• 1
  • 2
2024-10-14, 18:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Du har fått en varning för brott mot 0.09. Falsk ryktesspridning.
Ämne: Industriledaren Karl Hedin m fl gripna okt -18, jaktbrott i Surahammars kommun 2017
Citat:
Notera att användaren som skriver här är en notorisk pedofil och sprider barnporr, han kommer säkert spela oskyldig och neka.

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk

Hur är det ryktesspridning när det implicit är en kommentar på att en frikänd inte är oskyldig?

Att i en tråd anklaga en användare för att vara pedofil och sprida barnporr är knappast topic i tråden, och utan belägg anser vi att det är falsk ryktesspridning.

MVH

Maviel

Det faller inom något som heter "ironisk retorik" och endast en socialt handikappad(Autism bland annat) hade kunnat ta det på allvar, när kontexten är uppenbar. Är det så att man inte får vara ironisk, i ett svar för att påvisa det absurda som skrivs i en tråd, och varför man kan bortse från inlägget.

Där det inlägget är en del av ett frikännande i detta fall?

Att komma med den anklagelsen gentemot en användare i syfte att få andra användare att inte lyssna på vad denne säger är inte ok nä. Det skulle även kunna falla under 1,08. Men eftersom du nu uppger för mig att det inte ens stämmer utan det var retorik så är det ännu mer 0,09.

MVH

Maviel

Det är givetvis inte 0,09 eftersom det

1. Aldrig var någon ryktesspriding, varken intention eller hur det mottagits
2. Det finns en kontext som gör att det absolut inte tolkas så av 99% av läsarna

Regler är till för att tolkas efter kontext, motivation. Det vet du väl?

Att helt utan anledning skriva att en användare är pedofil och sprider barnporr klassar jag som 0,09. Att du anser att 99% av läsarna på flashback förstår att du bara "skojade lite" bryr jag mig inte om.

Jag har inte mer att tillföra i detta ärende. Om du så önskar så vet du hur du går vidare med en klagomålstråd.

MVH

Maviel

"Notera nu. Bara för att Karl Hedin blev frikänd betyder det inte att han är oskyldig.

Det betyder bara att bevisen som lags fram inte duger för en fällande dom
."

Är inlägget jag svarade på har uppenbarligen ett bias, där man är skyldig oavsett om det finns bevis eller någon har frikänts. Tekniskt är det givetvis korrekt att någon kan vara skyldig, trots frikännande dom. Däremot att ta upp det som vi alla vet, implicerar skuld.

Alltså ironiserar jag uppenbart det i mitt inlägg, det kan inte finnas någon som helst tvekan om att det är ett ironiskt svar på användaren i fråga. Där det berör problemet med att någon är skyldig oavsett vad.

Hur man kan tolka det som falsk ryktesspriding är inte bara sorgligt, utan även problematiskt om man är i en moderatorsfunktion. I kontexten är det uppenbart att det är orimligt att man inte skall betraktas som oskyldig till en anklagelse även om man har frikänts eller det inte finns bevis.

Är det här vad Flashback har blivit, ett gäng för autister som inte klarar av sociala implikationer, humor och djupare kontext? Är det så ni vill ha det?
Citera
2024-10-14, 18:48
Medlem
mikaelss avatar
Hur kan du inte fatta att 'Notera att användaren som skriver här är en notorisk pedofil och sprider barnporr, han kommer säkert spela oskyldig och neka.' är varningsbart? Är du svagsint? Klockren varning, hoppas på avstängning också.
Citera
2024-10-14, 18:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Hur kan du inte fatta att 'Notera att användaren som skriver här är en notorisk pedofil och sprider barnporr, han kommer säkert spela oskyldig och neka.' är varningsbart? Är du svagsint? Klockren varning, hoppas på avstängning också.

Irrelevant, det är fortfarande inte 0,09
Citera
2024-10-14, 18:51
Moderator
Maviels avatar
Har tagit del av tråden och har inte mer att tillägga i nuläget men följer utvecklingen.
Citera
2024-10-14, 18:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Irrelevant, det är fortfarande inte 0,09
Jo, uppenbarligen är det exakt just det. Det är dessutom OT.
Citera
2024-10-14, 18:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jo, uppenbarligen är det exakt just det. Det är dessutom OT.

Det är varken eller, men jag förstår hur du inte kan tänka komplext nog för att avläsa det. Inte ditt fel, ett genetiskt problem helt enkelt. Tack för din medverkan.
Citera
2024-10-14, 19:05
Medlem
DauXs avatar
Detta är exakt vad 0.09 är till för att stävja.

En solklar varning när du hänger ut en annan användare som pedofil och att h*n sprider barnporr vilket i vårt samhälle är väldigt stigmatiserande.

Såvida du inte kan gräva fram något ur användarens historik som bekräftar dina påståenden så gör du bäst i att tugga i dig varningen och låta bli sånt här i framtiden.
Citera
2024-10-14, 19:06
Medlem
peterZiipens avatar
Typ fjärde klagomålstråden inom loppet av en månad där du har problem med Flashbacks modderering. Inte en enda gång har en varning varit felaktig. Har du nån gång reflekterat över att problemet kanske inte ligger hos moderatorerna?

Jag säger som mikaels; klockren varning, hoppas på avstängning också.
Citera
2024-10-14, 19:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Detta är exakt vad 0.09 är till för att stävja.

En solklar varning när du hänger ut en annan användare som pedofil och att h*n sprider barnporr vilket i vårt samhälle är väldigt stigmatiserande.

Såvida du inte kan gräva fram något ur användarens historik som bekräftar dina påståenden så gör du bäst i att tugga i dig varningen och låta bli sånt här i framtiden.

Om du inte förstår vad som sker i en tråd, är det bäst att inte svara. Tack för din medverkan.
Citera
2024-10-14, 19:15
Medlem
Stenballes avatar
Med Ts definition kan man alltså kalla vem som helst vad som helst och påstå precis vad som helst, för att sedan kalla det ironi.
Det där var inte ironi.

Vill man ha fram en poäng liknande den som jag förmodar att TS menar, så kan man använda fiktiva namn/personer och situationer.

Exempel: Pelle Pingvin är en notorisk fisktjuv, men...

Kallar man en annan användare för pedofil så förtjänar man en varning.
Citera
2024-10-14, 19:16
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Om du inte förstår vad som sker i en tråd, är det bäst att inte svara. Tack för din medverkan.
Du har ingen aning om vad jag förstår eller ej och vilka trådar jag följer. Men fortsätt du att gräva ditt hål djupare och djupare.
Citera
2024-10-14, 19:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Med Ts definition kan man alltså kalla vem som helst vad som helst och påstå precis vad som helst, för att sedan kalla det ironi.
Det där var inte ironi.

Vill man ha fram en poäng liknande den som jag förmodar att TS menar, så kan man använda fiktiva namn/personer och situationer.

Exempel: Pelle Pingvin är en notorisk fisktjuv, men...

Kallar man en annan användare för pedofil så förtjänar man en varning.

Om det inte var ironi, vad var det då? Var jag lite elak på Flashback?

Vad fan har skett med FB ;D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in