Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 11:13
  #1
Medlem
Vad gäller idag när man har mycket pengar på banken och flyttar till äldreboende.
Läste någonstans att kapitalinkomster ska räknas in.
Citera
Igår, 11:39
  #2
Medlem
Titsdontlies avatar
Vadå vad gäller? Tror du dina pengar försvinner eller? Du betalar för äldreomsorgen och sen behåller dina pengar
Citera
Igår, 11:48
  #3
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titsdontlie
Vadå vad gäller? Tror du dina pengar försvinner eller? Du betalar för äldreomsorgen och sen behåller dina pengar

Taxan för äldreomsorg är inkomstbaserad.

Citat:
Ursprungligen postat av 08nollatta
Vad gäller idag när man har mycket pengar på banken och flyttar till äldreboende. Läste någonstans att kapitalinkomster ska räknas in.

I vissa kommuner räknas kapitalinkomster in när taxan ska beräknas, men i andra kommuner tittar de bara på pensionen. Så det är nog bäst att du ringer äldreförvaltningen och kollar vad som gäller där du bor.
Citera
Igår, 13:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08nollatta
Vad gäller idag när man har mycket pengar på banken och flyttar till äldreboende.
Läste någonstans att kapitalinkomster ska räknas in.
Det jag känner till är att du inte får ha över 100,000 (tror jag) för att få bostadstillägg. Men det är ju helt i sin ordning, det är dessutom generösa summor man ändå får ha.
Citera
Igår, 14:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elliver
Det jag känner till är att du inte får ha över 100,000 (tror jag) för att få bostadstillägg. Men det är ju helt i sin ordning, det är dessutom generösa summor man ändå får ha.
Man kan ha mer men tillägget börjar trappas ner från över 100 000.
Citera
Igår, 14:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Man kan ha mer men tillägget börjar trappas ner från över 100 000.
Ännu mer generöst då.
Citera
Igår, 14:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elliver
Ännu mer generöst då.
Njae. Man STRAFFAS om man skött sig, medan slösarna får fullt...
Citera
Igår, 16:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Njae. Man STRAFFAS om man skött sig, medan slösarna får fullt...

Precis!

Och det är väl enbart i utfattiga Sverige som knappt 9000EUR anses som en stor,ja nästan magisk,summa som bara "Rika" människor sparat ihop
Citera
Igår, 16:40
  #9
Medlem
Är ju nästan gratis att bo på äldreboende.
Finns maxbelopp och förmögenhet räknas inte med.
Citera
Igår, 17:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Är ju nästan gratis att bo på äldreboende.
Finns maxbelopp och förmögenhet räknas inte med.
Njae.
/Maxbeloppet nästan 3000 är bara för VÅRDEN.
/Plus hyra. Det verkar finnas även ok, men de flesta äldre vill inte bo där och vantrivs...
/Plus mat. Vet inte nu, men för några år sedan var det 50+ för EN varmrätt, som oftast smakar skit. Man behöver tre måltider plus fika/mellanmål per dag. Många äldre har näringsbrist...

Så för en fattigpensionär är det inte roligt...
Citera
Igår, 17:39
  #11
Medlem
Tror det skiljer sig lite var man bor men hyra, mat och serviceavgift går på 9000 i månaden för min gamla mor. Serviceavgiften är nedsatt då hon endast har allmän pension men eftersom hon har åtskilliga hundratusen på banken får hon inget bostadsbidrag. Vi barn tog inte hennes pengar från husförsäljningen vilket är vanligt annars vad jag förstått, allt för att tjäna 25-30 tusen om året i minskade avgifter.
Citera
Igår, 18:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Njae.
/Maxbeloppet nästan 3000 är bara för VÅRDEN.
/Plus hyra. Det verkar finnas även ok, men de flesta äldre vill inte bo där och vantrivs...
/Plus mat. Vet inte nu, men för några år sedan var det 50+ för EN varmrätt, som oftast smakar skit. Man behöver tre måltider plus fika/mellanmål per dag. Många äldre har näringsbrist...

Så för en fattigpensionär är det inte roligt...
Går ingen nöd på dem, finns även gränser för vad man får kvar.
De som har en normal pension får jättemycket pengar över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in