Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-17, 15:21
Medlem
flashbacktrollets avatar
Shoo flashback.

Har en bärbar gigabyte g5 med en rtx 3060 och en intel i5 10500h 10th generation.

Min GPU är alltid runt 86-87 grader vid tyngre spel såsom elden ring. Jag städade ut damm från ventilerna med min dammsugare för några månader sedan, det gjorde åtminstone så att min laptop inte stängdes av automatiskt när jag spelade något spel som typ dota 2. Bytte thermal paste för ca 8 månader sedan.

Jag har både en laptop stand och en cooling pad som är stackade på varandra, och trots allt detta så är min GPU ändå på 86 grader vid gaming.

Vad mer kan jag göra för att få ner temperaturerna?
Citera
2024-10-17, 15:47
Medlem
BackToHegels avatar
Underklockning kanske, om du nöjer dig med något lägre prestanda. Det är ett linjärt samband mellan klockfrekvens och värmeutveckling, men mellan spänning och värmeutveckling är förhållandet exponentiellt. Så om du har möjlighet att sänka spänningen på GPU och/eller CPU så kan det ge en dramatisk effekt vad gäller värmen.

Dvs halverad klockfrekvens på samma spänning halverar värmeutvecklingen, halverad spänning på samma klockfrekvens sänker värmen till en fjärdedel. För låg spänning kan liksom för hög klockfrekvens orsaka instabilitet, så man får testa sig fram och stabilitetstesta vid underklockning såväl som överklockning.
Senast redigerad av BackToHegel 2024-10-17 kl. 15:50.
Citera
2024-10-17, 15:47
Medlem
Out-of-Steps avatar
Älgen Ring är väl knappast ett tungt spel att lira, på ett 3060? I och för sig brukar laptop inte vara någon höjdare när det kommer till kylning.

Inte så att det är obegränsad FPS och 4k som ställer till det? I så fall ladda ner rivaruner eller liknande och begränsa fps till vad du nu vill ha, t.ex 120 eller 144.
Citera
2024-10-17, 15:58
Medlem
flashbacktrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Underklockning kanske, om du nöjer dig med något lägre prestanda. Det är ett linjärt samband mellan klockfrekvens och värmeutveckling, men mellan spänning och värmeutveckling är förhållandet exponentiellt. Så om du har möjlighet att sänka spänningen på GPU och/eller CPU så kan det ge en dramatisk effekt vad gäller värmen.

Dvs halverad klockfrekvens på samma spänning halverar värmeutvecklingen, halverad spänning på samma klockfrekvens sänker värmen till en fjärdedel. För låg spänning kan liksom för hög klockfrekvens orsaka instabilitet, så man får testa sig fram och stabilitetstesta vid underklockning såväl som överklockning.

Jag har funderat på det där med underclocking, men jag vet typ ingenting om datorer osv, så jag vet inte om jag vågar pilla på något sådant själv. finns det någon bra guide för en total nybörjare?
Citera
2024-10-17, 16:00
Medlem
flashbacktrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Älgen Ring är väl knappast ett tungt spel att lira, på ett 3060? I och för sig brukar laptop inte vara någon höjdare när det kommer till kylning.

Inte så att det är obegränsad FPS och 4k som ställer till det? I så fall ladda ner rivaruner eller liknande och begränsa fps till vad du nu vill ha, t.ex 120 eller 144.
Jag hade obegränsat FPS fram tills typ förra veckan, men trots unlimited FPS så får jag inte högre än 60 FPS i elden ring och liknande spel, dvs elden ring och dylikt är tyngsta spelen min laptop klarar av utan att thermal throttling kickar in. game:ar 1080p.
Citera
2024-10-17, 16:05
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktrollet
Jag har funderat på det där med underclocking, men jag vet typ ingenting om datorer osv, så jag vet inte om jag vågar pilla på något sådant själv. finns det någon bra guide för en total nybörjare?
Jag är inte uppdaterad tyvärr. Har ingen koll på vilka verktyg man använder idag, speciellt på Windows-sidan. Men jag tror att det är lättare idag. Man kanske inte behöver hålla på att själv ställa in spänning och klockfrekvens utan bara säga till t.ex. grafikkortet att det ska hålla sig inom X watt. Säg om standard är 150W kanske man kan sätta gränsen till 100W och låta kortet själv avgöra vad det resulterar i vad gäller spänning och klockfrekvens. Stabilitetsproblem ska inte vara något problem heller när man gör så.

Under Linux har jag använt nvidia-smi för att ställa in power level, det borde gå att göra samma sak under Windows. Kolla om du möjlighet att ställa in power level i inställningarna för grafikkortet.
Citera
2024-10-17, 16:25
Medlem
Dåligt förslag givetvis... men spela på stationär dator. Bärbara datorer går väl alltid varmt när man spelar. Det finns liksom inte särskilt mycket utrymme för kylning.
Citera
2024-10-17, 16:36
Medlem
flashbacktrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Dåligt förslag givetvis... men spela på stationär dator. Bärbara datorer går väl alltid varmt när man spelar. Det finns liksom inte särskilt mycket utrymme för kylning.
Ok men hur dåligt är egentligen 86 grader under stress? Kommer min laptop att dö inom kort med sådana temperaturer?
Citera
2024-10-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel

Det där sambandet mellan spänning och effektutveckling kallas kvadratiskt. Exponentiellt är något heeelt annat som inte har med detta att göra såvitt jag kan se.
Citera
2024-10-17, 17:28
Medlem
flashbacktrollets avatar
https://www.amazon.se/llano-laptop-k...LOBEDYSTY&th=1

jag funderar på att haffa den här. vad tror ni grabbar? Kan den verkligen vara så mycket bättre än min cooling pad som jag köpte för typ 300 kr med 1300 RPM?
Citera
2024-10-17, 17:34
Medlem
Citat:
Shoo flashback.

Har en bärbar gigabyte g5 med en rtx 3060 och en intel i5 10500h 10th generation.

Min GPU är alltid runt 86-87 grader vid tyngre spel såsom elden ring. Jag städade ut damm från ventilerna med min dammsugare för några månader sedan, det gjorde åtminstone så att min laptop inte stängdes av automatiskt när jag spelade något spel som typ dota 2. Bytte thermal paste för ca 8 månader sedan.

Jag har både en laptop stand och en cooling pad som är stackade på varandra, och trots allt detta så är min GPU ändå på 86 grader vid gaming.

Vad mer kan jag göra för att få ner temperaturerna?
Tror inte du ska fundera så mycket på GPU tempen, 1080 korten låg på ca 82 under stress inget konstigt det var normalt,
Citera
2024-10-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ok men hur dåligt är egentligen 86 grader under stress? Kommer min laptop att dö inom kort med sådana temperaturer?

Låter inte alls som några orimliga värden i min mening.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in