man tur s tror sotaren p en nr man sger att dr har ju alltid varit en kamin dr fast den har inte anvnts p mnga r och nu har den renoverats och ska brja anvndas igen.
Citera
2024-10-15, 23:06
Medlem
che3s avatar
Citat:
Tnkte kpa av de som sljer upphuggen o kapad i bamsesckar, typ 2-3 kubik
Okej men fr att det ska bli riktigt lnsamt br veden vara nstan gratis, med tanke p kostnaden fr kp och installation av kaminen.
Citera
2024-10-16, 07:46
Medlem
tnems avatar
Citat:
Nedre mellansverige, ingen storstad.

500-600 kr/m3 fr du nog betala.

Kper du storsljare s fr du ngon g betala mer.
Citera
2024-10-16, 08:13
Medlem
Om du ska kpa fin torkad bjrkved s r det minst 1000 per kubik om man inte knner ngon.

Mitt tips r bergvrme. Mindre jobb och billigare i lngden.

Om du skulle lgga de timmar du staplar och hugger ved p ett extra jobb och jmfr s r ved en frlustaffr

Enda anledningen till ved r om man tycker det r kul.

Sjlv har jag bde ved och bergvrme. Ved anvnds fr myseldning. Sen har jag flera kubik ved som backup. Men det r en annan sak.
Citera
2024-10-16, 17:24
Medlem
Citat:
55k lter bra. Frmodligen det bsta alternativet r att utnyttja den befintliga skorstenen o ha insats-rr.

Glmde frresten rkna med kostnad fr bygganmlan, kostade runt 4000 har jag fr mig.
Citera
2024-10-16, 19:09
Citat:
Det dr knner jag inte till egentligen, men det r ganska mnga som eldar runt i kring.
Hur r det med sotning d, hur ofta?

Var tredje r behver jag sota dr jag bor en r det skerhetskontroll var 6:e r.

Jag vill inte heller knna till att man bara fr "mys elda"
Citera
2024-10-18, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
P en hft vet jag inte, men kan bertta vad det kostade fr mig. Kamin, installationsarbete samt insatsrr i befintlig skorsten landade p ca 55 000. Och detta var rtt nyligen. Men har ju sklart ingen aning om vad det kan bli fr dig. Finns kaminer i olika prisklasser mm.

Ved vet jag faktiskt inte, det ordnar vi sjlva.

Rimligt pris

Citat:
Tnkte kpa av de som sljer upphuggen o kapad i bamsesckar, typ 2-3 kubik

Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Om du ska kpa fin torkad bjrkved s r det minst 1000 per kubik om man inte knner ngon.

Mitt tips r bergvrme. Mindre jobb och billigare i lngden.

Om du skulle lgga de timmar du staplar och hugger ved p ett extra jobb och jmfr s r ved en frlustaffr

Enda anledningen till ved r om man tycker det r kul.

Sjlv har jag bde ved och bergvrme. Ved anvnds fr myseldning. Sen har jag flera kubik ved som backup. Men det r en annan sak.

Veden kostar ca 1,5 kr/kWh ungefr samma som direkt el nr den inte r s dyr kanske lite billigare, men ofta har ved eldstder smre verkningsgrad n vad man tror

Se ocks
se
https://www.youtube.com/watch?v=O3RpFZaXZ-w&t=20s

samt

https://www.youtube.com/watch?v=TwNYE8QIWIc

Sedan r ju en eld en mysfaktor, bra om strmmen uteblir samt ett bra preppingstt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto