• 1
  • 2
2024-10-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktrollet
Ok men hur dåligt är egentligen 86 grader under stress? Kommer min laptop att dö inom kort med sådana temperaturer?

86 grader är inga problem. Så länge ingen komponent thermal-throttlar, det vill säga saktar ner för att sänka temperaturen, så kör den inom ett säkert spann och bör inte vara någon fara.
Citera
2024-10-17, 19:52
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det där sambandet mellan spänning och effektutveckling kallas kvadratiskt. Exponentiellt är något heeelt annat som inte har med detta att göra såvitt jag kan se.
Menade kvadratiskt, tack för klargörandet.
Citera
2024-10-17, 21:17
Medlem
Ladda ner Throttle stop
https://www.techpowerup.com/download...-throttlestop/

Ändra från high performance till balanserat, avaktivera turbo boot och spara, testa sen.
Citera
2024-10-18, 00:07
Medlem
Citat:
Ok men hur dåligt är egentligen 86 grader under stress? Kommer min laptop att dö inom kort med sådana temperaturer?
Nä 86 är ingen extrem temperatur.

Du skrev att du rengjort datorn från damm och det är ju en vettig åtgärd. Finns tryckluftsflaskor på inet som du kan använda för att blåsa rent kylflensar mm ordentligt. Du har även bytt kylpasta vilket är bra. Här finns ju olika märken som är olika effektiva och vissa har på alldeles för mycket kylpasta så du kan ju prova att göra om detta och kanske få ner ett par grader.

Det viktigaste är dock att du har en laptop platta med hög genomsläpplighet så luften lätt kan passera in och ut ur datorn.. Vissa lägger ju laptopen i sängen osv när de spelar och det är inte optimalt när luftintaget är i botten av datorn...
Citera
2024-10-21, 19:49
Medlem
flashbacktrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Nä 86 är ingen extrem temperatur.

Du skrev att du rengjort datorn från damm och det är ju en vettig åtgärd. Finns tryckluftsflaskor på inet som du kan använda för att blåsa rent kylflensar mm ordentligt. Du har även bytt kylpasta vilket är bra. Här finns ju olika märken som är olika effektiva och vissa har på alldeles för mycket kylpasta så du kan ju prova att göra om detta och kanske få ner ett par grader.

Det viktigaste är dock att du har en laptop platta med hög genomsläpplighet så luften lätt kan passera in och ut ur datorn.. Vissa lägger ju laptopen i sängen osv när de spelar och det är inte optimalt när luftintaget är i botten av datorn...
Ok det låter lugnande.

Funderar dock på att städa ut dammet från insidan igen, då jag redan igen kan se buildup av damm på ventilerna på undersidan av laptopen, inte jättemycket men en del.

Är det säkert att använda luft på burk för att rensa dammet, utan att behöva öppna upp laptopen? Alltså spraya på ventilerna utanpå.
Citera
2024-10-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ok det låter lugnande.

Funderar dock på att städa ut dammet från insidan igen, då jag redan igen kan se buildup av damm på ventilerna på undersidan av laptopen, inte jättemycket men en del.

Är det säkert att använda luft på burk för att rensa dammet, utan att behöva öppna upp laptopen? Alltså spraya på ventilerna utanpå.
Då skulle jag nog börjat med dammsugaren. Vissa menar att dammsugare inte är så bra eftersom den får fläktarna att börja snurra vilket kan alstra ström men jag har dammsugit datorn 1000ggr utan att ngt hänt. Annars kommer du bara spraya in dammet i datorn.. När du dammsugit kan du blåsa in luft för o lossa ev damm inuti och kör sen en vända till med dammsugaren för att suga ut det du blåst loss.
Citera
2024-10-28, 22:04
Medlem
flashbacktrollets avatar
Jag köpte tyvärr llano cooling pad, den dyraste cooling paden på marknaden, och min gpu är fortfarande 86, även om jag maxar llano på 2800 rpm. Alla dessa youtube reviews som säger att den sänker tempen 20 grader, jo tjena. fyfan alltså jag har ingenting kvar jag kan göra, jag har gjort allt som går att göra förutom undervolting, men jag är efterbliven så jag vågar inte röra underclocking
Citera
2024-10-29, 01:11
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Då skulle jag nog börjat med dammsugaren. Vissa menar att dammsugare inte är så bra eftersom den får fläktarna att börja snurra vilket kan alstra ström men jag har dammsugit datorn 1000ggr utan att ngt hänt. Annars kommer du bara spraya in dammet i datorn.. När du dammsugit kan du blåsa in luft för o lossa ev damm inuti och kör sen en vända till med dammsugaren för att suga ut det du blåst loss.

Dammsugaren riskerar att bilda statisk electricitet som vissa komponenter som cpu i datorer inte tål. Vilket är varför man avråder från att använde den på datorn sen att du har haft tur är ingen garanti för att det inte går dåligt nästa gång.
Citera
2024-10-29, 07:14
Medlem
swebarbs avatar
Nackdelen med bärbara, låter som du testat det man ska göra och spelar man krävande spel får man nog acceptera dom går sådär varma. 3060 är ju ändå ett rätt kraftigt kort så att det blir så varmt i ett tajt bärbar chassi är inte konstigt egentligen

Du kan testa cappa fpsen när du spelar så borde tempen gå ner lite kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in